رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پروژه راه‌آهن شرق در انتظار سرمایه‌گذاران خارجی

19:30 - 21 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۴۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه چابهار برای توسعه رابطه ایران با دریاهای آزاد و بهبود شرایط زندگی در نقاط جنوب شرق کشور باعث شده طرح‌های توسعه محور در این منطقه جذب سرمایه گذاران خارجی برای طرح‌های فعال در آن گسترش یابد.
راه‌آهن شرق جدیدترین پروژه در انتظار سرمایه‌گذاران خارجیبه گزارشگروه اقتصاد ، هرچند افزایش توان تخلیه و بارگیری بندر چابهار به عنوان اصلی‌ترین اولویت دولت در منطقه سیستان دنبال می‌شود و در نخستین گام فاز نخست طرح توسعه این بندر در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید اما توسعه راه‌های ارتباطی چابهار با دیگر مناطق ایران نیز موضوعی است که در عرض توسعه دریایی تعریف می‌شود.
 
در حال حاضر جاده تنها راه ارتباطی با چابهار به حساب می‌آید و هنوز شبکه ریلی کشور به این بندر استراتژیک متصل نشده است. با وجود آنکه از چند سال قبل کار ساخت راه آهن چابهار به زاهدان کلید خورده اما محدودیت‌های اعتباری نهایی شدن آن را با چالش مواجه کرده و سرانجام به واگذاری آن به سرمایه گذاران خارجی منجر شده است.
 
هرچند با سرمایه گذاری هندی‌ها، خط آهن چابهار تا ایران شهر و سپس زاهدان با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد اما هنوز این خط یک قطعه بسیار مهم نیز دارد و آن رساندن ریل چابهار به مرزهای شمال شرقی کشور است. طرحی که در قالب آن ریل چابهار ابتدا به خرسان جنوبی می رسد و سپس با عبور از خراسان رضوی به مرز مشترک با ترکمنستان ختم خواهد شد.
 
با توجه به اهمیت چابهار برای کشورهای منطقه و لزوم وجود حمل و نقل ایمن و ارزان میان این بندر با دیگر نقاط ایران، اتصال به مرزهای شمالی برای ایران اهمیت بسیاری دارد، موضوعی که وزیر راه اعلام کرده نیاز به حضور سرمایه گذاران خارجی خواهد داشت.
 
آخوندی گفته برای تکمیل این خط آهن ایران از پیشنهادهای طرف‌های خارجی استقبال خواهد کرد. موضوعی که شاید با توجه به اهمیت چابهار برای کشورهای منطقه نیاز به تامل زیادی نداشته باشد.
 
با اجرایی شدن برجام و بازگشت سرمایه گذاران خارجی به ایران، بسیاری از طرح‌های زیربنایی و عمرانی در طول این ماه‌ها یا به طور رسمی به سرمایه‌گذاران بین المللی رسیده اند یا مذاکرات جدی برای تامین مالی آنها از طریق فاینانس پیگیری شده است و در این مسیر طرح اتصال راه‌آهن چابهار به مرزهای شمال شرقی جدیدترین پروژه در ویترین طرح‌های ارائه شده ایران به سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *