همایش "هزاره سفر ناصرخسرو به قزوین" برگزار شد

21:00 - 07 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۷۸۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
همایش «هزاره سفر ناصر خسرو به قزوین» با حضور اهالی فرهنگ و مسئولان قزوین، برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، همایش نکوداشت «هزاره سفر ناصرخسرو به قزوین» به همت مدیر مرکز اسناد قزوین، روز سه شنبه چهارم آبان ماه، با حضور جمع کثیری از علاقمندان فرهنگ و هنر و مسئولان نهادهای فرهنگی و سیاسی استان، برگزار شد .

جعفری مذهب رییس سرای ایران شناسی به عنوان مدیر و مبدع طرح همایش‌های زنجیره‌ای سفرنامه ناصر خسرو ارائه این طرح را الگوی مناسب گردشگری ایرانی – اسلامی برشمرد و در سخنانی، از ناشناخته بودن ابعاد شخصیتی ناصرخسرو در دوران معاصر یاد کرد و گفت: وقتی از مفاخرمان یادی نمی‌کنیم نباید به همسایگان بی مایه که عمر تشکیل دولتشان به سن ما هم نمی‌رسد و چهره‌های ملی ما را به نام خود ثبت می‌کنند، اعتراض کنیم.

در ادامه رضا توکلی صابری رهسپار سفر ناصرخسرو در دوران معاصر که چندی پیش به منظورشرکت در همایش ناصر خسرو درقزوین از آمریکا به ایران بازگشت، ضمن برشماری ابعاد و ویژگی‌های منحصر به فرد سفرنامه ناصر خسرو در قیاس با سفرنامه مارکوپولو بیان کرد : ناصر خسرو گزارشگری دقیق است که از ویژگی قدرت مشاهده، صداقت بیان و دقت برخوردار بوده و این ویژگی‌های منحصربه فرد، سفرنامه او را از سفرنامه‌های دیگر متمایز و شاخص ساخته است.

او ادامه داد: این جهانگرد ایرانی که از دانشی وافر همچون فیزیک و ریاضی نیز بهره‌ها داشت، به همین دلیل در ارائه آمار و ارقام گزارش بی مانندی از زمان خود ارائه می‌دهد و به مسائلی می‌پردازد که درست 600 سال پس از او، نیوتن به آن دست پیدا می‌کند.

گفتنی است حکیم ناصرخسرو قبادیانی درست هزارسال پیش در چنین روزهایی در تکاپوی انجام فریضه حج از قزوین سفر کرد و ضمن توصیف شهر با باغ‌های بی حصار صنعت کفاشی را از صنایع پررونق قزوین برشمرده که بازارش همواره گرم بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *