رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرز باجگیران یکی از بهترین معابر ورود و خروج کالا و مسافر است/ لزوم پیگیری معافیت گمرکی 6 قلم کالا

0:05 - 21 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۲۹۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه مرز باجگیران نزدیک‌ترین نقطه به پایتخت کشور ترکمنستان محسوب می‌شود، این مرز را یکی از بهترین معبرهای اصلی ورود و خروج کالا و مسافر به کشور دانست.
مرز باجگیران یکی از بهترین معابر ورود و خروج کالا و مسافر است/ لزوم پیگیری معافیت گمرکی 6 قلم کالابه گزارش گروه سیاسی ، هادی شوشتری  در نشست مشترک شورای ساماندهی مرز باجگیران با شورای تأمین قوچان در سالن جلسات پایانه مرزی باجگیران اظهار داشت: نزدیکی مرز باجگیران به عشق‌آباد هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود و به‌طورکلی مرزهای شمال کشور به سمت شمال شرقی دارای شرایط خاصی هستند.

وی بابیان اینکه طی دو سال اخیر تحولات منطقه‌ای و حضور آمریکا، اسرائیل و سایر بازیگران منطقه‌ای در ترکمنستان موجب شد نگاه‌ها به مرز تغییر پیدا کند، تصریح کرد: پس از انسداد مرز باجگیران موضوع بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و از طریق سفارت‌های مشترک دو کشور و معاونت حقوقی و آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه مسئله پیگیری شد.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع به دلیل فراملی بودن در سطح هیأت وزیران نیز بررسی و مذاکرات دوطرفه با فرستاده ویژه و قائم‌مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان منجر به بازگشایی مجدد این مرز شد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در منطقه انجام‌شده که به‌صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بازارچه‌های قرینه دو کشور و... دیده می‌شود.

شوشتری مرز باجگیران را نزدیک‌ترین نقطه به پایتخت کشور ترکمنستان دانست که تنها 35 کیلومتر با عشق‌آباد فاصله دارد و افزود: شاید این مرز دارای فرصت یا محدودیت‌هایی باشد، اما یکی از بهترین معابر رسمی ورود و خروج کالا و مسافر محسوب می‌شود.

وی با یادآوری اینکه موضوع معافیت شش قلم کالا پس از بازگشایی مجدد مرز باجگیران در دستور کار باید قرار گیرد، بیان کرد: طی مذاکرات اخیر قرار شد مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه این معافیت‌ها به سفیر ترکمنستان در ایران و سفیر ایران در ترکمنستان نیز به مسؤولین مربوطه مصوبه را تحویل دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: باید از این ظرفیت و پتانسیل منطقه‌ای استفاده شود و ازاین‌پس با توجه به بازگشایی مرز در گام اول وضعیت موجود حفظ و در گام دوم طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار مسؤولین اجرایی قرار گیرد.

پیشرفت 99 درصدی پروژه روشنایی تونل شهر مرزی باجگیران

در ادامه سرپرست نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران با اشاره به شناسایی 12 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی منطقه که آشکارسازی و نصب علائم هشدار برای کاهش میزان تصادفات در دستور کار دارد، گفت: راه‌اندازی ایستگاه امداد و نجات جاده‌ای در سه‌راهی استراتژیک امامقلی با همکاری هلال‌احمر، پلیس‌راه و راهداری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

محسن نیک‌اختر درخصوص روشنایی تونل باجگیران و مشکلات موجود در حوزه زیربنایی به همراه درخواست‌های ثبت‌شده قدیمی، بیان کرد: فاز اول این پروژه دارای پیشرفت 99 درصدی است که پس از ایام عاشورا با تأیید اداره برق قابل بهره‌برداری خواهد بود، اما برای فاز دوم نیازمند اعتبار 10 میلیارد ریالی برای این پروژه هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *