افتخار عارف ارتباط عمیقی بین اهل فرهنگ و هنر و شبه قاره ایجاد كرد/ افتخار عارف: خروج از ایران ناراحتم می‌كند

19:50 - 16 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۷۳۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مراسم بزرگداشت افتخار حسین عارف كه به‌تازگی دوران ماموریت او در موسسه اكو در ایران به پایان رسیده، چهارشنبه 14 مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، هادی مولوی‌دوست مدیركل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری در ابتدای این مراسم با بیان اینكه به خاطر می‌آورم چندین برنامه بسیار مهم را با همكاری موسسه اكو انجام دادیم، اظهار كرد: یكی از بهترین برنامه های مشتركی كه حوزه هنری با همكاری موسسه اكو در زمان مدیریت آقای عارف صورت گرفت، برگزاری همایش بین‌المللی اقبال لاهوری در حوزه هنری بود.

وی ادامه داد: این برنامه از چندین جهت همچون تشریح نقش اقبال در زبان فارسی و مهجور ماندن این شخصیت بزرگ تاریخ ادبیات در كشورهای فارسی زبان مهم بود. البته فعالیت های مشترك حوزه هنری و موسسه اكو به همین موضوعات ختم نمی شد و در طول حضور افتخار حسین عارف در ایران، برنامه‌های بسیاری برگزار شد.

علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، نیز كه اجرای این مراسم را بر عهده داشت، با بیان اینكه برنامه اقبال برنامه بین المللی بود، عنوان كرد: پس از آن برنامه ما به پاكستان رفتیم و مستندی از اقبال لاهوری ساختیم و با جاوید لاهوری فرزند او، مصاحبه ای داشتیم. امسال هم در سالگرد اقبال لاهوری، ویژه برنامه ای در پاكستان برگزار می شود و قرار است شاعرانی از ایران، همچون ناصر فیض، به این مراسم بروند.

ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، نیز از جمله شاعرانی بود كه در این مراسم سخن گفت. وی با تاكید بر اینكه در آینده باید در زمینه ارتباط فرهنگی با دیگر ملت ها حركت های تاثیرگذارتری داشته باشیم، عنوان كرد: در سفری كه به تركیه داشتم، می دیدم كه اهالی ادبیات آن كشور، هیچ كدام از شعرای ما به غیر از شاعران مطرح كهن را نمی شناسند. در حالی كه اگر در مقابل دانشگاه تهران برویم، می بینیم كه كتابفروشی ها آثار ترجمه از شاعران و نویسندگان ترك زبان را عرضه می كنند.

وی افزود: امیدوارم فعالیت‌های افتخار حسین عارف زمینه‌ای باشد برای ادامه فعالیت های این‌چنینی و هر كسی كه جایگزین ایشان می شود، دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشد.

همچنین سید احمد شهریار، شاعر جوان پاكستان، با بیان اینكه پرفسور عارف یكی از شاعران زبان اردو است كه یك نسل را از طریق شعر و ادبیات خود تربیت كردند، عنوان كرد: شاعری كه از شعر افتخار حسین عارف بهره نبرده باشد را نمی‌توان شاعر دانست.

وی خاطرنشان كرد: دكتر عارف اولین كسی است كه شعر كربلا را در قالب غزل آورد و بازتاب شعر ایشان درباره كربلا، در میان آثار شاعران جوان پاكستانی دیده می شود.

شهریار همچنین گفت: حضور پروفسور عارف در ایران بركات زیادی داشته كه یكی از آن بركات این است كه توسط جلسه شعری كه ایشان برگزار كرده اند، با دكتر قزوه و بسیاری از شاعران ایران آشنا شدم. 9 سال است كه در ایران حضور دارم، اما پس از حضور افتخار حسین عارف در ایران، توانستنم با شاعران و ادبای ایرانی آشنا شوم.

سید محمدسرور رجایی، شاعر و منتقد ادبی افغان، نیز از خدمات دكتر عارف به اهالی ادبیات افغانستان ساكن در ایران و ارادت وی به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سخن گفت.

محمد رجبی دوانی، اندیشمند و پژوهشگر، نیز با اشاره به این كه نتوانستیم در زمان حضور پروفسور عارف در ایران آن طور كه باید از ایشان استفاده كنیم، اظهار كرد: ایشان معاونی داشتند كه بسیار جلوی كار ایشان را می گرفت و با كل پرسنل رفتار غیر قابل قبولی داشت و عشق و علاقه افتخار حسین عارف به ایران و فرهنگ و ادبیات ایران، ایشان را در این كشور نگه داشت.

وی افزود: در خارج از فضای اكو، جاهایی مانند حوزه هنری باعث دلخوشی ایشان بود. من هم تلاش كردم با اساتید فلسفه و عرفان ایشان را آشنا كنم و این ارتباط برقرار شد. امیدوارم استاد باز هم در ایران رفت و آمد داشته باشند. ما به كشور پاكستان كه بیشترین روابط فرهنگی را می توانیم با آن‌ها داشته باشیم و سرود ملی شان سراسر فارسی است، توجه نداریم.

پروفسور افتخار حسین‌عارف را از دغدغه‌مند‌ترین افراد یافتم

فاطمه راكعی، مدیرعامل انجمن شاعران ایران، نیز كه در این مراسم حضور داشت، با بیان اینكه با توجه به 35 سال كار فرهنگی در جایگاهی هستم كه افراد و دغدغه هایشان را بشناسم، عنوان كرد: پروفسور افتخار حسین‌عارف را از دغدغه مند‌ترین اساتیدی یافتم كه در حوزه فرهنگ كار می كنند.
ایشان را عاشق مكتب امام علی (ع) و مكتب امام حسین (ع) یافتم.

وی افزود: ملت پاكستان را جزو خودمان و امت اسلامی می دانم. دكتر عارف در گره زدن بخش‌های مختلف ادبی و هنری در ایران تاثیرگذار بود و اینكه من در حوزه هنری آمده ام هم به احترام حضور ایشان بوده است. امیدوارم ایشان دائم در رفت و آمد باشند. خاطرات مهربانی ها و كمالات ایشان را هیچ گاه فراموش نمی كنیم.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، نیز با خواندن شعری از افتخار حسین عارف به زبان اردو و ترجمه آن به فارسی گفت: ایشان در این شعر می گویند كه خداوند به من توفیق دهد كه از كلمات زنده و جاندار بنویسم، چرا كه دنیا نابارور است. امروز به قدری از كلمات در جای نامناسب و به اشتباه استفاده كرده ایم كه كلمات خنثی شده اند و نشاط و زندگی سابق را ندارند. شعری كه عارف گفته است، نیایشی است كه اهل قلم باید از خداوند بخواهند.

وی ادامه داد: پروفسور افتخار حسین عارف پیش از اینكه به ایران بیایند، شخصیت شناخته شده ای بودند. اما بر عكس آن، سازمانی كه ایشان مدیریتش را بر عهده گرفتند، حداقل برای ما، ناشناخته بود و با ورود و زحمات ایشان، ما موسسه فرهنگی اكو را هم شناختیم و فكر می كنم برای مسئولان آینده، مسئولیت سنگین تری در پیش گرفته شده است.

مومنی‌شریف با بیان اینكه افتخار حسین عارف اهل حكمت، عرفان و تاریخ و آشنا به مسائل روز بوده و هست، عنوان كرد: این موضوع مسئولیت فرهنگی مدیر بعدی اكو را سنگین تر می كند. زمانی كه ایشان به ایران تشریف آوردند ارتباط عمیقی بین اهل فرهنگ و اهل هنر و شبه قاره صورت گرفت. خوشحالم در زمان ایشان كنگره بین المللی اقبال لاهوری برگزار شد و امیدوارم ادامه داشته باشد. اقبال كسی است كه ما را به گذشته و امروز خودمان پیوند می دهد.

ادبیاتی كه دغدغه زمانه‌اش را نداشته باشد، ادبیات نیست

افتخار حسین عارف، شاعر و استاد دانشگاه، نیز در سخنانی با بیان اینكه از مومنی شریف كه هم مومن و هم شریف است و دیگر همكارانشان برای برگزاری این مراسم تشكر می كنم،  اظهار كرد: 14 سال در انگلیس و 2 سال در آمریكا زندگی كردم، اما آن‌گونه كه امروز در هنگام خروج از ایران ناراحت هستم، در هنگام خروج از هیچ كدام از این كشورها ناراحت نبودم.

وی افزود: از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا شاعرانی كه در ایران با آن ها آشنا شدم، همه به من محبت داشتند. همكارانم در موسسه اكو نیز بسیار مستعد و پر تلاش بودند و اگر یك نفر هم مشكل داشت، در مقابل این همه خوبی و محبت دیده نمی شد. وقتی در مجالس ادبی در ایران حضور پیدا می كردم، احساس صمیمیت عجیبی داشتم.

حسین عارف همچنین تاكید كرد: معتقدم ادبیاتی كه دغدغه زمانه اش را نداشته باشد، ادبیات نیست. زمستان می شود و لباس گرم می پوشیم. اگر آب و هوا می تواند این گونه بر روی بدن ما تاثیر بگذارد، پس چگونه تغییرات سیاسی بر روی ذهن و روح ما تاثیر نخواهد گذاشت. اگر قرآن، پیامبر و اهل بیت (ع) جزئی از وجودم نباشند، ممكن نیست كه در نوشته هایم بتوانم از قرآن بگویم.

قادر طراوت پور نیز در سخنانی بر یكی بودن دو ملت ایران و پاكستان تاكید و از خدمات و فعالیت های پروفسور افتخار حسین عارف تقدیر و تشكر كرد.

دكتر نجف زاده بارفروش نیز با بیان اینكه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین همایش، در رابطه با اقبال لاهوری برگزار شد، عنوان كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز سخنرانی ماندگاری درباره اقبال لاهوری داشته اند و از دیرباز ایران و پاكستان ارتباط فرهنگی و ادبی خوبی با هم داشتند.

پروفسور «افتخار حسین عارف» رئیس موسسه فرهنگی اكو در ایران با پایان ماموریت خود در این موسسه فرهنگی، به‌زودی به كشور خود، پاكستان، بازمی‌گردد. 

افتخار حسین عارف در طول حضور خود در ایران ارتباط خوبی با شاعران كشورمان برقرار كرد و آثار بسیاری از ادبیات كهن و ادبیات انقلاب اسلامی را به دیگر كشورها به ویژه كشورهای اردوزبان معرفی كرد. وی همچنین در موسسه اكو با نهادها و ارگان های انقلابی مختلفی همچون حوزه هنری همكاری داشت. 

از آثار ادبی افتخار حسین عارف می‌توان به كتاب‌های «دوازده بازیكن»، «چاپ دو نیمه»، «جهان شناخته شده» و ... اشاره كرد كه به زبان اردو منتشر شده اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *