طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق/ احتمال استقرار سامانه ضدهوایی روس‌ها در نزدیکی کاخ اسد

12:21 - 14 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۰۵۷
دسته بندی: سیاست
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها برای ناامن کردن دمشق طرح و برنامه دارند که در صورت وقوع این امر، روس‌ها بر توان نظامی خود در سوریه خواهند افزود.
گروه سیاسی: طرطوس دومین بندر بزرگ سوریه در ساحل مدیترانه است؛ منطقه‌ای که از زمان آغاز درگیری در سوریه، همواره جزء کانون‌های مورد مناقشه بوده است؛ علت این امر وجود پایگاه دریایی روس‌ها در آن است.

از همان سال 2011 که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، روس‌ها برای واگذار نکردن قافیه بازی به آمریکا و غرب در دریای استراتژیک مدیترانه، حضور نظامی خود در پایگاه طرطوس را تقویت کردند.

طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق/ احتمال استقرار سامانه ضدهوایی روس‌ها در نزدیکی کاخ اسد

حالا این روزها با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن پیرامون بحران سوریه و قطع هرگونه همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی و تماس‌های دیپلماتیک میان طرفین، گویا پایگاه طرطوس برای روس‌ها اهمیتی  دوچندان یافته است.

اخیرا وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که سیستم دفاع هوایی اس-300 را در پایگاه دریایی طرطوس نصب کرده است؛ سیستمی پدافندی با قابلیت‌های بسیار بالا که دوربرد و خودکششی است و در تمامی ارتفاع‌ها قابل استفاده است.

طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق/ احتمال استقرار سامانه ضدهوایی روس‌ها در نزدیکی کاخ اسد

انتشار خبر استقرار اس-300 چندان به مذاق غربی‌ها و گردانندگان ناتو خوش نیامد و آن‌ها نسبت به نصب این سامانه در دریای مدیترانه ابراز نگرانی کردند؛ البته روس‌ها نگرانی مقامات ناتو را بی مورد دانستند و اعلام کردند اس – 300 صرفا کارکردی دفاعی دارد.

روس‌ها پیش تر در یک پایگاه هوایی در نزدیکی لاذقیه اقدام به استقرار اس-400 کرده بودند؛ حتی در مقطعی زمزمه‌هایی مبنی بر استقرار یک سامانه دفاعی در دمشق در حوالی کاخ ریاست جمهوری سوریه به گوش رسید که گویا این امر هنوز تحقق نیافته است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به علنی شدن حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از تروریست‌ها در سوریه و تلاش آن‌ها برای ناامن کردن دمشق، این اقدام در آینده‌ای نزدیک محتمل باشد.

طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق/ احتمال استقرار سامانه ضدهوایی روس‌ها در نزدیکی کاخ اسد

در همین زمینه با حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی معتقد است: استقرار سامانه ضدهوایی اس – 300 و سایر سیستم‌هایی که کارکرد دفاعی دارند توسط روسیه در مناطق مختلف سوریه، موجب خواهد شد تا آمریکا نتواند به ماجراجویی‌های خود در این کشور ادامه دهد و در نتیجه شرایط برای هزیمت و شکست تروریست‌ها در سوریه مطلوب‌تر شود.  
هانی زاده می‌گوید: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها برای ناامن کردن دمشق طرح و برنامه دارند که در صورت وقوع این امر، روس‌ها بر توان نظامی خود در سوریه خواهند افزود.

در ادامه توجه شما مخاطبان را به این مصاحبه جلب می‌کنیم: 

طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق/ احتمال استقرار سامانه ضدهوایی روس‌ها در نزدیکی کاخ اسد
  
حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به استقرار سیستم پدافند موشکی اس – 300 توسط روسیه در بندر طرطوس، اظهار کرد: با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و روسیه در سوریه و افزایش تهدیدات گروهک‌های تروریستی برای بمباران پایگاه دریایی طرطوس سوریه که بزرگترین پایگاه دریایی روسیه در ساحل دریای مدیترانه تلقی می‌شود، مسکو به منظور جلوگیری از به خطرافتادن منافع خود اقدام به استقرار سامانه ضدهوایی اس- 300 در این منطقه کرد.  

استقرار اس - 300 مانع استمرار ماجراجویی‌های آمریکا در سوریه

وی با اشاره به تقلای آشکار و پنهان آمریکایی‌ها برای فراهم آوردن شرایط پیشروی تروریست‌ها در سوریه تصریح کرد: استقرار سامانه ضدهوایی اس – 300 و سایر سیستم‌هایی که کارکرد دفاعی دارند توسط روسیه در مناطق مختلف سوریه، موجب خواهد شد تا آمریکا نتواند به ماجراجویی‌های خود در این کشور ادامه دهد و در نتیجه شرایط برای هزیمت و شکست تروریست‌ها در سوریه مطلوب‌تر شود.

احتمال رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه در سوریه

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به احتمال رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه در سوریه، گفت: وضعیت مسکو و واشنگتن در سوریه و تضاد و تزاحم اهداف و منافع دو کشور در این منطقه بحرانی، شرایط را در آستانه وقوع یک برخورد نظامی میان این دو بازیگر قدرتمند بین‌المللی قرار داده است. 

هانی زاده تصریح کرد: در صورت وقوع درگیری مستقیم نظامی میان آمریکا و روسیه در سوریه، شرایط در این کشور پیچیده تر خواهد شد و قطعا بحران از مرزهای سوریه فراتر خواهد رفت.

وی با اشاره به درس گرفتن مقامات کرملین از اتفاقات سال 2014 اوکراین و نقش ایذایی غرب بویژه آمریکایی‌ها در بحران شرق اروپا، اظهار کرد: روس‌ها در چارچوب منافع و مصالح مرتبط با امنیت ملی خود و با توجه به سوابق تاریخی مواجهه آمریکا با بحران‌های بین‌المللی، سعی دارند از حضور نظامی خود در سوریه دفاع کنند و در صورت امکان به تقویت این حضور بپردازند.

آمریکا به هیچ وجه خواهان تضعیف تروریست‌ها در سوریه نیست


این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در بمباران مواضع ارتش سوریه در استان دیرالزور که شرایط را برای پیشروی تروریست‌ها در سوریه فراهم آورد، گفت: اقدام آمریکایی‌ها در کشتن بیش از 60 نظامی سوری در دیرالزور در شرایطی که چند روز پیش از آن، توافق آتش بس میان مسکو و واشنگتن در سوریه عملیاتی شده بود، ثابت کرد که آمریکایی‌ها به هیچ وجه خواهان تضعیف تروریست‌ها در سوریه نیستند و می خواهند شطرنج سیاسی و نظامی در این کشور را به نفع خود و دست نشانده‌های خود یعنی تروریست‌ها تغییر دهند. 
   
طرح آمریکا برای ناامن کردن دمشق

هانی زاده در ادامه با اشاره به افزایش حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از تروریست‌ها و تهدیداتی که از این طریق متوجه دمشق و حتی کاخ ریاست جمهوری اسد می‌شود، افزود:‌ آمریکایی‌ها در تلاش هستند در کنار حمایت‌های تسلیحاتی، برای پیشروی تروریست‌ها در سوریه پوشش هوایی ایجاد کنند و این امر در تضاد آشکار با شعار و ادعای آن‌ها مبنی بر سرکوب تروریست‌های فعال در سوریه است.

وی ادامه داد: حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا از تروریست‌های فعال در سوریه، روس‌ها را وادار کرده است تا تا به منظور دفاع از دولت قانونی و مشروع سوریه، از ابزارهای ممکن استفاده کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها برای ناامن کردن دمشق طرح و برنامه دارند؛که در صورت وقوع این امر، روس‌ها بر توان نظامی خود در سوریه خواهند افزود.   




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *