رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارائه خدمات کمیته امداد به یک ونیم میلیون سالمند / خراسان رضوی و سیستان در صدر پیرترین استانها

12:55 - 10 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۷۲۱۲
معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امدام امام خمینی (ره) گفت: از تعداد 6 میلیون و 400هزار سالمند حاضر در کشور یک ونیم میلیون نفر از آنها تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند.
ارائه خدمات کمیته امداد به یک ونیم میلیون سالمند / خراسان رضوی و سیستان در صدر پیرترین استانها

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، فاطمه رهبر در همایش تکریم سالمندان که صبح امروز در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که برای سالمندان از واژه هایی نظیر بازنشستگی و از کارافتادگی استفاده می شود که به کارگیری این اصطلاحات برای این قشر به هیچ وجه شایسته نیست.

وی افزود: احسان به والدین حکم الهی است وبه این موضوع در آیات وروایات نیز تاکید ویژه ای شده است.

معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امدام امام خمینی (ره) با اشاره به مشکلات عدیده قشر سالمند کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و فرهنگی سبب شده بسیاری از سالمندان در کشور شرایط مطلوب نداشته ونهادهایی نظیر کمیته امداد وظیفه دارند از این قشر حمایت کنند.

رهبر تهاجم فرهنگی را یکی از عوامل کم توجهی خانواده ها به سالمندان دانست وتصریح کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد هستیم که فرهنگ خانواده ها دگرگون شده وبسیاری از آنها به دلیل مشغله های زیاد آنطور که باید به والدین سالمند خود توجه نمی کنند.

وی ادامه داد: باید برای فرهنگ سازی به منظور توجه هر چه بیشتر به سالمندان برنامه ریزی شده وخانواده ها را به سمتی هدایت کنیم که از نگهداری سالمندان خود در درون خانواده استقبال کنند.

معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امدام امام خمینی (ره) تکریم از سالمندان را وظیفه حاکمیت دانست و خاطر نشان کرد: به منظور تکریم هر چه بیشتر سالمندان از سالها قبل در کمیته امداد طرح شهید رجائی اجرایی شد و این طرح از ابتکارات حضرت امام خمینی (ره) بوده است.

رهبر با ارائه آماری از تعداد سالمندان حاضر در کشور اذعان کرد: در حال حاضر 6میلیون و 400هزار سالمند در کشور حضور دارند که از این تعداد یک ونیم میلیون نفر از آنها تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: این آمار بسیار بالا بوده زیرا هم اکنون یک چهارم کل سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند.

معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امدام امام خمینی (ره) با اشاره به هشدارهای مطرح شده مبنی بر پیر شدن جمعیت کشور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها به فرزند آوری تاکید کرده اند باید به این مقوله توجه شود زیرا نسل آینده ایران با معضل پیری جمعیت مواجه خواهد شد و لازم است از هم اکنون برای جلوگیری از این اتفاق برنامه ریزی شود.

رهبر توجه به سلامت روان وبهداشت سالمندان را از جمله برنامه های کمیته امداد دانست واظهار کرد: به منظور حفظ کرامت سالمندان برای تامین سلامت روان این قشر در کمیته امداد برنامه ریزی شده و در تلاش هستیم امکانی را فراهم کنیم تا سالمندان حضور فعالتری در جامعه داشته باشند.

وی یکی از اصلی ترین نیازهای قشر سالمند را داشتن بیمه تامین اجتماعی دانست وبیان کرد: اگر بیمه تامین اجتماعی سالمندان فراهم نشود آنها با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد وتامین بیمه برای این قشر یک الزام است.

معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امدام امام خمینی (ره) با اشاره به حضور 62 درصد از جمعیت سالمند تحت پوشش کمیته امداد در روستاها تصریح کرد: 62 درصد از جمعیت یک میلیون و500 هزار نفری سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در روستاها حضور دارند و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این تعداد از روستاها به شهر مهاجرت نکنند.

وی افزود: از تعداد کل سالمندان تحت پوشش کمیته امداد 62 درصد را زنان تشکیل می دهند و 40 درصد کل آمار در سنین 60 تا 70 سال هستند.

وی درخصوص وضعیت استانها به لحاظ حضور سالمندان خاطر نشان کرد: استان خراسان رضوی ،‌سیستان و بلوچستان بیشترین آمار جمعیت سالمندان تحت پوشش واستانهای سمنان، البرز،‌یزد و قم کمترین سالمند را دارند.

رهبر در خصوص برگزاری همایش تکریم سالمندان در مشهد مقدس گفت: در این همایش 350 تن از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد حضور داشتند که این عده با دستور رئیس کمیته امداد به کربلا نیز مشرف خواهند شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *