راه اندازی جهاد نشر آثار دفاع مقدس

21:38 - 03 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۶۷۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه اندازی جهاد نشر آثار دفاع مقدس خبر داد.
به گزارش گروه سیاسی ؛ سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: دفاع مقدس یک حادثه استثنایی و درخشان‌ترین قطعه تاریخ ایران است. ما حادثه مشابهی مانند دفاع مقدس نداریم که همه ابرقدرت‌ها در یک طرف باشند و ملتی تنها از ارزش‌های خودش دفاع کند و سربلند از آن بیرون بیاید. همین مساله موجب شده است که ملت ایران،‌ ملتی خاص باشند.

وی یادآور شد: ایستادگی ملت ایران و تجربه‌ای که در مقاومت هشت سال دفاع مقدس به دست آورد، مهم‌ترین دستاورد و بزرگترین سرمایه ایران است که اکنون به آزادی‌خواهان جهان نیز تعلق دارد. برای بهره‌مند شدن از این تجربه باید آن را ثبت و حفظ کرد. اولین قدم نیز در این راستا کتاب و نگارش آن خواهد بود.

نقدی با اشاره به عظمت دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کارهایی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآمده است خوب و افتخارآمیز هستند اما در برابر عظمت آن دوران قطره‌ای از دریا خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌هایی که در درون دوران دفاع مقدس مانند شهدا، عملیات‌ها، والدین شهدا، مقاومت شهرها نهفته است ما مطالب بسیاری داریم که باید بازگو شوند؛ بنابراین باید عنوان کنم روندی که در پیش گرفته‌ایم راضی‌کننده نیست؛ البته اگرچه ناشران خوبی در این حوزه فعالیت دارند، اما ما هنوز در ابتدای کار قرار داریم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌های عظیمی که دوران دفاع مقدس درون خود دارد، باید عجله کنیم و در این راستا جهاد نشر آثار دفاع مقدس را به راه بیاندازیم. ممکن است پرسیده شود که بودجه این کار از کجا تامین خواهد شد. باید بگویم به طور مثال هر سازمان یا نهاد می‌تواند پشتیبان چاپ چند کتاب شود و آن را به نام خودش منتشر کند. در این راستا استان‌های مختلف نیز می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشند.

سردار نقدی یادآور شد: ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های دیگر،‌ ارتقاء کیفیت آثار دفاع مقدسی، توجه به جنبه‌های راهبردی جنگ و نقشی که آمریکا در حمایت از رژیم بعث و استمرار دفاع مقدس داشته است از جمله نکته‌هایی هستند که نباید از آن‌ها غافل شویم. اکنون ممکن است برخی‌ها بگویند که جلوگیری از جنگ به دلیل مذاکرات بوده است اما باید یادآور شوم که آمریکا در دوران دفاع مقدس یعنی بین سال‌های 59 تا 67 با ایران جنگید و شکست خورد. اگر امروز مدافعان حرم حضور دارند آن‌ها در جنگ با تکفیری‌ها و جبهه‌های نیابتی دفاع می‌کنند. اعلام می‌کنم که آمریکا جرأت جنگیدن با ایران را ندارد. من اعتقاد دارم که رزمنده آمریکایی که 50 میلیون دلار هزینه دفاع از جانش است، جرأت رو در رو شدن با انسان‌های شهادت‌طلب را نخواهد داشت. سربازان آمریکایی یک درصد از جسارت سربازان رژیم بعث در دوران دفاع مقدس را ندارند.

وی تاکید کرد: من تاکنون کتابی که در مورد نقش آمریکا در جنگ و استمرار آن باشد را ندیده‌ام. این در حالی است که آمریکا طراح جنگ علیه ایران بود و در آن زمان امام (ره) صریحا در نخستین پیام‌شان به این موضوع اشاره داشتند. خوشبختانه اکنون در نمایشگاه کتاب، کتابی در همین زمینه منتشر شده است که توصیه می‌کنم مخاطبان آن را مطالعه کنند.

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تمامی هفته‌هایی که در تقویم هستند ویژگی خاصی دارند اما هفته دفاع مقدس به طور ویژه‌ای مورد توجه همه است؛ چرا که طعم و ذائقه ویژه‌ای دارد. این هفته یادآور خود ملی ما و جامعه انقلابی ما است که نمایان‌کننده نمایه‌های مدینه فاضله به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: از سوی دیگر جنگ‌ها معمولا با واژه‌هایی تداعی می‌شوند که انسان‌ها از آن گریزان هستند اما دفاع مقدس ما برگرفته از واژه‌های ملکوتی است که برخلاف آن‌چه از جنگ در فضای عرف جهانی با نفرت همراه است انسان‌ها را مشتاق می‌کند. جنگ‌ها معمولا باعث شکاف اجتماعی هستند اما دفاع مقدس انسجام اجتماعی را برای ما به ارمغان آورد و باعث شد که ملت دیگری متولد شود که در آن مسلمان و غیرمسلمان کنار یکدیگر از میهن‌شان دفاع کردند.

صالحی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی که به کمک دفاع مقدس آمده کتاب بوده است و به سرعت آن را نشر داد. تاکنون بیش از 10 هزار عنوان در رابطه با دفاع مقدس به چاپ رسیده است که در این نمایشگاه نیمی از این آثار آورده شده است. آثار مکتوب دفاع مقدس ما گنجینه‌های عظیمی هستند که در گونه‌های مختلف به نگارش درآمده‌اند. امروزه ژانر دفاع مقدس بسیار مهم و مطرح است و به یک درخت تناور تبدیل شده است. باید عنوان کنم که حوزه فرهنگ مکتوب دفاع مقدس در حوزه ادبیات جریان قوی و مقتدری شده است.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم در حوزه آثار تخصصی و بخش‌های پژوهشی و علمی شاهد آثار خاصی باشیم. این نمایشگاه نیز به یک جریان تبدیل شده است که در این زمینه هر سال روند شتابنده روبه رشدی داشته است. وزارت ارشاد نیز وظیفه خود می‌داند که در حوزه‌های مختلف فرهنگ مکتوب دفاع مقدس را مورد توجه و کمک قرار دهد. در همین زمینه در سال 94 - 95 بیش از یک و نیم میلیارد تومان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در حوزه مکتوبات دفاع مقدس هزینه داشته که سود اجتماعی جامعه ایرانی بوده است.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه نقد آثار دفاع مقدس گفت: چون بخش دفاع مقدس شاخه مهمی از جریان فرهنگی ما به شمار می‌آید نقد سازنده و برگزاری نشست‌ها به پویایی و رشد آن بسیار کمک خواهد کرد و موجب اعتلای بیشتر این حوزه خواهد شد. ما در زمینه آثار دفاع مقدس باید بکوشیم که به اشکال مختلف این حادثه را به زبان بیرونی به مخاطبان خارجی نیز منتقل کنیم. این 10 هزار کتاب گنجینه بی نظیری هستند که از درون آن‌ها جمعا می‌توان 100 هزار کتاب دیگر نیز به نگارش درآید.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: ابتدا 10 یا 20 مجموعه در حوزه نشر آثار دفاع مقدس فعالیت داشتند اما اکنون بیش از 100 ناشر در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما در این راستا باید جریان نهادهای صنفی این مجموعه را هم درنظر داشته باشیم.

 در بخش دیگر این مراسم سردار حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه در سخنانی بیان کرد: امروز در فضایی به مساحت 6 هزار متر مربع و با حضور 130 غرفه میزبان 100 ناشر تخصصی حوزه دفاع مقدس هستیم که 5 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس را عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل امروز است چرا که جوانان امروز ما باید در جریان امور انقلاب و دفاع مقدس قرار بگیرند. این هفتمین تجربه برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس است. در دوره‌های قبل مراکز استان‌هایی مانند اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی نیز میزبان این نمایشگاه بوده‌اند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *