رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"هند" مدعی پیروزی دیپلماتیک بر پاکستان در سازمان ملل شد

13:08 - 03 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۲۳۶
شماری از مقامات رسمی و کارشناسان هندی بااشاره به شکست تلاش های نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای جلب حمایت بین المللی از موضع این کشور درخصوص کشمیر، مدعی پیروزی دیپلماتیک دهلی نو بر اسلام آباد در سازمان ملل شدند.
به گزارش سرویس بین الملل به گفته این افراد، سخنان نخست وزیر پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات با مقامات کشورهای مختلف نتوانست، حمایت بین المللی از موضع این کشور را در برابر هند کسب کند.

سخنگوی وزارت خارجه هند نیز گفت که تلاش های "نواز شریف"برای جلب حمایت بین المللی از موضع این کشور در خصوص کشمیر در سازمان ملل با شکست مواجه شده است.

ویکاس سواروپ در گفت وگویی ،ناکامی پاکستان در جلب حمایت بین المللی را پیروزی دیپلماتیک این کشور در سازمان ملل دانست .

به گفته تحلیل گران مسائل سیاسی هند ،نخست وزیر پاکستان به رغم تلاش گسترده و دیدار با سران کشورهای مختلف توفیقی در اجماع علیه هند در خصوص مسئله کشمیر بدست نیاورد.
این افراد می افزایند:حمله تروریستی روز یکشنبه در شهر اوری در شمال کشمیر که 18 سرباز و چهار شبه نظامی کشته شدند، شرایط را به نفع هند در سازمان ملل تغییر داد.

روزنامه تایمز آو ایندیا نیز با انتشار مطلبی مدعی شد که متن سخنرانی نوازشریف در سازمان ملل با هماهنگی فرمانده ارتش این کشور تنظیم شده است .

درادامه این مطلب به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی اضافه شده است حمله یکشنبه گذشته در شمال کشمیر هرگونه شانس عادی سازی روابط هند و پاکستان در آینده نزدیک را از بین برده است .

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با محکوم کردن خشونت نظامیان هندی و کشته شدن برهان مظفر وانی فرمانده حزب المجاهدین ،خواستار تلاش جامعه بین المللی برای حل مشکل کشمیر شد.

نخست وزیر پاکستان در سپتامبر سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه طرح چهار ماده ای خواستار کاهش تنش ها، رعایت آتش بس سال 2003 ، استفاده نکردن از زور علیه یکدیگر و غیر نظامی کردن کشمیر شده بود.

سوشما سواراج وزیر امورخارجه هند با رد این طرح صلح پاکستان را به حمایت از تروریست ها متهم کرد.

پاکستان تاکنون بارها موضوع کشمیر و کشتار مردم کشمیر از سوی نیروهای نظامی هند را در سازمان ملل مطرح و خواستار توجه این سازمان به موضوع کشمیر شده است.

هند هر بار با اعتراض شدید به این درخواست پاکستان اعلام کرده است که موضوع کشمیر باید در گفت وگوهای دوجانبه رفع شود.

در حمله صبح روز یکشنبه افراد مسلح به یک پایگاه بزرگ ارتش هند در منطقه کشمیر تحت کنترل این کشور 18 نظامی و چهار شبه نظامی کشته شدند.

این حمله که یکی از مرگبارترین حمله ها در 25 سال گذشته در کشمیر محسوب می شود، 19 نیروی امنیتی دیگر نیز مجروح شدند.
 
منابع اطلاعاتی هند پیش از این از نفوذ شبه نظامیان به کشمیر در جریان ناآرامی های دو ماه گذشته خبر داده بودند.

تنش بین هند و پاکستان در دو ماه گذشته به دنبال کشته شدن برهان وانی فرمانده شبه نظامی حزب المجاهدین و حمایت پاکستان از وی به شدت افزایش یافته است.

براساس گزارش های منتشر شده تاکنون براثر این خشونت ها 84 نفر کشته و بیش از هفت هزار نفر مجروح شده است .

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *