رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خطرات جیوه برای انسان/ ترک 15 دقیقه ای خانه بعد از شکست لامپ های کم مصرف

5:10 - 22 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۹۹۶۰
کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به خطرات جیوه، به عنوان یکی از خطرناك ترین آلاینده های زیست محیطی، گفت: در صورت شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف، باید بسیار مراقب باشیم.

به گزارش گروه جامعه ، زهرا مومنی با بیان اینکه جیوه در صنایع شیمیایی مختلفی از جمله، الكتریك، الكترونیك و باتری سازی كاربرد دارد گفت: این فلز سمی، به علت هدایت الكتریكی بالا، در ساخت ترموستات، سوئیچ های الكتریكی و الكترودها و به دلیل گرمای ویژه و وزن مخصوص بالا، در فشارسنج ها، بارومترها و دیگر وسایل كنترلی استفاده می شود.

مومنی به ضرورت توجه به ایمنی مواد شیمیایی خطرناک و سمی اشاره کرد و گفت: در صورتی که لامپ کم مصرف در داخل خانه بشکند، با توجه به وجود جیوه در آن، به افراد خانواده توصیه می شود از اتاق خارج شده و به مدت 15 دقیقه پنجره ها را باز بگذارند. در صورتی که اتاق دارای تهویه مرکزی باشد، برای جلوگیری از انتشار آلودگی، آن را خاموش کرده و از جارو برقی برای تمییز کردن استفاده نکنند.

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر ضرورت پوشیدن دستکش یک بار مصرف و ماسک تتنفسی در این مواقع، اضافه کرد: لازم است با استفاده از دو تکه مقوای نازک، بقایای لامپ را با احتیاط جمع کرده و با استفاده از پارچه مرطوب، پودر باقیمانده را تمیز کنند. همچنین با ریختن بقایای لامپ در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی و محکم کردن درب ظرف، باید آن را به مامور جمع آوری پسماند تحویل داد و پس از اتمام کار، دستان خود را با آب و صابون بشوییم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *