رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کتابی که به بررسی زندگی و آثار "ادیب بزرگ افغانستانی" می‌پردازد

18:40 - 21 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۷۲۲۲
کتاب "آئینه مهر" یادنامه استاد سعادتملوک تابش به کوشش محمد رفیع اصیل یوسفی در 303 صفحه توسط انتشارات بدخشان منتشر شده است.
کتابی که به بررسی زندگی و آثار  به گزارش سرویس بین الملل  کتاب آئینه مهر یادنامه استاد "سعادتملوک تابش" به کوشش محمد رفیع اصیل یوسفی در 303 صفحه توسط انتشارات «بدخشان» منتشر شده است.
 
این کتاب به کوشش محمد رفیع اصیل یوسفی و سفارش امور فرهنگی موسسه خیریه امام جواد (ع)، کانون هنرهای زیبا و اندیشه و دانش منتشر گردید.
 
این کتاب در بخش‌های مقالات، خاطرات، دیدگاه‌ها، تابش در شعر شاعران، گزیده‌هایی از سرودهای تابش و تصویرهایی از وی منتشر شده است.
 
گفتنی است؛ سعادت‌ملوک تابش از پیشگامان شعر مقاومت و یکی از رجال سیاسی، فکری و عرفانی افغانستان است که 6 سال پیش بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
 
با آغاز انقلاب اسلامی افغانستان، تابش به دلیل فعالیت‌های سیاسی دستگیر و زندانی شد و در سال 1358 خورشیدی با زندگی در ایران وارد فعالیت‌های سیاسی شد و به حزب اسلامی رعد افغانستان پیوست.
 
وی پس از فراز و نشیب‌های فراوان، به یکباره از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد و در جلساتی که چندین سال روزهای جمعه در شهر «مشهد» تشکیل می‌شد «صحیفه سجادیه» را تفسیر می‌کرد.
 
این محقق افغانستانی در سال‌های اخیر بیشتر در حوزه‌های تحقیقی و پژوهشی فعالیت می‌کرد و با تحولات جدید در افغانستان، وی ایران را ترک کرد و به زادگاه خود یعنی هرات بازگشت.
 
بیشتر فعالیت‌های این شخصیت افغانستانی در هرات سلسله درس‌هایی بود که در منزل وی برگزار می‌شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بحث انسان شناسی در مثنوی مولوی و بیدل شناسی اشاره کرد. بیشتر آثار این نویسنده افغانستانی در دهه شصت در ایران منتشر شد.
 
حاصل تلاش‌های تابش در این سال‌ها نگارش بیش از 40 مجموعه کتاب در زمینه‌های مختلف دینی، فکری و عرفانی است.
 
در بخش مقالات این یادنامه مطالبی از برخی از نویسندگان مطرح افغانستان به چشم می‌خورد که می‌توان از محمد آصف فکرت، محمدکاظم کاظمی، سید ابوطالب مظفری، سید عبدالحمید معصومی، گل احمد نظری آریانا، میر محمد یعقوب مشعوف، عبدالغنی نیک سیر، محمد شعیب مجددی، لطیف ناظمی و بصیراحمد حسین زاده نام برد.
 
تابش در شعر شاعران عنوان بخش دیگری از کتاب است که سروده‌های شاعران افغانستان در سوگ وی در این بخش به چشم می‌خورد.
 
در بخش دل سروده‌ها نیز گزیده‌ای از سروده‌های تابش که از چند دفتر شعر وی که تا کنون منتشر نشده است، زینت بخش قسمت دیگری از این کتاب است.
 
کتاب آئینه مهر در 303 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه در سال 1391 و بهای 100 هزار منتشر شده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *