جامعه جهانی در مبارزه با "کشت تریاک" در افغانستان شکست خورده است

12:35 - 21 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۶۷۵۹
تله‌سور گزارش داد: بعد از یورش نظامی آمریکا و ناتو به افغانستان، تولید تریاک در این کشور 40 برابر افزایش یافته و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تولید تریاک و هروئین دراین کشور شکست خورده است.
جامعه جهانی در مبارزه با به گزارش سرویس بین الملل ویکتورایوانوف رییس اداره خدمات فدرالی کنترل مواد مخدر روسیه اعلام کرده که پس از حمله نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده امریکا درسال 2001 میلادی به افغانستان، تولید تریاک در این کشور 40 برابر افزایش یافته است.
 
تله سور گزارش داد:رییس اداره خدمات فدرالی کنترل مواد مخدر روسیه درنشست ماه مارس سازمان ملل که درباره مشکلات مواد مخدر افغانستان برگزار شده بود گفته که این افزایش سرسام آور تریاک در افغانستان به جرایم سازمان یافته و مرگ گسترده در جهان دامن زده است.
 
ویکتورایوانوف افزود: کشت تریاک در افغانستان 18 درصد افزایش یافته و زمین‌هایی که در آن تریاک کشت می‌شود از 131 هزار هکتار زمین به 154 هزار هکتار نیز رسیده است.
 
رییس اداره خدمات فدرالی کنترل مواد مخدر روسیه افزوده که پس از آنکه عملیات پایدار برای رهایی از پدیده مواد مخدر آغاز شد بیش از یک تریلیون دلار در جرایم سازمان یافته بین‌المللی از فروش مواد مخدر سرمایه‌گذاری شده و هروئین افغانستان جان بیش از یک میلیون نفر در جهان را گرفته است.
 
ویکتورایوانوف افزود: قبل از حمله نظامی آمریکا به افغانستان، تولید تریاک دراین کشور جنگ زده ازسوی طالبان ممنوع اعلام شده بود اما ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان متهم بر تشویق و حمایت از تولید تریاک در افغانستان و در انجام قاچاق مواد مخدر در منطقه هستند.
 
ایوانوف مدعی شده که تنها حدود 1 درصد از تمام محصول تریاک در افغانستان نابود شده‌اند و از زمان آغاز عملیات ناتو در افغانستان جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تولید تریاک و هروئین دراین کشور شکست خورده است.
 
گفته می‌شود که افغانستان بیش از 90 درصد از مواد مخدر جهان را تولید می‌کند و این تریاک افغانستان در سراسر جهان عرضه می شود، بعدا این تریاک به هروئین و دیگر مواد مخدر خطرناک تبدیل شده و مورد استفاده قرار می گیرد و مقادیر زیاد آن در سراسر جهان حمل می شود.
 
این گزارش می‌افزاید:در کشور فقیر و جنگ زده‌ای مانند افغانستان کشت و تولید تریاک نیازمندی‌های مالی بسیاری از مردم این کشور را مرفوع می‌سازد و آن یگانه منابع درامد این مردم به شمار می‌رود.
 
براساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد، درسال 2009 میلادی تجارت تریاک حدود  2.3 میلیارد دلار بوده که حدود 19 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌داده است.
 
براساس گزارش تازه اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، حدود 43 درصد از مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌شود از راه پاکستان به دیگر کشورها انتقال داده می‌شود.
 
این اداره گفته که 43 درصد این مواد مخدر تولید شده در افغاستان از طریق پاکستان راهی کشورهای دیگر می‌شود و این نشان می‌دهد که پاکستان باز هم معضلی برای افغانستان و جهان است.
 
سازمان ملل متحد هشدار داده بود که سهم پاکستان در قاچاق 43 درصد موادمخدر افغانستان تدریجاً پاکستان را به یک کشور مصرفی مواد مخدر نیز تبدیل می‌نماید.
 
«مزار گواس» رییس بخش جرایم موادمخدر سازمان ملل متحد که اخیراً از پاکستان بازدید کرده گفته بود که قاچاقچیان مواد مخدر درصدد ایجاد بازارهای فروش مواد مخدر در پاکستان هستند.
 
این دیپلمات سازمان ملل متحد هشدار داده بود که قاچاقچیان روسیه را مسیر قاچاق موادمخدر تعیین کرده بود مگر بخش عمده مواد در مسیر ترانزیت به مصرف می‌رسید و روسیه خود تبدیل به یک کشور مصرف کننده شده بود اما حالا پاکستان دارد به چنین یک سرنوشتی دچار می‌شود و بندر کراچی اصلی ترین مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر در پاکستان است.
 
تله سور گزارش داد: شمار معتادان مواد مخدر در پاکستان 2 برابر معتادان افغانستان بوده و این نشان میدهد که مواد مخدر تولید شده در افغانستان در پاکستان خریداران زیادی پیدا خواهد کرد.
 
گفته می‌شود، درحال حاضر گروه تروریستی داعش نیز به تولید و قاچاق مواد مخدر رو آورده است.
 
در ماه نوامبر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان داد گروه‌های تندرو شورشی از طریق تجارت مواد مخدر حدود یک میلیارد دلار به دست آورده و از این تجارت مواد مخدر کارتل‌های مواد مخدر بین المللی و بانک‌ها پول شویی نیز سود هنگفتی را به جیب زده‌اند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *