رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تحفه فرهنگی که آمریکا به "افغانستان" می‌دهد

8:19 - 11 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۹۵۴
کتابخانه کنگره آمریکا مجموعه‌ای از آثار علمی، تاریخی و فرهنگی خویش را پیرامون افغانستان که قدمت آن تا سال 1300 میلادی می‌رسد، به شکل دیجیتال درآورده و به صورت تحفه به مردم افغانستان عرضه می‌دارد.
تحفه فرهنگی که آمریکا به به گزارش سرویس بین الملل  قرار است این گنجینه ارزشمند در تاریخ بیست و یکم سپتامبر 2016 (31 سنبله 1395) طی مراسمی در کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا در شهر واشنگتن رونمایی شود.
 
محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: با تکمیل این پروژه، اینک کتابخانه کنگره آمریکا محتویات مکمل کلکسیون‌های ذکر شده را در اختیار کتابخانه ملی افغانستان، آرشیو ملی افغانستان، دانشگاه آمریکایی افغانستان و دانشگاه‌های کابل، ننگرهار، هرات، قندهار، بلخ، بدخشان و بامیان قرار می‌دهد.
 
مواد تهیه شده در برگیرنده بیش از 160000 صفحه محتویات دیجیتال ازجمله کتاب‌ها، نسخه‌های دست نویس، نقشه‌ها، تصاویر، روزنامه‌ها و نشریات از افغانستان و یا در رابطه به افغانستان بوده که به زبان‌های پشتو، دری، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و سایر زبان‌های اروپایی قابل دسترس می‌باشند.
 
کار روی پروژه دیجیتال‌سازی کلکسیون‌های مهم این کتابخانه در رابطه به افغانستان از سال 2012 به کمک مالی شرکت نیویورکی کارنیگی (Carnegie) آغاز شده و کتابخانه کنگره آمریکا وعده داده تا علاوه بر انتشار این کلکسیون‌ها در اینترنت از طریق وبسایت کتابخاه جهانی دیجیتال (www.wdl.org) نسخه‌های دیجیتال آن را با کیفیت بالا به نهاد‌های فرهنگی و آموزشی افغانستان عرضه نماید تا این نهادها از آن در کتابخانه‌های دیجیتال و منابع آنلاین خویش استفاده نمایند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *