رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز مرحله ای تازه در اجرای تفاهم نامه "دولت وحدت ملی افغانستان"

6:02 - 26 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۸۱۷
"عبدالله عبدالله" در حالی که در جمعی از حامیان دوران انتخاباتی خود سخنرانی می‌کرد از آغاز مرحله‌ای تازه در اجرای تفاهم نامه دولت وحدت ملی افغانستان خبر داد.
آغاز مرحله ای تازه در اجرای تفاهم نامه به گزارش سرویس بین الملل به نقل از بی بی سی، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در این نشست برای اجرای کامل تفاهمنامه دولت وحدت ملی این کشور تجدید میثاق کرد و گفت: حرف ما حرف تهدید نیست، حرف سرنگونی نظام نیست، بلکه حرف ما خواستن حق مردم است.
 
 وی افزود: اصلاحات انتخاباتی، توزیع کارت های شناسایی الکترونیک و تعدیل قانون اساسی به منظور تغییر ساختار سیاسی کشور از جمله نکته‌های کلیدی تفاهمنامه تشکیل حکومت وحدت ملی است.
 
عبدالله عبدالله همچنین از عملی نشدن تفاهمنامه تشکیل دولت در دو سال گذشته عذرخواهی کرد و گفت: پس از این با چهره واقعی من آشنا می‌شوید و دیگر از حق مردم گذشت نمی‌کنم.
 
رئیس اجرایی افغانستان همچنین تصریح کرد که دیگر درباره موضوع‌های مهم تصمیم شخصی نمی‌گیرد بلکه با نخبگان و شخصیت‌های همسو و حامی تیم اصلاحات و همگرایی مشورت می‌کند.
 
وی در ادامه گفت: امروز یک تجدید تعهد و تجدید میثاق با همه شما است.
 
لازم به ذکر است که عبدالله در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته خود ضمن انتقاد شدید از رئیس جمهوری این کشور گفته بود که «اشرف غنی» در سه ماه گذشته حتی یک ساعت هم با وی دیدار رو در رو نداشته است.
 
وی  همچنین گفت که تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان نتیجه بزرگواری یا صدقه کسی نیست.
 
کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به اظهارات عبدالله درباره انتقاد از عملکرد رئیس جمهوری این کشور، ابراز تأسف کرد و آن را برخلاف موازین و روحیه دولت‌داری خواند.
 
 گفتنی است که عبدالله و غنی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ افغانستان بودند که با طرح ادعاهای تقلب گسترده در انتخابات، با میانجیگری «جان کری» وزیر خارجه آمریکا  به توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی تن دادند.
 
قرار بود بر اساس تفاهم نامه تشکیل دولت وحدت ملی، قدرت سیاسی بین هر دو تیم انتخاباتی به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم شود، ولی حالا مقام‌های نزدیک به عبدالله می‌گویند که سهم تیم او بسیار کمتر از میزان تعیین شده است.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *