رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نظرات نمایندگان موافق و مخالف لایحه افزایش مناطق آزاد

23:27 - 24 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۷۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دبیر کمیسیون انرژی مجلس موافق افزایش مناطق آزاد ولی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مخالف افزایش مناطق آزاد است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ؛ عبدالحمید خدری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس و رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میهمان امشب (یکشنبه) گفت و گوی ویژه خبری شدند و در مورد سرانجام لایحه مناطق آزاد سخن گفتند.

خدری  در خصوص لایحه ای که دولت برای افزایش  تعداد مناطق آزاد ارائه داده است که دو سوم رای را می خواهد، اظهار کرد: بنده معتقدم چون بحث مناطق آزاد و لایحه مناطق آزاد هیچ  مخالفتی با برنامه پنجم نداشته و نیاز به رای دو سوم ندارد ولی دوستان معتقدند که نیاز به رای دو سوم دارد ولی هنوز به یک نتیجه واحدی نرسیده ایم.

وی بیان داشت: به این نکته اشاره کنم هدف ماده یک این است که از ایجاد مناطق آزاد برای انجام  تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی،سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال، تنظیم بازار کار و کالا، فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: مولفه اصلی منطقه آزاد، تجارت جهانی است.

زارع تصریح کرد: با توجه به تبصره یک ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه این طور بیان کرده است که هر گونه معافیت یا تخفیف مالیاتی و حقوق ورودی در طول دوره برنامه پنجم توسعه ممنوع است و چون ممنوع است نیاز به دو سوم آرا را دارد.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس اصلاح برنامه های توسعه نیاز به دو سوم آرا را دارد با توجه به اینکه امسال هم هنوز سال برنامه پنجم است و تمدید شده است من فکر می کنم که قطعا نیاز به دو سوم آرا را نیاز دارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد: بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد است. و نیز بنده از اینکه از فرصت ها استفاده کنیم مخالف نیستم  بنده با اصل مناطق آزاد موافقم ولی با این مدل لایحه که دولت طرح کرده مخالف هستم.

زارع ادامه داد: از سال 89 تا 93 حدود 726 میلیون دلار  سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *