رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا صلاحیت "نامزدهای شورای شهر" در شورای نگهبان بررسی می شود؟

7:05 - 25 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۵۹۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو حقوقدانان شورای نگهبان درباره اینکه آیا امکان تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا از سوی این شورا وجود دارد، تصریح کرد: امکان اینکه این موضوع در شرایط فعلی عملیاتی شود وجود ندارد.
علی اصغری//سام سوادکوهی عضو حقوقدانان شورای نگهبان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی درباره اینکه آیا امکان تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا از سوی این شورا وجود دارد، تصریح کرد: امکان اینکه این موضوع در شرایط فعلی عملیاتی شود وجود ندارد.

وی افزود: بنده فکر نمی کنم با توجه به ساز و کار گسترده ای که برای این امر لازم است در شرایط فعلی این موضوع مقدورباشد یا شورای نگهبان تمایلی برای این امر داشته باشد.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان خاطر نشان کرد: تا به امروز چند بار موضوع نظارت شورای نگهبان و روند تأیید صلاحیت کاندیدهای انتخابات شورای شهر از سوی شورای نگهبان مطرح شده است اما ما با لفظی که از قانون اساسی داشته ایم این موضوع را جزو وظایف شورای نگهبان ندانسته ایم.

سوادکوهی در پاسخ به این سوال که آیا بند قانونی درباره نظارت شورای نگهبان بر روند تأیید صلاحیت ها در انتخابات شوراها وجود دارد ، گفت: در قانون اساسی و قانون انتخابات به موضوعی در این باره اشاره نشده است.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان تا به امروز در این مسئله وظیفه قانون اساسی خود را ندیده و فکر نمی کنم که در آینده هم این مطلب به نحوی محقق شود که شورای نگهبان طبق قانون اساسی اجازه پیدا کند که به این مسئله ورود کند.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان افزود: ما نسبت به مسئله ای که شوراها دارند و فعالیت خاصی که در اصول قانون اساسی قبل و بعدش پیرامون شوراها مطرح شده باید به این موضوع اشاره کنیم که یک سری آزادی های خاصی برای شرکت اشخاص در انتخابات شوراها وجود دارد که این نظارت پذیری از حیطه آنکه شورای نگهبان درتمام مراحل این انتخابات استصواباَ ورود پیدا کند لازم نبوده و نیست.

سوادکوهی تصریح کرد: شورای نگهبان در مسئله بسیار مهم و حاکمیتی مثل انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان، وظیفه نظارت را در قانون اساسی دارد ولی در مورد انتخابات شورای شهر، روستا و بخش مواردی نسبت به مسئولیت شورا قید نشده و بنده فکر نمی کنم نیاز باشد که شورای نگهبان خود را درگیر این بحث کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *