"افغانستان" از طریق راه‌آهن به ایران، ترکمنستان و ازبکستان وصل می‌شود

20:13 - 23 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۰۹۱
شاه حسین مرتضوی گفت: این کشور از طریق راه آهن به کشورهای ایران، ترکمنستان و ازبکستان وصل می‌شود و درحال حاضر نیز به بندر ترانزیتی چابهار ایران متصل شده است.
به گزارش سرویس بین الملل شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان با بیان اینکه افغانستان از طریق راه آهن به ایران، ترکمنستان و ازبکستان وصل می‌شود، گفت: امکان نقل و انتقال کالا برای افغانستان در گذشته تنها از طریق دروازه تورخم در شرق کشور وجود داشت، اما امروز افغانستان درهای مختلف ترانزیتی و تجارتی را از راه‌های مختلف به روی خود باز کرده است.
 
سند ایجاد دالان بین المللی حمل و نقل از طریق بندر چابهار سوم خرداد/ جوزا سال 95 با حضور حسن روحانی، محمد اشرف غنی و نارندرا مودی سران کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان امضاء شد.
 
بندر چابهار ایران 800 کیلومتر راه بازرگانان افغانستان را نسبت به بندر «کراچی» پاکستان برای انتقال کالاهای خود کوتاه‌تر می‌کند و علاوه بر آن، کابل بدون محدودیت‌های فعلی می‌تواند نقل و انتقال کالا را به کشورهای آسیای میانه در شمال افغانستان انجام دهد.
 
مسئولان اقتصادی افغانستان می‌گویند درحال حاضر پاکستان، مشکلات سیاسی را به مسائل اقتصادی گره زده و به دلیل رقابت دیرینه با هند، اجازه نمی‌دهد بازرگانان افغانستان، کالاهای هندی را با عبور از خاک آن کشور، به آسیای میانه انتقال دهند.
 
مرتضوی گفت: کسب این ظرفیت‌های ترانزیتی یکی از مواردی خواهد بود که افغانستان، آن را در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل مطرح خواهد کرد و علاوه بر آن، ما تلاش می‌کنیم تا استان‌های داخل کشور را نیز از طریق ساخت بزرگراه‌ها به یکدیگر وصل کنیم.
 
آوا به نقل از معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نوشت، دولت وحدت ملی افغانستان می‌کوشد تا کشورهای منطقه و همسایه در بخش ترانزیت همکاری جدی داشته باشند.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *