هیچ نهادی مثل وزارت بهداشت اسناد بالا دستی را پیاده نکرده است

19:10 - 19 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۸۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از برگزاری نشست رصد بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را آشنایی دانشگاهها با تجربیات یکدیگر ذکر کرد و اقدامات انجام شده در راستای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را تشریح کرد.
به گزارش گروه جامعه ؛  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه همایش دو روزه رصد بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که صبح روز سه شنبه 19 مرداد ماه 1395 برگزار شد گفت: تغییراتی که در سطح ملی و جهانی رخ داده و بالطبع آن نیازها و حوزه های جدیدی که در نظام سلامت ایجاد شده،  بازنگری در برنامه های آموزش علوم پزشکی را اجتناب ناپذیر می کند و برهمین اساس مسیری جدید را از سال گذشته در حوزه آموزش علوم پزشکی آغاز کردیم.

دکتر لاریجانی گفت: شاید بتوان گفت هیچ نهادی در کشور مانند وزارت بهداشت اقدام به پیاده سازی اسناد بالادستی کشور نکرده. در طراحی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی نظام سلامت رصد شده و برنامه ها بر این مبنا تدوین گردیده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در یک حوزه تخصصی را از عوامل مهمی برشمرد که زمینه های توسعه علمی کشور و سرآمدی در منطقه و جهان را فراهم می نماید. وی افزود: کشورهایی در منطقه در مسیر مرجعیت فعالیت های جدی را آغاز نموده اند و کشور ما در همه حوزه ها از جمله علوم پزشکی باید حرکت های سریع تری را پیش بگیرند.

 لاریجانی ارتقای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را از اهداف اصلی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: راه اندازی رشته تخصصی پزشکی خانواده از جمله برنامه هایی است که اجرای اثربخش آن زمینه های خوبی را برای ارتقای نظام ارائه خدمات فراهم می نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما در برخی از حوزه های نظام سلامت نیازمند نیروهای مهارتی هستیم و لازم است دوره های آموزش مهارتی به صورت کوتاه مدت تر برای تربیت این نیروها ارتقا یابد و این امر به نوعی مدرک گرایی را در برخی حوزه ها که نیازی نیست  کاهش می دهد.

 لاریجانی از مطالعات صورت گرفته در زمینه محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت سخن گفت و اعلام کرد: تا چند وقت آینده برنامه نیروی انسانی نظام سلامت با افق 5 سال نهایی شده و در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی طرح و تصویب می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: مدل استقرار برنامه های تحول و نوآوری در بستر مصوبه آمایش سرزمینی ترسیم شده و با اجرای این برنامه دانشگاهها در مسیر ماموریت گرایی در حرکت هستند. وی اضافه کرد: ظرفیت های بی شماری در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آن نشده و در مدل استقرار برنامه های تحول سعی شده از این ظرفیت در کنار وزارت بهداشت بهره برداری شود.

 لاریجانی گفت: مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت حداقل در یکی از جلسات مناطق آمایشی کشور حضور یافته اند و با انتشار گزارش مناطق آمایشی و دانشگاهها سعی داریم همکاران از تجربیات یکدیگر در جهت بهبود امور بهره برداری نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی را از جمله محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: برای اشاعه فرهنگ و زبان کشور باید دانشجوی خارجی جذب کنیم و باتوجه به اقبالی که به رشته های علوم پزشکی وجود دارد می توانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

وی خبر داد: با توافقاتی که با موسسات بین المللی منعقد شده زمینه برگزاری کلیه آزمون های بین المللی در کشور فراهم گردیده و درصدد هستیم تا با همکاری این مراکز آزمون های ملی را استانداردسازی کنیم.

 لاریجانی توسعه آموزش مجازی را از دیگر زمینه های در دست پیگیری برشمرد و گفت: 900 عضو هیات علمی در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ثبت نام کرده اند و از مهرماه این دوره آغاز خواهد شد. همچنین برنامه ریزی شده تا چند دانشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی برخی دروس را به صورت مجازی ارائه نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی مراکز صلاحیت های بالینی در مناطق آمایشی و برگزاری آزمون صلاحیت بالینی را یکی از اقدامات مهم در زمینه ارتقای آزمون ها برشمرد و گفت: آزمون پیش کارورزی دو  دوره به صورت الکترونیکی برگزار شده و این تجربه خوبی است که می تواند برای سایر آزمون ها نیز در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

 لاریجانی گفت: سال 95 سال اجرایی سازی برنامه های تحول در آموزش است و شاخص های پایش این برنامه ها تدوین شده و امیدواریم تا آخر مرداد این شاخص ها نهایی شود و وارد فاز جدیدی برای پایش برنامه های تحول شویم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از این همایش را آشنایی دانشگاهها و مناطق آمایشی با تجربیات یکدیگر و بهره برداری از این تجربیات در ارتقای آموزش عالی سلامت بهره برداری نمایند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *