کابل درصدد یافتن ابعاد سقوط "بالگرد پاکستان" در خاک افغانستان است

5:28 - 18 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۸۵۴
دولت افغانستان هیائی را مامور بررسی نشست اضطراری یک بالگرد پاکستان در استان «لوگر» افغانستان کرد و گفت که این کشور حق خود را برای اتخاذ اقدامات دیپلماتیک در قبال نتایج تحقیقات این هیات محفوظ می داند.
کابل درصدد یافتن ابعاد سقوط به گزارش سرویس بین الملل دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه ای در عین حال افزود که پاکستان تقاضایی مبنی بر ضرورت عبور یک فروند هلیکوپتر از نوع « MI-17» آن کشور را از فضای افغانستان به مقصد جمهوری ازبکستان برای ترمیم در کارخانه متعلق به روسیه دریافت کرده بود.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که هیاتی موظف شده است تا نشست اضطراری این بالگرد و اینکه آیا مشخصات آن با آنچه در تقاضا نامه اسلام اباد درج شده، مطابقت دارد یا نه، مورد رسیدگی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ادارۀ مستقل هوانوردی غیرنظامی افغانستان براساس تقاضای پاکستان، صرفاً برای تعمیر این بالگرد که مشخصات آن را نیز به ثبت رسانده، اجازه عبور از فضای افغانستان را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش همچنین کمیته ای موظف شده است تا قوانین، مقررات و دستورالعمل موجود در این زمنیه را به منظور رفع فوری خلاءهای قانونی احتمالی را مورد بررسی قرار داده و طرحی جامع را که بتواند از تکرار چنین حوادثی به طور کامل جلوگیری به عمل آورد، به کابینه ارائه کند.

یک فروند بالگرد ترابری ام.آی- 17' ساخت روسیه متعلق به دولت ایالتی پنجاب پاکستان غروب پنجشنبه در منطقه ای در ولایت 'لوگر' افغانستان(هم مرز با پاکستان) مجبور به فرود اضطرای شد و گزارش ها حکایت از به گروگان گرفته شدن هفت سرنشین آن بدست عناصر طالبان افغانستان دارد.

مقام های پاکستان روزپنجشنبه گذشته اعلام کردند که یک فروند بالگرد متعلق به ایالت پنجاب این کشور در استان «لوگر» سقوط کرده است و مسئولان محلی این استان با تائید اظهارات مقام های پاکستانی گفتند که این بالگرد در منطقه تحت کنترل طالبان سقوط کرده و سرنشینان آن نیز به دست آنان به اسارت گرفته شده اند.

ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان از ژنرال "جان نیکلسون" فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان و مقام های افغانستان کمک برای ازادی سرنشینان این بالگرد که یک مهندس روسی و شش تن از نظامیان پاکستانی بوده اند، خواستار شده است.

گروه طالبان به اسارت گرفتن سرنشینان این بالگرد را تائید کرده و گفته است که موافق آزادی آنان است، اما به دنبال یافتن مسیر امن برای انتقال سرنشینان بالگرد است.

گفته می شود برخی از مسئولان افغان نیز برای ازادی این 7 تن از سرنشینان بالگرد پاکستانی، با طالبان گفت و گو کرده اند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *