عربستان مستعد تجزیه

15:28 - 17 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۸۲۴
انور عشقی نظامی بازنشسته سعودی گرچه از تجزیه منطقه بدون اشاره به کشور خود سخن گفته است، اما عربستان سعودی مستعد تجزیه است.
به گزارش گروه بین الملل ، پس از بازگشت هیئت سعودی از فلسطین اشغالی و دیدار آنها با مقامات رژیم اسرائیل، انور عشقی یک نظامی بازنشسته که در این هیئت حضور داشت و حتی هدایت آن را بر عهده گرفته بود، در صفحه اجتماعی خود نوشت که منطقه دستخوش تغییرات می شود از آن جمله تجزیه برخی کشورها مانند ایران رقم می خورد و حتی چند کشور دیگر هم از نقشه منطقه حذف می شود.

این تحلیل و پیش بینی او از کجا نشأت گرفته است؟ خود جای بررسی دارد. اما از سوی دیگر آمال و آرزوهای سعودی ها را نشان می دهد.
رژیم سعودی که ایران را مانعی بر سر راه اهداف و امیال پلید خود می داند، خرسند خواهد شد که ایران تضعیف شود. رویای تجزیه ایران هم به همین خاطر است.

اما حکام سعودی مانند کبک سر در برف فرو کرده اند و تصور می کنند دیگران آنها را نمی بینند، شرایط داخلی و محیطی عربستان سعودی مناسب نیست.

این شرایط که از سوی سران سعودی ایجاد شده باعث گردیده که ظرفیت های این کشور اسلامی به هدر رود و نارضایتی های عمومی افزایش یابد.

رژیم سعودی برای ایجاد بحران های منطقه هزینه های بسیار سنگینی را متحمل شده اما دستاوردی برای او نداشته است.

این هزینه های سرسام آور عربستان را با بحران اقتصادی روبرو ساخته و هر روز که می گذرد اوضاع اقتصادی او هم وخیم تر می شود.

اعتراضات داخلی گرچه رسانه ای نمی شود چرا که هیچ رسانه ای حق انتشار چنین اخباری را ندارد، اما این اعتراضات وجود دارد.

یک شرایط شدید خفقان امنیتی در عربستان حاکم است، لایه های این وضعیت امنیتی آنقدر زیاد است که نمی توان به راحتی صدای اعتراضات را شنید. در گوشه ای دیگر از این کشور جماعتی شیعی زندگی می کنند که تحت شرایط بسیار بدی قرار دارند.

بی توجهی به آنها و سرکوب شیعیان با اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، زمینه های اعتراضات را هر چه بیشتر فراهم کرده است.

عربستان دستخوش تحولات و آبستن اتفاقاتی است که حکام این رژیم از آن بی خبر هستند اما وقوع این تحولات نزدیک به نظر می رسد.

ماجراجویی های سران سعودی بدون عواقب هم نخواهد بود و تنها یکی از عواقب آن تجزیه این کشور است.

اکنون یمن آماج حملات هوایی ارتش سعودی است، فشارهای سیاسی بر این کشور به خاطر کشتار مردم و کودکان بیگناه یمن افزایش یافته و یکی از عوامل سقوط سعودی به حساب می آید.

از سوی دیگر دوری جستن آمریکا از آل سعود اگر جدی و درست باشد، یکی دیگر از عوامل ساقط شدن رژیم سعودی است. آمریکا می خواهد از دست عربستان خلاص شود.

هر چند برخی اعتقاد دارند که عربستان و آمریکا روابط راهبردی عمیقی دارند و چنین چیزی ممکن نیست، اما شواهد نشان می دهد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری بعدی گرفتاری های داخلی باعث می شود تا بیشتر درونگرا شود و به مسائل داخلی خود بپردازد و دیگر نمی خواهد هزینه اشتباهات بزرگ کشورهای همپیمان خود را بپردازد.

آل سعود در 5 سال گذشته تاکنون در اجرای دستورات و برنامه های ارباب خود آمریکا، ناتوان بوده است. در واقع سرکردگان عربستان سعودی ناتوانی خود را نشان دادند و آمریکا هم دیگر نمی تواند به این رژیم مانند سابق اعتماد کند.
جنگ یمن بیش از یکسال است ادامه دارد در حالی که قرار بر این بود ظرف چند روز و چند ماه پایان یابد و مقاومت در این کشور شکسته شود.

کشوری که مأموریت حمله به یمن را بر عهده داشت عربستان است و اکنون هم حملات آن به یمن ادامه دارد. ارتش و نیروهای مردمی یمن هم همچنان مقاومت می کنند. اما سعودی ها نتوانستند آنچه در سر آمریکا پرورش یافته بود به دست بیاورند.

اما سوریه، کشوری که بیش از 5 سال است مقاومت می کند و باعث شده تا سعودی ها نتوانند خشم خود را به خاطر شکست در بحران سوریه پنهان کنند.

در این 5 سال گذشته تاکنون سعودی ها هر آن در انتظار سرنگونی دولت قانونی سوریه بودند اما این خبر به آنها نرسید.

هنگامی که انور عشقی سخن از تجزیه به میان می آورد، سوریه را هم شامل می شود. چه بسا آنها تصور می کنند در صورت پیروزی در سوریه، این کشور جزئی از عربستان سعودی شود.

وهابیت سعودی در منطقه و در مرزهای عراق، توطئه های بسیاری را علیه بغداد تدارک دید، اما این کشور در محور مقاومت قرار دارد و اجازه نداده که پروژه تجزیه عراق و تضعیف آن اجرا شود.

بحرین هم، چالش جدی برای عربستان است. هر اقدامی که برای سرکوب قیام مردم این کشور انجام می شود، آتش انقلاب را برافروخته تر می کند.

همه این عوامل و بحران هایی که ساخته آل سعود است، دست به دست هم داده و با موافقت و رضایت آمریکا می رود تا عربستان سعودی راه تجزیه را سریع تر طی کند.

تشکیل دو کشور از خاک عربستان، خوشایند آمریکا است. می تواند به راحتی بر روی آنها احاطه داشته باشد و با جدا کردن منطقه نفت خیز عربستان، کنترل کاملی بر صادرات نفت آن بخش اعمال کند.

در این فرایند تغییرات جغرافیای سیاسی، سوریه، عراق تجزیه نخواهند شد و جایگاه تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران هم افزایش خواهد یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *