ارتباط خوب مادر و نوزاد نتیجه شیر دادن طبیعی/ تاخیر در شیردهی مادرانی که سزارین می کنند

9:21 - 14 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۵۵۱۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
متخصص اطفال و نوزادان گفت: هیچ چیز جای شیر مادر را نمی گیرد و شیردهی در مادرانی که عمل سزارین می کنند، دیرتر آغاز می شود.
ارتباط خوب مادر و نوزاد نتیجه شیر دادن طبیعی/ تاخیر در شیردهی مادرانی که سزارین می کنندآزاده فهیمیان در گفت و گو با خبرنگار  گروه جامعه با اشاره به ارجحیت استفاده از شیر مادر برای سلامتی نوزاد گفت: بر اساس غریزه و آنچه که سرشت انسان و لطف پروردگار است تمام اصول سلامت در شیر مادر رعایت شده است. 

این متخصص اطفال و نوزادان ادامه داد: هر چه جوامع پیشرفته تر شده اند با وجود گرفتاری مادرها و افزودن انواع افزودنی ها به شیرهای موجود احساس نیاز به استفاده از شیر مادر جهت سلامت نوزاد بیشتر احساس می شود. زیرا ثابت شده است شیر مادر می تواند بسیاری از بدخیمی ها و بیماری های نوزاد در بزرگسالی جلوگیری کند. در جوامع عقب مانده نیز به دلیل افزایش ایمنی نوزاد در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها بسیار ضروری است که از شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده شود.

فهیمیان افزود: با اشاره به در دسترس بودن شیر مادر و عدم احتیاج به گرم کردن، آماده بودن در لحظه را یکی از دلایل استفاده از شیر مادر عنوان کرد و اظهار داشت: سیستم ایمنی، رشد و سلامت نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند بسیار بهتر از نوزادی است که از این شیر محروم است. شیر مادر پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب کافی، آهن و سایر مواد مغذی را به بدن نوزاد می رساند و نسبت به بقیه مواد خوراکی پروتین و آهن زودجذب تری برای نوزاد دارد. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند نفخ،کولیک و اسهال کمتر است.

این متخصص اطفال و نوزادان ایجاد ارتباط صمیمانه بین مادر و نوزاد را از نتایج شیر دادن به نوزاد دانست و در این باره اظهار داشت: علاوه بر حس آرامشی که نوزاد از مادر شیرده می گیرد، مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند کمتر دچار افسردگی پس از زایمان شده و نسبت به خود احساس بهتری داشته و زندگی شادتری را می گذرانند.

وی درباره مشکلات مادران کارمند و مادرانی که به دلیل کار بیرون از خانه از شیر دادن به نوزاد خود امتناع می کنند توضیح داد: ما به مادران توصیه می کنیم حتی اگر بتوانند یک روز بیشتر به نوزاد شیر دهند این برای نوزاد ارزشمند خواهد بود. در اغلب موارد مادر حداقل از سه ماه مرخصی برخوردار است و پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه از فرصت این دوران به بهانه اینکه بعدها فرصت شیردهی را ندارند نگذرند.  

این متخصص ادامه داد: ارزش شیر مادر به گونه ای است که حتی اگر مادر آن را در یخچال نگهداری کرده و همراهان بتوانند شیر را به نوزاد بدهند برای نوزاد ارزش غذایی زیادی خواهد داشت. مدت نگهداری از شیر دوشیده شده در یخچال 24 ساعت و در فریزر بیش از 2 ماه خواهد بود. 

فهیمیان به مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند توصیه کرد با علاقه و عشق به نوزاد خود شیر دهند و افزود: هنگامی که مادر با علاقه، با نگاه کردن مهربانانه به صورت نوزاد و با آرامش به نوزاد شیر دهد آنزیم های مورد نیاز نوزاد، پرولاکتین و مواد مغذی بیشتری در شیر ترشح شده و سلامت نوزاد را تضمین خواهد کرد. وی ادامه داد: اینکه در متون دینی ما توصیه شده است که مادر با وضو به نوزاد شیر داده و هنگام شیر دادن قران بخواند همه در آرامش مادر هنگام شیر دهی موثر است و باعث می شود شیر کامل تری به نوزاد داده شود. 

وی  در ارتباط با مشکلات مادران در شیردهی بعد از زایمان سزارین توضیح داد: به دلیل استفاده از داروی بیهوشی شیردهی در این مادران دیرتر آغاز می شود، از طرف دیگر به دلیل دردهای ناشی از جراحی سزارین شیردهی به نوزاد سخت تر از زایمان طبیعی است. با این حال صمیمانه به این دسته از مادران توصیه می کنم از شیر دادن به نوزادشان منصرف نشوند و در ساعتهای اول بعد از زایمان که به دلیل درد بخیه ها ممکن است قادر نباشند نوزاد را درآغوش بگیرند از همراهان خود برای این کار کمک بگیرند اما امکان این تغذیه عالی را از نوزاد خود دریغ نکنند. 

به گزارش میزان،اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود. در ایران همچنین روز 11مرداد به‌عنوان روز جهانی شیر مادر به رسمیت شناخته شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *