کمین داعش برای روسیه

15:06 - 11 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۴۵۴
روسیه از سال ها پیش با خطر داعش روبرو بود، هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، بذر افراطی گری در میان مسلمانان قفقاز کاشته شد.
به گزارش گروه بین الملل ، آسیای میانه و قفقاز دارای جمعیت زیادی از مسلمانان است، اکثریت آنها را اهل تسنن تشکیل می دهند.

مسلمانان این خطه در زمان شوروی کمونیستی در بدترین شرایط قرار داشتند، پس از فروپاشی شوروی، گمان می رفت که مردم کشورهای مسلمان تازه استقلال یافته نفس راحتی خواهند کشید.
اما شرایط به گونه ای پیش رفت که دولت های حاکم در کشورهای آسیای میانه و قفقاز در ماکتی کوچکتر، همان روش و سیاست دوران کمونیستی را در باره مذهب به ویژه اسلام در پیش گرفتند و آزادی های مذهبی برای مردم این کشورها بار دیگر محدود شد.

اما در این میان جمهوری های خودمختاری که در دل روسیه قرار دارد، از زمان یلستین رئیس جمهور اسبق روسیه معضلی برای این کشور شد.

چچن و اینگوش دو جمهوری مسلمان نشینی است که گرچه اکنون در آرامش به سر می برد، اما بازماندگان افراطی – تکفیری در این جمهوری های خودمختار از زمان جنایات خود در دوران یلتسین و از سوی دیگر بازگشت نفراتی که از این منطقه به داعش پیوسته اند، خطری جدی برای امنیت روسیه، منطقه قفقاز و آسیای میانه ایجاد کرده هر چند هنوز بالقوه است اما شرایط ایجاد شود بالفعل خواهد شد.

داعش گرچه یک تفکر انحرافی وهابی است، اما این تقکر به خاطر این که در میان مردم مسلمان جهان جایگاهی ندارد نمی تواند ماندگار شود.

هیچ یک از مسلمانان نمی توانند حکومت چنین تفکری را بر خود بپذیرند به همین خاطر است که چنین گروه های افراطی نمی توانند ماندگار باشند.

اما در این میان برای از بین بردن این تفکر مخرب و پلید که حامی اصلی آن آل سعود است، باید مبارزه کرد، مبارزه ای ادامه دار که باعث نابودی داعش و مرکز اندیشه این فرقه شود.

داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری وهابی، علاوه بر این که در سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و حتی یمن و نیجریه حضور دارند، دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه را هم تهدید می کنند.

اروپا و برخی کشورهای این قاره از جمله فرانسه با تهدیدات جدی این گروه های تروریستی روبرو شده اند، اقدامات تروریستی در فرانسه تاکنون صدها نفر را به کام مگر فرستاده است. آسیا هم از گزند جنایات این گروهک های انحرافی که به نام اسلام وارد عمل می شوند، در امان نبوده است.

ایران هم با تهدیدات گروه های تروریستی روبرو بوده اما تاکنون این گروه های افراطی تکفیری نتوانسته اند به اهداف خود در ایران برسند.

اشراف اطلاعاتی و امنیتی ایران بر روی نیروهای تکفیری موجود در منطقه تاکنون این اجازه را از آنها گرفته است که بخواهند یا بتوانند اقدام تروریستی خود را در داخل کشور عملیاتی کنند.

روسیه هم یکی دیگر از کشورهایی است که با تهدیدات جدی گروه های تروریستی از جمله داعش روبرو بوده است.

روسیه اکنون وارد معرکه جنگ با داعش و دیگر گروه های تکفیری شده است. اما پیش از آن ایران برای مبارزه با تروریست ها و دفاع از خود پشت مرزهای کشور، وارد میدان شد و توانست در کنار دولت و ملت سوریه و عراق تروریست ها را از رسیدن به اهداف محروم کنند.

تکفیری های وهابی مترصد فرصتی برای انتقام هستند. روسیه و ایران دو کشوری هستند که تروریست ها آرزوی ضربه زدن به آنها را دارند.

حتی کوچکترین اقدام در این دو کشور برای افراطیون تکفیری وهابی، بزرگ جلوه می دهد.

در این میان روسیه در خطر بیشتری قرار دارد، چرا که سال ها پیش از این گروه های شبهه داعش در داغستان، چچن و اینگوش حضور داشته اند و خاطرات تلخی از آنها در میان مردم و مسئولین روسیه باقی مانده است.

در تازه ترین تهدیدی که از سوی داعش علیه روسیه شده،
فیلمی را در یوتوب قرار داده اند که در آن از آغاز جهاد در روسیه خبر داده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تهدید کرده اند.

در این فیلم بیانیه یکی از رهبران شبکه زیر زمینی داغستانی با نام مستعار ابو یاسر دیده می شود که از مدت ها پیش به داعش پیوسته است.

داعش اکنون در کمین روسیه است. برای جلوگیری از عملیاتی شدن کمین، باید کار داعش در سوریه و عراق یکسره شود. ماشین جنگی گروه های تروریستی در این دو کشور مستقر و فعال است.

عمده نیروهای گروه های تکفیری در سوریه و عراق مستقر هستند، فرار آنها از این دو کشور، ورود به دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، روسیه و آسیای میانه و قفقاز را در پی خواهد داشت.

نابودی داعش در این دو کشور خطرات بعدی آنها را برای امنیت غرب آسیا و روسیه تضمین می کند.

هر چند در این راه موانعی مانند آمریکا و آل سعود وجود دارد اما تنها راه، نبرد با تروریست های تکفیری است. حتی وعده وعیدهای آل سعود به روسیه هم یک فریب است، فریبی که اگر روسیه باور کند، نخستین کشوری خواهد بود که ضربه سنگینی را از تروریست ها دریافت خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *