رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صدمات وارد شده به نوزادان حین زایمان قابل درمان است/ از هر1000 نوزاد 8 نفر دچار آسیب‌می شوند

9:18 - 07 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۹۳۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس انجمن مامایی ایران گفت: اغلب صدماتی كه هنگام زایمان به نوزاد وارد شده و این روزها رسانه ای می شود، بسيار ساده و قابل درمان است.
ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار  گروه جامعه اظهار داشت: سالانه در كشور ما نزديك به يك ميليون و پانصد هزار نوزاد زنده متولد مي شود كه قاعدتا گاهی ممكن است عوارض و آسيب های حين تولد در برخی از نوزادان ایجاد شود.

عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی افزود: خوشبختانه در كشور ما نسبت به بیشتر مناطق جهان ميزان صدمات حين تولد كمتر است و مواردی كه اخيرا رسانه ای می شود نسبت به ١/٥٠٠ هزار تولد ناچيز است گرچه همه تلاش مراكز زايمانی، ماماهای كشور و متخصصان زنان در اين است كه هيچ مادر و نوزادی دچار عوارض حين زايمان نشوند اما در برخی موارد  وقوع این صدمات اجتناب ناپذير است، درست مانند رانندگي در جاده ها كه به هر حال هر چه هم خوب برانيد ممكن است دچار حادثه شويد زيرا از نوع اتومبيل و جاده تا ملاحظات اخلاقی و شيوه رانندگی ديگران بر آن تأثير دارد.

 خداکرمی اظهار داشت: يكی از بيشترين علل صدمات حين تولد وزن بالای نوزاد است كه توصيه ما به مادران باردار اين است كه حتما در كلاس های آمادگی دوران بارداري شركت و به صورت هدفمند شيوه زندگي خود را با تحرك و تغذيه مناسب مديريت كنند. از مصرف بی رويه مكمل ها در بارداری اجتناب شود و آنگونه که در زبان عامیانه معروف است مادربه جای دو نفر غذا نخورد و حتی الامكان اجازه بدهند تا علايم رسيدگی جنين كه همان درد زايمان است خود به خود شروع شود.

وی ادامه داد: بهترين و كم خطر ترين روش تولد زايمان طبيعي توسط ماما و عبور نوزاد از كانال زايمان است. پس به خود و نوزاد كمك كنيد تا به شيوه ای كه خداوند طراحی كرده است و علم آنرا تأييد کرده و زايمان به صورت طبيعی انجام شود.

خدا کرمی تاکید کرد:  به همه ماماها و متخصصان زنان هم توصیه می کنم كه در ختم بارداری عجله نكرده و از ترس بروز يك خطر در هزار مشكل حين زايمان ٩٩٩ مادر و كودك را در معرض خطر قرار ندهند.،
 
 
رئیس انجمن علمی مامایی کشور در اشاره به این مساله که متخصص یا ماما کدام در آسیب به نوزاد تازه متولد شده مقصر هستند ادامه داد: چون زايمان يك عمل تيمی است و در اغلب موارد هم ماما و هم پزشك با هم آن را مديريت و انجام می دهند لذا نمی توان گفت كه كدام بیشتر دچار قصور شده اند، زيرا در اغلب پرونده ما شاهد هستيم كه يك متخصص و  دو نفر ماما درگير پرونده بودند. از نظر عددی نزديك به 5000 هزار زايمان طبيعی توسط ماماها انجام شده و در مابقی نيز نقش داشته اند، آسيب های حين سزارين معمولا توسط متخصص اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: نمی شود با سرو صدای رسانه ای مردم را ترساند. هيچ ماما يا پزشكی نمی خواهد آسيبی به مادر و نوزاد برسد و اغلب صدماتی كه ابن روزها رسانه ای می شود بسيار ساده و قابل درمان است.من 12 سال است كه در هیات بدوی انتظامی حضور دارم و شاهديم ضمن اينكه سازمان نظام پزشكی به دقت به قصور و خطاهای پزشكی رسیدگی می كند اما كمترين شكايت از آسيب های حين تولد به نوزاد را داريم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *