رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سایت پرنده نگری در شمال غرب پایتخت احداث می شود

20:10 - 06 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۸۵۶
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از راه اندازی سایت پرنده نگری بوستان خوارزم در منطقه 2 در آینده ای نزدیک خبرداد.
به گزارش گروه جامعه ،محمد مهدی گلمکانی سایت پرنده نگری در شمال غرب پایتخت احداث می شودبا بیان اینکه پرنده‌نگری (Birdwatching) از زیرمجموعه‌های طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم محسوب می شود، گفت: این فعالیت در حال حاضر پرمخاطب‌ترین شاخه اکوتوریسم در دنیا تلقی می‌شود. در این فعالیت مخاطبان به رصد پرندگان در محیط کاملا طبیعی برای پرندگان می‌پردازند و از تماشای آنها لذت می برند. ضمن اینکه محققان نیز برای انجام کارهای تحقیقاتی می توانند از آن بهره ببرند.
 
وی درخصوص تجهیزات مورد استفاده برای سایت پرنده‌نگری تصریح کرد: این تجهیزات شامل دوربین دوچشمی، کتاب راهنما، دفترچه یادداشت و دوربین عکاسی است که معمولا در سایت های پرنده‌نگری موجود است و همراه با کارشناسان پرنده‌نگری مستقر در سایت با ارائه گزارش علمی در خدمت علاقه مندان ارائه می‌شود.
 
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرها عرصه‌هايي نيستند كه در آنها فقط انسان‌ها حق زندگي داشته باشند، افزود: مي‌توان در محيط‌هاي شهري انواع گوناگوني از موجودات زنده اعم از گياهان يا جانوران را نيز مشاهده کرد كه آنها هم زندگي مي‌كنند. هر اندازه محيط‌زيست شهري پاك‌تر و سالم‌تر باشد، مجموعه زيستمندان موجود در آن داراي تنوع و شادابي بيشتري هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه در واقع آشنايي با پرندگان و آگاهي از نيازهاي زيستی آنها ما را وامي‌دارد تا به اهميت روش‌هاي حفاظت از محيط زيست شهري توجه بيشتري کنیم، یادآور شد: در اين محيط‌ها، زندگي همه موجودات به نحوي با يكديگر پيوند نزديك دارد و هر اتفاق ناخوشايندي كه براي آنها رخ دهد، عملا مي‌تواند بر محيط زيست شهروندان و سلامت روح و روان آنها تأثير منفي گذارد.
 
گلمکانی با اشاره به اهداف ایجاد سایت پرنده‌نگری گفت: آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه زیست آنها (زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه و زادآوری)، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیط های شهری و همچنین بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم های شهری از جمله این اهداف است.
 
وی با تاکید بر آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان به خصوص در کلانشهری همچون تهران خاطر نشان کرد: در راستای اهداف زیست محیطی کلان ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و همچنین اهمیت بحث تنوع زیستی شهر تهران، محل های دارای پتانسیل سایت پرنده‌نگری در مناطق 22 گانه و حومه شهر شناسایی و مبادرت به احداث سایت پرنده نگری می شود.
 
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره راه اندازی سایت پرنده نگری بوستان خوارزم در منطقه 2 شهرداری تهران اظهارکرد: در این بوستان مطالعات و مقدمات احداث این سایت دیده شده است. احداث سایت منطقه 2 توسط یک خیر اتفاق می افتد که در واقع یک نذر محیط زیستی محسوب می شود. تفاوت آن در این است که این سایت با حضور و مشارکت خود مردم در راستای اقدامات و فعالیت های محیط زیستی اتفاق می افتد.
 
وی با اشاره به گونه های مختلف پرندگان در سایت پرنده نگری بوستان خوارزم گفت: برخی پرندگان به صورت بومی، مهاجر بهاره و تابستانه، مهاجر پاییز و زمستان و همچنین برخی نیز به عنوان مهاجر عبوری هستند. این در حالیست که برخی از این گونه‌ها از مسافت‌های بسیار دور به این پارک می ‌آیند. برخی از گونه‌ها نیز از همسایه های شمالی کشور به این پارک مهاجرت می‌کنند.
 
گلمکانی با اشاره به مهمترین گونه های شاخص پرندگان این بوستان خاطرنشان کرد: سار، شاه‌طوطی، گنجشک خانگی، کلاغ ابلق، چرخ‌ریسک‌بزرگ، بلبل خرما، گنجشک درختی، دم‌جنبانک ابلق، مینا، کبوترچاهی و قمری خانگی از مهمترین گونه‌های شاخص این پارک است. برخی گونه های مهاجر نیز شامل ماهیخورک، سهره دمگاه سفید، سهره جنگلی و ... می شود.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *