نگاهی به وضعیت اسفبار زنان در عربستان/سعودی‎ها به زنان چگونه می‎نگرند؟

5:50 - 29 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۸۰۹
زنان در عربستان سعودی از کوچکترین حقوق محروم هستند و برای دسترسی به آن به اجازه سرپرستان خود نیاز دارند.

به گزارش بین الملل ، به نقل از نیوزویک، دیدبان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد: نظام سرپرستی خانوار در عربستان اصلی‌ترین مانع موجود در مسیر تحقق حقوق زنان این کشور است.


وضعیت زنان در عربستان بسیار اسفبار است

در این گزارش آمده است «اگرچه در سال‌های اخیر،به اصطلاح زنان عربستانی از حق رای برخوردار شده‌اند، با این حال، فعالیت زنان در بسیاری از حوزه‌ها منوط به اجازه از مردان است. علیرغم گام‌های بسیار کوچکی که دولت عربستان طی سال‌های اخیر برداشته است، محدودیت شدید برای تردد در بیرون از خانه،زنان را در مرتبه بسیار پایینی در اجتماع عربستان قرار داده است.زنان عربستانی باید برای خروج از خانه یا هر تصمیمی از سرپرست خود اجازه بگیرند. در عربستان سعودی، سرپرست مرد در درجه اول همسر یا پدر است و در رتبه دوم، در صورت نبود این دو، برادر یا فرزند پسر نیز به عنوان سرپرست زن به حساب می‌آیند».


وضعیت زنان در عربستان بسیار اسفبار است


زنان عربستانی همچنین در موضوعاتی مانند مسافرت، ازدواج،اشتغال و حتی مراجعه به پزشک نیز نیازمند مجوز سرپرست خود هستند.

کریستین بکرل، پژوهشگر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیدبان حقوق بشر در این باره گفته است: «عربستان طی سال های اخیر اقداماتی را در زمینه اصلاح نظام سرپرستی در این کشور به عمل آورده است؛ اما هنوز با وجود این اقدامات،زنان عربستانی در زندگی روزمره خود با محدودیت‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستند».

گزارش حقوق بشر: وضعیت زنان در عربستان بسیار اسفبار است

بر این اسا زنان تعداد کمی از زنان در این کشور مشغول به کار هستند، البته کار زنان در خارج از منزل نیازمند مجوز از سوی همسر است.

وضعیت زنان در عربستان بسیار اسفبار است

بنابر این گزارش در عربستان مردان در خانواده و جامعه سلطه مطلقه دارند و زنان به گونه‌ای بردگان جنسی هستند.

به گفته بکرل، در عربستان زنان با محدودیت‌های بسیار زیادی روبرو هستند، اما بدلیل این که ناظران حقوق بشر در اغلب موارد اجازه ورود به این کشور سلطنتی را دریافت نمی‌کنند، این محدودیت‌ها ناشناخته مانده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *