تنش بین "آمریکا و پاکستان" با تحولات افغانستان گره خورده است

14:15 - 18 تير 1395
کد خبر: ۱۹۳۸۴۴
استاد دانشگاه پنجاب معتقد است ارتباط مستقیمی بین مسائل و تحولات افغانستان و تنش‌های بین پاکستان و آمریکا وجود دارد.
تنش بین به گزارش سرویس بین الملل حسن عسگری رضوی استاد علوم سیاسی دانشگاه پنجاب هدف از سفر اخیر هیاتی از کنگره آمریکا به ریاست سناتور "جان مک کین" به پاکستان را، رایزنی‌های کنگره برای بررسی مسائل و تنش‌های سخت سیاسی میان دولت‌های اسلام آباد و واشنگتن و تلاش برای کاهش این تنش‌ها دانست.
 
هیات 4 نفره متشکل از سناتورهای جمهوری خواه و دمکرات آمریکا روز یکشنبه هفته جاری به سرپرستی سناتور جان مک کین وارد پاکستان شدند و با مقامات عالی وزارت خارجه این کشور و فرمانده ارتش پاکستان ملاقات‌هایی انجام دادند.
 
این هیات نمایندگان سنای آمریکا سفری کم سابقه هم به مناطق عملیات ضدتروریستی ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی انجام داد.
 
این استاد ارشد دانشگاه پنجاب گفت: اختلاف‌ها میان پاکستان و آمریکا در خصوص کیفیت برخورد و مبارزه پاکستان با تروریست ها و مسائل مربوط به افغانستان بسیار جدی است. بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا و مقامات دولت این کشور معتقدند پاکستان اقدام جدی و موثر علیه طالبان افغانستان و گروه تروریستی شبکه حقانی انجام نمی دهد؛ گروه هایی که عامل بیشترین اقدامات تروریستی در افغانستان به ویژه علیه نیروهای آمریکایی در این کشور شناخته می شوند.
 
پرفسور حسن عسگری رضوی گفت: هیات نمایندگان سنای آمریکا در سفر روز گذشته به مناطق وزیرستان شمالی به این نتیجه رسید که پاکستان در مبارزه با گروه های تروریستی جدی است اما جدیت پاکستان در این زمینه لزوما به گونه ای نیست که تمام خواسته های آمریکا را برآورده سازد.
 
وی تاکید کرد: با وجود سفر هیات نمایندگان سنای پاکستان به آمریکا، تنش های میان اسلام آباد و واشنگتن ادامه خواهد یافت و نمی توان انتظار داشت دامنه وسیع اختلاف های دو کشور در کوتاه مدت و با سفر یک هیات در سطح نمایندگان کنگره برطرف شود. تا زمانی که مسائل مربوط به امنیت و ثبات افغانستان حل نشود، نباید انتظار داشت روابط پاکستان و آمریکا به روابط حسنه تبدیل شود.
 
این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مادامی که طالبان افغانستان به خشونت های خود در این کشور ادامه دهد، انگشت اتهام واشنگتن و کابل همچنان به سمت پاکستان خواهد بود و این چیزی است که مانع پیشرفت و بهبود روابط میان پاکستان با افغانستان و آمریکا است.
 
اختلاف‌های آمریکا و پاکستان البته تنها به موضوع نحوه برخورد پاکستان با تروریسم محدود نمی شود.
 
در ماه ها و هفته های اخیر، مسائلی از جمله کنار کشیدن آمریکا از قرارداد فروش جنگنده های اف 16 به پاکستان، حمایت واشنگتن از دهلی نو به ویژه حمایت از آن در مسیر عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای، فشارهای آمریکا بر پاکستان برای محدود کردن توان هسته ای این کشور و اتهام زنی های واشنگتن به اسلام آباد در زمینه مبارزه با تروریسم باعث شده تا روابط اسلام آباد-واشنگتن دچار تنش های جدی شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *