بیش از 2 هزار نفر در "افغانستان" به ایدز مبتلا هستند

13:11 - 26 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۵۸۹۵
وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۱۵ افغانستانی‌های که به بیماری ایدز مبتلا شدند به 2086 نفر رسیده که این افزایش آمار به دلیل مصرف مواد مخدر و روابط جنسی است.
بیش از 2 هزار نفر در به گزارش سرویس بین الملل  وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که تا پایان سال 2015، افغانستانی‌های که به بیماری ایدز مبتلا شدند به 2086 نفر رسیده است و تعداد بیماران مبتلا به ایدز در افغانستان به دلیل مصرف مواد مخدر و روابط جنسی با خطر رشد این بیماری روبه رو هستند.
 
 وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که صندوق پول جهانی حدود 8.6 میلیون دلار را برای مبارزه با مرض ایدز در افغانستان اختصاص داده است و بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، پول اختصاص داده شده به همکاری برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در افغانستان خرج می‌شود.
 
 نجیب الله صافی، رئیس عمومی طب وزارت بهداشت افغانستان گفت: افغانستان در بین کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در حال تجربه ایدز قرار دارد.
 
وی هشدار داد: افغانستان به دلیل مصرف تزریقی مواد مخدر و بیماری جنسی با خطر رشد شیوع بیماری ایدز روبرو است و از طرفی هم دسترسی به اطلاعات در مورد ایدز  اندک است.
 
وی افزود: در حال حاضر نیاز است تا در این زمینه اقدامات پیشگیرانه بیشتر اتخاذ شود، تا خطر شیوع ایدز در افغانستان بر طرف گردد.
 
براساس آمار ارائه شده از طریق برنامه ملی کنترل ایدز تا پایان سال 2015 به تعداد دو هزار 86 نفر در کشور افغانستان اعلام شده است که در میان آن 133 نفر فوت شده اند.
 
"جوسی لین ماسون" معاون ارشد برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: بر اساس تطبیق استراتژی سال 2015 تا 2020 در حدود 54 میلیون دلار هزینه تخمین زده شده که برای یک و نیم سال حدود 15،84 میلیون دلار تخمین زده شده است که 57 درصد آن توسط صندوق پول جهانی مبارزه با ایدز، 25 درصد توسط بانک جهانی و 4 درصد توسط دولت افغانستان متعهد برای پرداخت هزینه آن شده است.
 
آوا نوشت، نماینده صندوق پول جهانی اعلام کرده است که این صندوق از طریق برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای مبارزه با ایدز برای یک سال و نیم حدود 8.6 میلیون دلار را بر اساس اولویت‌های استراتژیک این صندوق کمک می‌کند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *