سخنگوی طالبان: رسانه‌ها "داعش" را بزرگ می‌کنند

13:11 - 23 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۴۷۲۹
مرد شماره دو در طالبان و سخنگوی این گروه با بیان اینکه رسانه‌ها داعش را بزرگ جلوه می‌دهند، عنوان داشت که تحقیقات همچنان در مورد ترور رهبر طالبان ادامه دارد.
سخنگوی طالبان: رسانه‌ها به گزارش سرویس بین الملل  ذبیح الله مجاهد، مرد شماره دو طالبان و سخنگوی این گروه در مصاحبه با الشرق الاوسط که از طریق ایمیل صورت گرفته است، گفت که تحقیقات همچنان در مورد مرگ ملا منصور در حمله پهپادی آمریکایی کشته شد، در جریان است.
 
وی گفت: ما تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که آمریکایی‌ها در کنار حضور نظامی‌شان در منطقه، حضور اطلاعاتی فشرده‌ای در منطقه دارند.
 
ذبیح الله مجاهد در پاسخ به سوالی پیرامون طرح اتهام علیه ایران مبنی بر نشت اطلاعاتی در مورد ملا منصور گفت: نمی‌توانیم هیچ کس را بدون داشتن شواهد موثق به همکاری با آمریکا در هدف قرار دادن اختر منصور متهم کنیم.
 
ذبیح الله مجاهد در پاسخ به سوالی پیرامون موضع طالبان نسبت به روند صلح پس از کشته شدن اختر منصور خاطرنشان کرد: تعامل طالبان با آشتی‌ و مذاکرات بر اساس طرح مشخص صورت می‌گیرد و این تعامل مرتبط با حضور یا عدم حضور یک شخص نیست. طالبان تعهد می‌دهد که به مسئولیت‌ها و تعهدات خود در میدان‌های نظامی و سیاسی عمل کند که عبارت است از آزادسازی اراضی خود از دست اشغالگران و تشکیل دولتی که شهروندان "مسلمان" از آن راضی باشند و برای تشکیل آن جانفشانی کنند.
 
وی در پاسخ به سوال الشرق الاوسط مبنی بر ماهیت رابطه میان ایران و طالبان پاسخ داد: این واقعیتی آشکار است که خطر ادامه اشغالگری‌های آمریکا در افغانستان تهدید بزرگی برای تمام منطقه است که روسیه و چین و ایران و پاکستان و سایر کشورهای منطقه از آن ضرر می‌بینند و منطقه در تنور جنگ ویرانگر می‌سوزد، ما معتقدیم که اگر اندیشه‌ای در منطقه حکمفرما شود که به شکست آمریکا و رسوا ساختن آن در افغانستان بینجامد، گامی خوب است اما تاکنون ما به صورت رسمی هیچ توافقی نه با ایران و نه با هیچ طرف دیگری نداشته‌ایم.
 
ذبیح الله در پاسخ به این سوال الشرق الاوسط که به نظر می‌رسد عملیات بهاره که طالبان آن را کلید زد، شکست خورده است، گفت: این عملیات شکست نخورده است، بلکه زلزله‌ای در دشمن ایجاد و آن را بیش از سال‌های گذشته دستپاچه کرد و رهبران نظامی طالبان این عملیات را از نزدیک دنبال می‌کنند و معتقدند که این استراتژی نظامی با موفقیت به سمت جلو پیش می‌رود و دشمن را به جای بدی رسانده است و اگر ضرورت ایجاب کند که طرح‌ها و تاکتیک‌های جنگی تغییر کند، تغییرات و تحولات جدید صورت خواهد گرفت. این عملیات تا یک سال ادامه خواهد داشت و فقط دو ماه از این عملیات گذشته است و توصیف این عملیات به عنوان عملیات شکست خورده در آغاز راه آن اقدامی اشتباه است و شاهد دستاوردهای بسیاری در طول دوره باقی مانده از این عملیات خواهید بود.
 
این مقام طالبان درخصوص موضع این گروه نسبت به کشته شدن غیرنظامیان به ویژه عملیات ربودن و کشتار مسافران که اخیرا در قندوز رخ داد، گفت: طالبان کمیته مستقلی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تشکیل داده است که این کمیته تلاش می‌کند مانع تلفات میان غیرنظامیان و دور کردن ضررها از آنها شود. طالبان تلفات رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه را جنایت انسانی می‌داند و متاسفانه اشغالگران مرتکب امثال این جنایت‌ها به صورت مکرر می‌شوند. اما کسانی که در قندوز بازداشت شدند، از سربازان دولت کابل بودند و نیروهای ما آنها را به اسارت گرفته و غیرنظامیان را پس از شناسایی آنها به سرعت آزاد کردند.
 
وی در مورد رابطه با روسیه نیز گفت: طالبان خواهان برقراری روابط طبیعی با کشورهای منطقه و مجاور از جمله روسیه به ویژه کشورهایی است که مخالف اشغالگری و حضور آمریکا در افغانستان و منطقه در حال حاضر هستند اما تا به این لحظه هیچ توافقی با هیچ طرفی به صورت رسمی وجود ندارد.
 
وی در مورد موضع طالبان نسبت به داعش نیز عنوان داشت: طالبان شب و روز مشغول پاکسازی کشور از لوث وجود اشغالگر آمریکایی هستند و به همین دلیل به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهند که در کشور آشوب و فتنه برانگیزد و از آنجا که رسانه‌ها داعش را بزرگ جلوه می‌دهند، باید گفت که این امر جز تبلیغات آنها برای ایجاد هول و وحشت نیست و ما معتقدیم که نیروهای ما طرح داعش را از قبل که توسط سازمان اطلاعات دشمن این طرح ساخته و پرداخته شده بود، ناکام گذاشتند و این مقدار که رسانه‌های غربی آن را نشان می‌دهند، وجود ندارد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *