نگرانی بانک های اروپایی از مجازات آمریکایی ها/ پسابرجام و افزایش بی اعتمادی میان ایران و غرب

9:49 - 29 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۵۱۴۶
دسته بندی: سیاست
نوذر شفیعی گفت: در مذاکرات ایران با 5+1 در موضوع هسته ای قرار بود اعتمادها بین ایران و غرب ایجاد شود اما تداوم روند فعلی منجر به افزایش بی اعتمادی های گذشته می شود.
نگرانی بانک های اروپایی از مجازات آمریکایی ها/ پسابرجام و افزایش بی اعتمادی میان ایران و غربنوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران و عدم بروز عینی توافق ها با مقامات خارجی سفرکننده به کشورمان، به بیان اقتضائات دوره پسابرجام پرداخت و گفت: پسا برجام به طور کلی به دو مرحله تقسیم می شود؛ مرحله ای که آمد و شدهای دیپلماتیک افزایش پیدا می کند و مقامات در سطوح مختلف و در حوزه های سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر می کنند و مرحله اجرای توافق ها و تفاهم ها و قراردادها که به امضا طرفین می رسد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که ما امروز در مرحله اجرای توافق ها و قراردادهایمان با کشورهای خارجی دچار خلا و مشکل هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در مذاکرات باید روی این موضوع تاکید شود که توافق های منعقد شده حتما جنبه اجرایی پیدا کنند، گفت: با توجه به این نکته که ما امروز از مرحله حرف و تصمیم گیری گذشته و وارد مرحله عمل شده ایم، باید کاری کتیم که سفرها و دید و بازدیدهای دیپلماتیک مقامات جمهوری اسلامی ایران در نهایت نتایج عینی به همراه داشته باشند و در راستای همین امر دیپلمات های کشورمان باید مامور شوند تا مشکلات و گره های موجود در این مسیر را باز کنند.

شفیعی با بیان اینکه اکنون مهمترین مشکل در اجرای برجام، موضوع عدم اراده آمریکا در خصوص همکاری های بانکی است تصریح کرد: امروز و در شرایط پسابرجام، بانک های اروپایی به دلیل نگرانی از مجازات های آمریکا حاضر نیستند وارد تعاملات جدی با ایران شوند.

وی تاکید کرد: اگر این مسئله حل نشود روند اجرایی شدن توافقات و حاصل عینی دید و بازدیدهای مقامات اروپایی به کشورمان محدود می شود که این امر سردی در روابط را منجر می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: در مذاکرات ایران با 5+1 در موضوع هسته ای قرار بود اعتمادها بین ایران و غرب ایجاد شود اما تداوم روند فعلی منجر به افزایش بی اعتمادی های گذشته می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *