برنامه دشمن برای ایجاد ناامنی در سواحل مکران

12:25 - 28 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۴۷۹۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه اطلاعات دقیق امنیتی از کمک آمریکا به داعش در سوریه داریم گفت: پیش از این نیز اطلاعات دقیقی از کمک‌های‌شان به تروریست‌ها در عراق داشتیم.
برنامه دشمن برای ایجاد ناامنی در سواحل مکرانبه گزارش گروه سیاسی ، سردار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، صبح امروز در همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران اظهار داشت: وقتی از آمایش دفاعی امنیتی صحبت می‌کنیم در حوزه دفاعی و امنیتی، ذهن متوجه تهدید می‌شود.

وی با طرح این سوال که ما امروز در چه وضعیتی هستیم؟ افزود: با وجود نیات خصمانه و اقدامات خصمانه دشمنان، تهدیدات برای ما روشن و بدیهی است. عده‌ای هم نیات خصمانه دارند،؛ که هم آن را اعلام و هم پیرو آن اقدام به دشمنی می‌کنند؛ که ما چنین تهدید زنده‌ای را پیشِ رو داریم. اینکه دشمنان ما می‌توانند کاری انجام دهند یا نه بحث دیگری است؛ اما موضوع امروز، اقدامات پیشگیرانه ماست.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: ما امروز با جریات تروریستی روبرو هستیم که از سرزمین، حکومت، پول و حمایت مالی و سیاسی برخوردارند. در روزهای اخیر نیز پس از جنایات‌شان در حلب وقتی پیشنهاد شد که در لیست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند، آمریکا و انگلیس اجازه این کار را ندادند.

وزیر سابق دفاع در ادامه عنوان کرد: اطلاعات دقیق امنیتی از کمک آمریکا به داعش در سوریه داریم؛ همچنین پیش از این نیز اطلاعات دقیقی از کمک‌های‌شان به تروریست‌ها در عراق داشتیم.

سردار وحیدی کشاندن جنگ به شرق ایران و آسیای میانه را از برنامه‌های تروریست‌ها برشمرد و افزود: وجود پایگاه‌های دشمنان در شرق کشور و در کشور پاکستان نیز خطر دیگری است، که وجود دارد و این خطر به سواحل مکران و دریای عمان نیز کشیده می‌شود.

وی بیان کرد: دشمن تلاش می‌کند که بر گسست‌های فرقه‌ای و مذهبی سوار شود؛ که عدم ثبات سیاسی در منطقه مسئله دیگری است که ناپایداری‌هایی که به‌عنوان دولت‌های فرومانده تلقی می‌شوند. از طرف دیگر در حوزه جنگ ها چند نکته مهم وجود دارد؛ که نامشخص بودن محیط تهدید آینده به دلیل تغییرات وضعیت تجهیزات و نوع جنگ وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: گسترده شدن آوردگاه‌های جنگ مسئله‌ای است که به دلیل نزدیک شدن سه عامل "استراتژی"، "عملیات" و "تکنیک" که در جنگ‌های امروز مشاهده می‌شود و رشد تکنولوژی، جنگ‌های نوینی را سامان داده است.

سردار وحیدی اظهار داشت: با توجه به وضعیت منطقه و نوع جنگ‌ها باید در آمایش‌های دفاعی، این نکات را مد نظر، و نگاه ویژه‌ای را به شرق کشور داشته باشیم؛ تا بتوانیم دفاع استراتژیک که با عمق‌بخشیدن به لایه‌های دفاعی محقق می‌شود، را سامان دهیم.

این مقام ارشد نظامی با بیان اینکه واکنش انعطاف‌پذیر همراه با تحرک و یکپارچگی سرزمینی چیزی است که نباید آن را از دست داد، افزود: در همین راستا نباید اجازه داد یک سرزمین از سایر سرزمین‌ها جدا شود.

وی تصریح کرد: سرعت پاسخ به تهدید و اصل خودکفایی مناطق مورد تهدید که بتوانند در دفاع، خودکفایی داشته باشند، یکی دیگر از شاخصه‌های مورد نیاز این مناطق است؛ لذا در این زمینه بسیج و مشارکت عمومی به دلیل ضرورت و نقش حضور مردم باید جدی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی تأکید کرد: دفاع ما همه‌جانبه است؛ یعنی دفاعی که فقط مختص به عرصه نظامی نیست؛ زیرا کمترین تهدید از مسئله نظامی دیده می‌شود؛ پس مجموعه قدرت‌هایی که می‌توانند امنیت‌ساز باشند، باید بازشناسی و تقویت شوند.

سردار وحیدی گفت: مدیریت هدفمند و هوشمند سرزمین و ظرفیت‌سازی در افزایش جمعیت، کارایی و افزایش چگالی سکونت مردم در مناطق کویری، مسئله بسیار مهمی است؛ که با استقرار جمعیت در مناطق خالی از سکنه می‌تواند موضوع کار باشد.

وزیر سابق دفاع با اشاره به اولویت‌های مورد نیاز برای تأمین امنیت مناطق کویری عنوان کرد:‌ باید لیستی از فعالیت‌های مورد نیاز دفاع همه‌جانبه برای دفاعِ امنیتی داشته باشیم.

وی به تمدن مورد اشاره رهبر انقلاب اشاره و تصریح کرد: امروز در بحث تمدن، سه تمدن "اسلامی ایرانی"، "اسلامی عربی" و "اسلامی عثمانی" مطرح است؛ که تمدن اسلامی عربی و اسلامی عثمانی دیگر مطرح نیستند و تنها تمدن مطرح، تمدن اسلامی ایرانی است؛ که هم سابقه دارد و هم افق بلندی برای آن تعریف شده است. بخشی از این تمدن تحقق یافته، بخش دیگری از آن در حال تحقق، و بخش باقی‌مانده آن پیش روی ما است؛ که زیرساخت‌های آن را فراهم می‌‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بیان کرد: از نظر تمدنی، مناطق کویری باید نقش ایفا کنند و برای آن برنامه و چهارچوب حرکت داشته باشیم.

سردار وحیدی اظهار داشت: توجه به شرق کشور لازمه پیوند استراتژیک با آسیای میانه است؛ که 25 کشور را شامل می‌شود؛ که باید با آن‌ها پیوند استراتژیک برقرار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به معضل رشد اندک جمعیت در کشور گفت: متاسفانه امروز ما کمترین رشد جمعیت را داریم؛ که این برای کشور ما فاجعه است. همچنین در حالی که برخی‌ها ادعا می‌کنند کشور ما قدرت پاسخگویی به جمعیت بیشتری را ندارد، "فائو" اعلام کرده که ایران می‌تواند برای جمعیتی معادل 500 میلیون نفر، تأمین غذا کند.

وحیدی تصریح کرد: یکی از بهترین مناطق برای توسعه جمعیت، مناطق کویری است؛ که باید روی آن حساب کنیم؛ چرا که 55 درصد مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد و همچنین 65 درصد منابع ما در این مناطق قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی عنوان کرد: عدم تعادل جدی در شرق و غرب کشور وجود دارد؛ که باید به مشکل آن رسیدگی شود؛ که اگر این مهم صورت نگیرد، خودش عدالت اجتماعی و نابرابری و ناامنی ایجاد می‌کند. لذا باید برنامه‌ریزی منطقه‌ای با نگاه تعادل‌سازی صورت گیرد، و متناسب با ظرفیت‌های منطقه کار کنیم؛ چیزی که امروز فاقد آن هستیم.

وی با تأکید بر ایجاد هویت ایرانی گفت: هویت نکته مهمی است؛‌ که سه قسمت دارد. هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی. هویت انقلاب پس از انقلاب به‌وجود آمده است؛ که ما باید بر آن تأکید کنیم.

سردار وحیدی با بیان اینکه نگاه ما به منطقه کویری باید نگاهی همراه با تقدس باشد، تأکید کرد: هویت‌سازی در مناطق کویری، بسیار مهم است؛ چرا که جنگ‌‌های فرقه‌ای چیزی است که‌ امریکا و دشمنان خیلی روی آن حساب کرده‌اند؛ لذا اگر ما هویت‌سازی کنیم، باعث وفاق ملی خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *