برداشت "افغانستان" از واکنش سنای آمریکا به پاکستان

23:32 - 27 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۳۷۳۹
سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، تصمیم مجلس سنای امریکا را در باره چگونگی کمک های واشنگتن به اسلام اباد، نشان دهنده موضع بر حق افغانستان در قبال پاکستان دانست.
برداشت  به گزارش سرویس بین الملل ظفر هاشمی در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که امریکا کمک های خود به پاکستان را منوط به هدف قرار دادن گروه های تروریستی کرده است و این تصمیم، نشان می دهد که کشورهای جهان، از جمله آمریکا، موضع برحق دولت افغانستان در قبال پاکستان را درک کرده اند.

روابط اسلام آباد و کابل بر سر استقرار رهبران و فرماندهان گروه های طالبان و شبکه حقانی در خاک پاکستان، سرد و تنش زا است و کابل از اسلام آباد خواسته است تا در چارچوب گفت و گوهای صلح چهارجانبه که با شرکت افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، نقشه راه صلح را تدوین کرده اند، به وظایف خود برای تحت فشار قرار دادن این گروه ها عمل کنند.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در این نشست همچنین در باره سفر دو روزه رئیس جمهوری افغانستان به دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت که مقام های تاجیک در این سفر وعده داده است تا کنسولگری های خود را در استان های قندوز و بدخشان بازگشایی کنند.

تاجیکستان حدود پنج ماه قبل کنسولگری های خود را به دلیل ناامنی در افغانستان تعطیل کرد و با وجود درخواست های مکرر مسئولان افغان، حاضر به بازگشائی آنها نشده است.

شماری از کنسولگری ها در افغانستان، از جمله کنسولگرهای هند در جلال آباد مرکز استان ننگرهار و کنسولگری پاکستان در افغانستان مورد حمله قرار گرفته است.

سخنگوی ریاست جمهوری افزود که مقام های افغانستان و تاجیسکتان در سفر هیات بلندپایه افغانستان به ریاست اشرف غنی به دوشنبه، بر لزوم گسترش روابط بازرگانی تاکید کردند و موقعیت افغانستان به عنوان کشور وصل کننده کشورهای منطقه در انتقال برق و گاز به کشورهای آسیای جنوبی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: رئیس جمهور تاجیکستان خواهان گسترش تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور شد و افغانستان را نزدیک ترین مسیر وصل کننده کشورهای منطقه دانست.

سخنگوی ریاست جمهور افغانستان گفت که اشرف غنی در سفرش به انگلیس در نشست مبارزه علیه فساد، کشورهای جهان را از خطرات ناشی از فساد، کشت و قاچاق مواد مخدر آگاه ساخت و به این موضوع اشاره کرد اینکه چگونه کشت مواد مخدر در افغانستان صورت می گیرد و چه باندهایی آن را به پایتخت کشورهای اروپا می رسانند، قابل تامل است.

هاشمی اضافه کرد که رئیس جمهور در دیدار با وزیردفاع انگلیس در باره همکاری نظامی با وی بحث و تبادل نظر کرد و از وی خواستار جذب بیشتر دانشجویان افغان در دانشگاه نظامی «سن هریست شد. .

وی گفت وزیر دفاع انگلیس وعده کرد که تا سال 2020 سالانه یکصد میلیون دلار به نیروهای افغان کمک کند و به آموزش نیروهای نظامی و امنیتی افغان نیز ادامه خواهند داد.
 
هاشمی در پاسخ به پرسشی در باره برگزاری دور بعدی نشست های چهارجانبه با پاکستان که به تازگی مطرح شده است، گفت که دولت افغانستان موضع خود را اعلام کرده است و کشورهای شرکت کننده در این گفت و گوها، باید مطابق با توافق صورت گرفته در گفت و گوها عمل کنند و تروریست ها را هدف قرار دهند.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به طور مشخص نگفت که این کشور در گفت و گوهای چهارجانبه دور پنجم شرکت خواهد کرد یا نه، اما تاکید کرد که درهای گفت و گو با تمامی گروه های مخالف باز است و گفت وگو با حزب اسلامی نیز پیشرفت هایی داشته است.

وی تصریح کرد که خطوط قرمز دولت وحدت ملی در گفت وگوهای صلح با مخالفان پابرجا خواهد بود.
وی در این نشست در باره اعتراض های مدنی به تغییر مسیر انتقال برق توتاپ اشاره کرد و گفت که اعضای کمیسیون بررسی تخصصی مسیر این خط انتقال برق که از سوی رئیس جمهوری تعیین شده اند، با آن عده از شهروندان افغان که فکر می کنند حق شان ضایع شده است، گفت و گو کرده و این طرح را مورد بررسی همه جانبه فنی و سیاسی قرار خواهند داد.
/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *