رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی وضعیت میزان مصرف سم در ایران/ تکذیب سرطان زا بودن محصولات تراریخته

7:56 - 25 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۲۸۶۸
رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی گفت: محصولات تراریخته مضر نیست و نمی توان ادعا کرد که این محصولات سرطان زا هستند.

به گزارش گروه جامعه ،‌ بهزاد قره یاضی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: محصولات تراریخته اگر با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی و مقاوم کردن آنها نسبت به آفات به کار رود، در نتیجه سمی استفاده نمی شود.

وی با تکذیب خبر منتشر شده از سوی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سرطان زا بودن محصولات تراریخته گفت: محصولات تراریخته انواعی دارد و در تولید برخی از آنها، اصولاً‌ سم استفاده نمی شود.

قره یاضی افزود: سازمان بهداشت و سازمان خوار و بار جهانی گفته ، سم گلایفوسیت (که به فراوانی در ایران استفاده می شود) کمترین درجه سمی را دارد امّا مضّر است.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: به جای استفاده از سموم خطرناک تر بهتر است از سمومی استفاده شود که خطر کمتری دارد.

قره یاضی با بیان اینکه گلایفوسیت یا رانداپ بیش از 30 سال است که در مصرف عمومی کشاورزی قرار گرفت گفت: این سم مختص تراریخته نیست و ربطی به هم ندارد. در تولیدات محصولات کشاورزی همیشه تلاش ما این است که با استفاده از محصولات تراریخته، مصرف سم را کاهش دهیم و یا صفر کنیم.

وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا بزرگترین مصرف کننده محصولات تراریخته در جهان هستند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به کشت محصولات تراریخته در اروپا اذعان کرد: اینکه اتحادیه اروپا محصولات تراریخته را کشت نمی کند دورغ است و 5 کشور اروپایی از جمله اسپانیا بیش از صد هزار هکتار، محصول تراریخته را کشت می کند.

قره یاضی با اشاره به اینکه همه فناوری ها ی ما بومی هستند گفت:‌ رهبری و مراجع تقلید هم استفاده از محصولات تغییر یافته ژنیتکی را بلامانع اعلام کرده اند.

در ادامه این برنامه، سید مهدی سیدی عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی گفت: ‌برخی محصولات تراریخته برابر علف کش ها مقاوم می شوند و برخی به آفات. سم گلایفوسیت سم انحصاری گیاهان تراریخته و یک ماده بالقوه سرطانزاست.

وی افزود: برخی تحقیقات نشان می دهد محصولات تراریخته ضرری برای انسان و یا محیط زیست ندارد امّا برخی تحقیقات مستقل نشان می دهد این محصولات بر روی حیوانات اثر دارند.

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به این پرسش که چرا در برنامه ششم توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات تراریخته هدفگذاری شده است؟ گفت: هنوز بسیاری از آزمایشات اطمینان بخش برای استفاده از این محصولات ، انجام نشده است بنابراین نباید با عجله وارد تولید این محصولات شویم.

وی ادامه داد: اگر کشورهای اروپایی ، محصولات تراریخته را مضر نمی دانند پس چرا آن را کشت نمی کنند؟

سیدی با اشاره به اینکه گروه های مستقلی در کشورمان باید بر روی محصولات تراریخته و اثر آت بر سلامتی و محیط زیست تحقیق کنند،گفت: فناوری تراریخته مربوط به سال ها قبل و فناوری ها ی جدیدتری وارد بازار شده است که آن را کنار زده است.

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی گفت: فرانسه، نروژ،‌ هلند، یونان، روسیه، ‌سوئیس، ایتالیا، دانمارک، اتریش، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها محصولات تراریخته را کشت و تولید نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه فناوری ها ی جدیدتر از تولید محصولات تراریخته به بازار آمده که خطرات بسیار کمتری دارد، افزود: گیاهانی می توان تولید کرد که تراریخته نباشد اما به آفات مقاوم باشند.

سیدی با بیان اینکه قانون ایمنی زیستی در کشور وجود دارد گفت: باید این قانون رعایت شود و سه مرجع سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و رهاسازی محصولات تراریخته اعلام شده است و رهاسازی بدون اجازه آنها امکان ندارد.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *