فعال شدن کمیته های اخلاق حرفه ای در دانشگاه های سراسر کشور

13:50 - 12 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۷۸۹۳
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی گفت: راه اندازی کمیته های اخلاق در پژوهش و همچنین کمیته های اخلاق بیمارستانی تأثیر ویژه ای در اعتلای اخلاق حرفه ای جامعه پزشکی کشور داشته است.
فعال شدن کمیته های اخلاق حرفه ای در دانشگاه های سراسر کشوربه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، علیرضا پارسا پور در پنل تخصصی اعتلای اخلاق حرفه ای در ادامه هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری برگزار شد، گفت: باید به دنبال طراحی و اجرای مدلی بومی برای دستیابی به اخلاق حرفه ای باشیم.

وی افزود: مقدمات آموزش اخلاق حرفه ای از سال 83 در کشور آغاز شد و از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی برای آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفته است.

عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی با اشاره به تدریس تنها دو واحد اخلاق پزشکی به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان دوره های پزشکی از زمانی که وارد دانشگاه می شوند تنها دو واحد اخلاق پزشکی را آموزش دیده و این به هیچ وجه کافی نیست.

وی خواستار تدوین بسته های اعتلای اخلاق حرفه ای برای تمام گروه های خاص پزشکی شد و تصریح کرد: تمام گروه های خاص اعم از پزشکی داخلی، جراحی ، روانپزشکی و ... باید از بسته های اعتلای اخلاق حرفه ای بهره مند شده و برای هر رشته متناسب با مفاهیم همان رشته بسته ها تدوین شوند.

پارسا پور در خصوص کمیته های اخلاق درپژوهش و نحوه فعالیت های این کمیته ها اذعان کرد: به منظور فعالیت در حوزه اخلاق پزشکی کمیته اخلاق در پژوهش راه اندازی شدند و درکنار آنها شاهد آغاز به کار کمیته های اخلاق بیمارستانی نیز بودیم.
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی با اشاره به ورود شکل گیری اخلاق پزشکی به فاز جدیدی در کشور گفت: در تابستان سال گذشته شاهد آغاز به کار دانشگاه ها درحوزه اخلاق پزشکی بودیم و مقرر شده تمام دانشگاه های کشور دارای شورای اخلاق پزشکی باشند.
وی هدف از راه اندازی شورای اخلاق پزشکی را ساماندهی فعالیت های مرتبط با اخلاق پزشکی دانست و بیان کرد: درحال حاضر آموزش های ارائه شده در رابطه با اخلاق حرفه ای به پزشکان دارای یک برنامه مدون نیست و نیاز است این برنامه ها ساماندهی شوند.

پارسا پور تدوین منشور حقوق بیمار را اقدامی مثبت در راستای حمایت از بیماران دانست و خاطر نشان کرد: منشور حقوق بیمار که از سال 88 به دانشگاه ها و کلیه بیمارستانها ابلاغ شده سبب شد تا حدود زیادی به مشکلات بیماران خاتمه داده شود.

وی خواستار ترویج و توسعه زیرساخت های اخلاق حرفه ای در دانشگاه های علوم پزشکی شد و اظهار کرد: تاکنون با ایجاد انجمن های علمی و مردم نهاد و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی تلاش شده نسبت به توسعه زیرساختهای اخلاق حرفه ای در کشور و گسترش این زیر ساختها اقدام شود.

عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی تأکید کرد: اگر بخواهیم در قالب یک برنامه جامع وضعیت اخلاق پزشکی را ساماندهی کنیم باید به صورت برنامه مدار حرکت کرده و درغیر این صورت هیچ گاه موفق نخواهیم شد.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *