رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکایی‌ها بر بدقلقی خود در اجرای برجام صحه گذاشتند

14:30 - 28 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۱۲۶۴
دسته بندی: سیاست
پل رایان، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز پنجشنبه پس از انتشار خبر دیدار جک لو وزیر خزانه داری آمریکا و سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران، طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت با هر گونه تلاشی برای دادن دسترسی ایران به دلار آمریکا مخالف است.
آمریکایی‌ها بر بدقلقی خود در اجرای برجام صحه گذاشتندگروه سیاسی : همین چندی پیش بود که بحث سوئیفت و باز شدن یا مسدود ماندن آن به بهانه‌ای برای مجادله موافقان و مخالفان برجام تبدیل شده بود؛ حالا ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که برای شرکت در اجلاسیه صندوق بین المللی پول به آمریکا سفر کرده است، از عدم تحقق وعده های برجامی آمریکا سخن می گوید و تصریح می‌کند: " تقریبا هیچ چیز اتفاق نیفتاده است؛ به طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم". 

سیف در مصاحبه با المانیتور این را هم گفته که ایران انتظار دارد دولت آمریکا امکان دسترسی محدود(!) کشورمان  به دلار را برای تسهیل مبادلات مالی با کشورهای دیگر فراهم کند و به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید بلافاصله به این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران واکنش نشان داد و در جریان نشست خبری روز جمعه خود گفت که دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا بخشی از توافق هسته‌ای با ایران نبوده و آمریکا چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.

پل رایان، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز پنجشنبه پس از انتشار خبر دیدار جک لو وزیر خزانه داری آمریکا و سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران، طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت با هر گونه تلاشی برای دادن دسترسی ایران به دلار آمریکا مخالف است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این را هم گفت که با هرگونه اقدامی توسط کاخ سفید برای فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دلار مخالف است.

دو هفته پیش بود که "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت متبوعش فعلا قصد ندارد به ایران و شرکت‌ها و بانک‌های خارجی طرف معامله با این کشور مجوز استفاده از دلار را صادر کند؛ همچنین "کریس بکمیر" معاون هماهنگ کننده تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا در همان زمان گفت که بانک‌های خارجی می‌توانند با ارزهای دیگر (به غیر از دلار) با ایران کار کنند، مشروط بر آنکه طرف ایرانی مشمول تحریم‌های آمریکا نباشد؛ این امر به معنای بالا بودن ریسک سرمایه گذاری و مراوده تجاری با ایران است که طبعا در عادی سازی روابط اقتصادی ایران با جهان خارج(آنطور که دولتمردان وعده داده بودند) خلل ایجاد می‌کند.  
  
عباس عراقچی مسئول ستاد پیگیری اجرای برجام، 14 فروردین در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تلویحا اعلام کرد که آمریکایی‌ها در روند اجرای برجام و متعاقب آن در روند رفع تحریم‌ها کارشکنی می‌کنند و تمایلی به جداسازی و شفاف سازی تحریم‌های اولیه و ثانویه ندارند؛ معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، این نکته را هم البته به صورت صریح اعلام کرد که  ما می‌دانستیم "در صحنه اجرا با بدعهدی و بدقلقی آمریکا‌یی‌ها مواجه خواهیم شد".

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه سابق کشورمان نیز که مسئولیت فنی مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت، در روز 18 فروردین در دیدار مسئولان و مدیران وزارت امور خارجه  بر بدقلقی طرف مقابل در اجرای تعهداتشان صحه گذاشت.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *