سینما می‌خواهد در تاریكی سالن، از نور حقیقت بگوید

11:30 - 28 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۱۰۷۸
دبیر دومین جشنواره روحانی و سینما، بیان كرد: به گفته آیت‌الله جوادی آملی «سینما آنقدر اهمیت دارد كه اگر در زمان ما پیامبری بود، از سینما مدد می‌گرفت».
به گزارش گروه فرهنگی ، دومین جشنواره «روحانی و سینما» با شناختن برگزیدگان خود، در عصر جمعه بیست و هفتم فروردین 1395 در تالار سوره حوزه هنری به كار خود پایان داد.
 
در این مراسم كه محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، حجت الاسلام علی سرلك و بسیاری از چهره های سینمایی از جمله علی دهكردی، اسماعیل خلج، رضا بنفشه خواه، داریوش كاردان، محمدرضا شریفی نیا و ... حضور داشتند و رسالت بوذری اجرای آن را بر عهده داشت، از كتاب «روحانی و سینما؛ هست و باید» تالیف حجت الاسلام علی سرلك نیز رونمایی شد.
 
حجت‌الاسلام علی سرلك، دبیر دومین جشنواره روحانی و سینما، در سخنانی درباره این جشنواره گفت: سینما زبان بیان حقیقت است و این كه آن را تنها در مسائلی مانند سینمای سه بعدی و چهاربعدی خلاصه كنیم، تنزل است. درست است كه سینما ابزای برای تفنن هم است ولی در اصل میخواهد در تاریكی سالن از نور حقیقت بگوید. این رسانه، ظرفیت شگرفی دارد و به گفته آیت‌الله جوادی آملی گر در زمان امروز ما پیامبری می‌آمد حتماً از سینما مدد می‌گرفت.
 
وی با اشاره به این كه سینما انباشت حقیقت است و امید میرود روزی سینما به رشد انسان‌ها كمك كند، گفت: این جشنواره كوچك است اما تلاش می‌كنیم به خوب دیدن و درست دیدن كمك كنیم. این جشنواره دعوتی فروتنانه و از سر شفقت است نه از سر وادادگی، بلكه گامی است به سوی بهتر سخن گفتن سینما از حوزه دین و روحانیت. این هوشمندی و دقت از سوی خانواده سینما نشان داده شده است و من به عنوان یك طلبه كوچك از این اتفاق ممنونم.
 
وی ادامه داد: درست است كه بین سینما و روحانیت سوء تفاهم هایی شكل گرفته و گرد و غباری وجود دارد كه فضای بین این دو را مبهم كرده است، اما در این هیاهوی بی مضمونی كه وجود دارد به دنبال مقصر بودن، راه حل نیست و باید برخوردهای احساسی و از سر عدم آگاهی را كنار گذاشت. یادمان باشد ما وارثان فرهنگی از جانب انسان‌های بزرگی هستیم كه می‌توانند دنیایی را سیراب كنند.
 
سرلك در ادامه سخنانش با اشاره به اینكه حق جامعه ما استفاده از ظرفیت خوب سینما برای نشان دادن روحانیت است، گفت: خانواده بزرگ سینما اعضای كثیر و متكثری دارد و باید بپذیریم همه یك شكل نگاه نمی‌كنند. اما می‌خواهیم این رفتارها به مسیری بیاید كه هم به نفع سینما و هم به نفع روحانیت و دین تمام شود و این كاری امكان پذیر است.
 
این روحانی همچنین با بیان این كه فریم به فریم سینما می‌تواند حكایت بندگی ما و بازی یك بازیگر می‌تواند بخشی از بندگی‌اش باشد، از حوزه هنری برای همراهی در برگزاری این جشنواره قدردانی كرد و گفت: لازم است از افرادی كه در این راه همراه ما بودند تشكر كنم؛ از حجت‌الاسلام خاموشی كه چراغ این جشنواره برای اولین بار روشن كرد، از محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری كه مومنانه و از سر شرافت دست جشنواره را گرفت، از فاضل نظری كه هم فاضل است و هم نظری خوب به این جشنواره داشت، از علی قربانی كه باوجود مشكلات مختلف نخواست حقیقت را قربانی كند و از همه سینماگرانی كه در برگزاری این جشنواره كمك كردند.
 
دبیر دومین جشنواره سینما و روحانی  با اشاره به دوسالانه بودن این جشنواره افزود: امیدواریم در دوسالانه بعدی به بخش بین الملل بپردازیم. ضمن این كه از همین جا استفاده می‌كنم و پیام حوزه را به سینمای كشور می‌دهم. حوزه با بضاعت خودش همدلی، ارادت و دوستی خود را به اینكه به تعالی سینما و فرهنگ كمك كند اعلام می‌دارد و امید میرود نگاه های تند و تلخ گذشته كمرنگ و بی رمق شود.
 
وی همچنین در پایان سخنانش، از مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین و رهبر معظم انقلاب كه در برگزاری هرچه پربارتر این جشنواره تفقد داشتند ابراز قدردانی كرد.

 
اسماعیل خلج، در بخشی از این برنامه با ابراز خرسندی از حضور سینماگران در چنین مراسمی گفت: هر جشنواره ای مزیتهای خودش را دارد چراكه میتواند افرادی كه در زمینه ای مشترك هستند را كنار یكدیگر را جمع كند.
 
این هنرمند پیشكسوت همچنین با اشاره به جشنواره روحانی و سینما افزود: چنین اقدامی خوب است اما باید مراقب باشیم این كار به جای وصل كردن، به فصل و جدایی منجر نشود.
 
وی با اشاره به اهمیت شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد در كشورمان گفت: من خودم هروقت مشكلی برایم پیش می آید به حرم امام رضا (ع) میروم و از او كمك میطلبم. ما نزد مادر و پدرهایی بزرگ شده ایم كه مذهبی هستند بنابراین نمیتوانیم از روحانیت و دین جدا باشیم.
 
اسماعیل خلج ضمن بیان این كه همه ما از بچگی مسلمان هستیم، افزود: اما درواقع من خودم را چند سال است مسلمان میدانم زیرا معتقدم هنگامی میتوانیم این كلمه را بگوییم كه تحقیق و تفحص كرده باشیم و بعد از كنكاش و جستجو در قرآن بتوانیم بگوییم كه مسلمانیم.
 
این هنرمند با اشاره به سرگشتگیهای انسان نیز گفت: همه انسانها این سوالها را در خود دارند كه از كجا و برای چه خلق شده اند و در نهایت قرار است به كجا بروند. پاسخ این سوالها در قرآن است و با تدبر در قرآن میتوان به این پاسخ این سوالها دست پیدا كرد و به خودشناسی و خداشناسی رسید كه به زندگی و آخرت بهتری می انجامد.
 
 
علی دهكردی: قشر جوان امروز به مفهوم روحانیت نیاز دارد
 
علی دهكردی نیز در بخش دیگری از این مراسم، اظهار داشت: امیدوارم روحانیت به مفهوم جامع و گسترده آن در همه ابعاد زندگی ما شكل بگیرد و این واژه مانند كلمه هایی مثل عدالت، دموكراسی، مهرورزی و ... در همه ما نهادینه شود.
 
وی همچنین افزود: ما از كودكی با مفهوم سنتی روحانیت به شكل آخوند و سید و ... ارتباط داشته ایم و شكل اجتماعی این مفهوم در زندگی ما شاكله خودش را پیدا كرده است. این اتفاق در ذهن ما یك مقام معنوی از روحانی شكل میدهد نه این كه او را به شكل شخصی با یك شغل خاص در نظر بیاوریم.
 
این بازیگر سینما اشاره كرد: قشر جوان ما كه این روزها در بمباران اندیشه های مخرب هستند، بیش از هر زمان دیگری به مفهوم روحانیت نیاز دارند و لازم است كه ابعاد معنوی این واژه را در خودشان پرورش دهند.
 
علی دهكردی ضمن قدردانی از برگزاری جشنواره روحانی و سینما بیان داشت: امیدواریم خروجی این جشنواره فارغ از جناح بندیها و مرزبندیهای سیاسی باشد و اتفاق خوبی بین سینما و تلویزیون با روحانیت شكل بگیرد.

جایزه و تندیس ویژه دبیر جشنواره به رهبر قنبری برای فیلم «او» تقدیم شد. در بخش بهترین بازیگر سریال با تقدیر از مرحوم خسروی شکیبایی برای سریال «مدرس»، جایزه به رضا کیانیان برای دو اثر «روزگار غریب» و «کیف انگلیسی» رسید. جایزه بهترین کارگردانی مستند به سید وحید حسینی برای «شیخ حسین» تقدیم شد و از «فیه مافیه» صادق داوری فر تقدیر شد.

در بخش سریال جایزه کارگردانی به بهروز شعیبی برای «پرده نشین» داده شد و از سریالهای «مدرس» و «کوچک خان جنگلی تقدیر شد.

جایزه بهترین فیلم داستانی نیز به رضا میرکریمی برای فیلم «زیر نور ماه» اختصاص یافت و از «طلا و مس» و «او» تقدیر شد.

در این مراسم از کتاب «روحانی و سینما» نوشته شخص سرلک رونمایی شد. همچنین اسماعیل خلج و علی دهکردی به عنوان بازیگرانی که نقش روحانی را بازی کرده اند، سخنان کوتاهی با جمع داشتند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *