8 درصد مردم افغانستان به دیابت مبتلا هستند

10:05 - 23 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۸۵۳۱
وزارت بهداشت افغانستان از ابتلای حدود ۸/۴ درصد از جمعیت این کشور به بیماری دیابت خبر داد.
8 درصد  به گزارش سرویس بین الملل در حالی که سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند که دیابت هفتمین علت اصلی مرگ و میر تا سال 2030 خواهد بود، وزارت بهداشت افغانستان کشور از ابتلای حدود 8.4 درصد از جمعیت افغانستان( 2.7 میلیون نفر)،به این بیماری خبر داد.
 
وزارت بهداشت افغانستان با همکاری سازمان بهداشت جهانی طی مراسمی از روز جهانی بهداشت در کابل تجلیل کرد.
 
بر اساس آمار منتشر شده حدود 9 درصد افراد بزرگسال در جهان مبتلا به دیابتند و حدود 1.5 میلیون نفر به خاطر این بیماری سالانه جان خود را از دست می‌دهند.
 
«احمدجان نعیم» معاون وزارت بهداشت افغانستان طی سخنانی در این مراسم گفت: اگر دیابت به خوبی کنترل نشود، سبب اختلالات به شمول حملات قلبی، سکته مغزی، نارسایی کرده، نابینایی، و زخم‌های پای که ممکن به قطع عضو شود، می‌شود.
 
معاون وزارت بهداشت افغانستان افزود: این وزارت در خصوص بهبود دسترسی به خدمات تشخیصی ضروری، ادویه دیابت و افزایش آگاهی افغان‌ها در مورد این بیکاری، کار می‌کند.
 
«سوپریا» که به نمایندگی از سازمان بهداشت جهان نیز در این مراسم گفت: بار سنگین دیابت بر افراد، خانواده‌ها، جوامع و بخش بهداشت محسوس بوده، اما بیشتر این بار قابل پیشگیری است.
 
ورزش منظم، خوردن غذای سالم و اجتناب از کشیدن سیگار، اجزای کلیدی در مبارزه با دیابت را تشکیل میدهند.
 
وی افزود: سازمان بهداشت جهان وزارت بهداشت را در متوقف ساختن افزایش دیابت از طریق افزایش میزان پیشگیری و تقویت قابلیت سیستم بهداشتی در جهت تشخیص و مداوای افراد مبتلا با دیابت حمایت می‌کند.
 
2 نوع از دیابت وجود دارد؛ نوع اول آن یک بیماری مزمن است که در آن پانکراس انسولین کم تولید میکند و یا هیچ انسولینی به خودی وجود نداشته باشد.
 
آوا نوشت: شایع ترین، دیابت نوع 2، معمولا در بزرگسالان، هنگامی رخ میدهد که بدن به انسولین مقاوم می‌شود و یا به اندازه کافی انسولین را ندارد.
 
دیابت نوع 2 تا حد زیادی در نتیجه وزن بدن بیش از حد، عدم فعالیت بدنی و شیوه‌های رژیم غذایی ناسالم به وجود می‌آید.
 
تا 70 درصد از نوع 2 مورد دیابت می‌توان جلوگیری کرد و یا با شیوه زندگی سالم به تعویق انداخته شود.
 
تشخیص به موقع دیابت می‌تواند از طریق آزمایش خون اجرا شود که در همه مراکز بهداشتی انجام می‌شود.
 
درمان دیابت شامل کاهش قند خون است. دیابت نوع 1 با انسولین و همچنین تغییرات رژیم غذایی و ورزش اداره می‌شود. دیابت نوع 2 ممکن است با دواهای غیر انسولین، انسولین، کاهش وزن یا تغییرات در رژیم غذایی مدیریت شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *