آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی

14:37 - 16 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۲۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نود و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در این نشست به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز برگزار شد، ضمن بزرگداشت ایام فاطمیه گفت: انشالله به برکت این ایام بتوانیم در راستای آنکه مورد رضایت خداوند است حرکت کرده و قلم بزنیم.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی

بابک زنجانی به اعدام محکوم شد

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با پرونده بابک زنجانی گفت: حکم بابک زنجانی ودو متهم دیگری که در این پرونده با وی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شد و دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده وبه اعدام، رد مال به شاکی شرکت ملی نفت ایران و به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرد.

محاکمه پرونده برادران روزچنگ پایان شد

وی در ارتباط با پرونده ارزی معروف به روز چنگ‌ها گفت: محاکمه این پرونده تمام شد و به زودی حکم آن صادر می‌شود، براساس کارشناسی و حسابرسی 181 میلیارد تومان درآمد من غیر حق و نامشروع برآورد شده و در این پرونده 10 متهم محاکمه وحکم به زودی صادر می شود؛ 6 متهم به صورت حضوری و با وکلایشان به پرونده آنها رسیدگی شد و 4 متهم چون فراری بودند  حکم این 4 متهم فراری به صورت غیابی صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج گفت: 147 هزار نفر از سپرده گذاران تا الان پولشان را دریافت کردند که مجموع پولی که تا الان دریافت کردند 380 میلیارد تومان است و قبلا سپرده های 3 میلیونی، 5 میلیونی و 10 میلیونی و الان تا سپرده‌های 20 میلیون تومانی نیز پرداخت خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز

وی در ادامه به پرونده پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: ستادی که در رابطه با پرونده پدیده شاندیز در استان تشکیل شده با پشتیبانی تهران و با تفویض اختیارات هیات مدیره جدید را انتخاب کرد و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز برای سرمایه گذاری جهت تکمیل پروژه های آن اعلام آمادگی کردند.

حکم تعدادی از متهمان پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در این هفته یا هفته آینده صادر می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به کیفرخواست صادر شده برای تعدادی از متهمین پرونده سه هزار میلیارد تومانی تصریح کرد: دادگاه 46 نفر از افراد دخیل در پرونده سه هزار میلیارد تومانی که عمدتاَ مرتبط با بانک صادرات اعم از مدیر عامل سابق این بانک و سایر کارمندان هستند به اتمام رسید و ظرف این هفته یا هفته آینده حکم آنها صادر می‌شود.

صدور کیفرخواست برای پرونده تیراندازی به عزاداران حسینی در صفی آباد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه از تکمیل شدن پرونده متهمین تیراندازی در منطقه صفی آباد استان خوزستان خبر داد و گفت: پرونده متهمینی که در منطقه صفی آباد استان خوزستان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) دو نفر را شهید و سه نفر را مجروح کرده بودند تکمیل شد و کیفرخواست آنها به دادگاه ارسال شده است.

190 میلیون تومان، مبلغ دیه سال 95 در ماه‌های غیرحرام

وی با اشاره به تعیین مبلغ دیه در سال 95 از سوی قوه قضائیه اظهار کرد: براساس قانون قوه قضائیه موظف است هر سال قیمت دیه را برای سال بعد اعلام کند و با بررسی های کارشناسی و میدانی صورت گرفته و با بررسی هایی که در جلسه هفته گذشته مسئولان عالی قضایی انجام شد مبلغ دیه برای سال آتی در ماه های غیر حرام 190 میلیون تومان تعیین شد که در ماه های حرام یک سوم به آن افزوده خواهد شد.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی

همه افراد دخیل در قتل شهردار سابق مهاباد دستگیر شدند

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به شناسایی و دستگیری افراد دخیل در قتل شهردار سابق مهاباد بیان داشت: شهردارسابق مهاباد که یکی از موارد وابسته به استان اصفهان است به قتل رسیده بود که تمامی افراد دخیل درا ین قتل شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد که انگیزه قتل شخصی و خانوادگی بوده وارتباطی با مسائل امنیتی نداشته ومتهمان برای تحقیقات در بازداشت هستند.

آمار کشفیات مواد مخدر در سه ماه اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به کشفیات صورت گرفته از قاچاقچیان عمده مواد مخدر در سه ماه اخیر گفت: با بیان میزان کشفیات اخیر مواد مخدر مشخص می شود که ما با چه افرادی رو به رو هستیم و این قاچاقچیان عمده کشور ما و سایر کشورها را به تباهی می کشانند و این در حالی است که اگر با این افراد برخورد شود و آنها مورد مجازات قرار گیرند فریاد حقوق بشری یک عده بلند می شود.

وی در ادامه با بیان برخی از کشفیات اخیر صورت گرفته گفت: در 7/10/94 در کرج 1300 کیلوگرم تریاک، مورفین و حشیش در یک محموله از قاچاقچیان کشف شد همچنین در 27/10/94 در جاسک 1929 کیلوگرم تریاک از یک محموله کشف شد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای ادامه داد: در 28/11/94 ، 275 کیلوگرم هروئین در بم در یک کامیون که به ظاهر میوه حمل می کرد جاسازی شده بود که کشف و ضبط شد و عوامل آن دستگیر شدند. همچنین در 15/12/94 در رودبار جنوب 1345 کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف و ضبط شد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: موارد اشاره شده تنها بخشی از کشفیات مواد مخدر است و بنابر این باید از مدعیان حقوق بشر که نسبت به مجازات این قاچاقچیان اعتراض می کنند پرسید که آیا رها کردن این افراد به نفع حقوق بشر است یا مجازات آنها؟

تشکیل 206 پرونده تخلف انتخاباتی

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بیان داشت: تا لحظاتی پیش که من کسب اطلاع کردم در مجموع استان های کشور 206 پرونده در رابطه با تخلفات انتخاباتی تشکیل شده که البته هنوز 5 استان خبر تکمیلی را نداده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر آمار استانهای باقیمانده در همین حد باشد مجموعاَ تخلفات انتخاباتی از سالهای گذشته کمتر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مناطقی که در رابطه با انتخابات، درگیری بوقوع پیوسته پرونده تشکیل شده اما در رابطه با مسائلی چون خرید رأی چون گزارش های اینچنینی بیشتر به مراجع نظارتی ارسال می شود به قوه قضائیه در این زمینه دو الی سه گزارش بیشتر ارائه نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای دو تن از نمایندگان مجلس مبنی بر دریافت پول‌های کثیف از دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: این موضوع مربوط به الان نیست همچنین این پول به شخص آقای نوبخت پرداخت نشده بلکه به حزب وی پرداخت شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای بیان داشت: مدتها پیش فردی به حزب مزبور کمک کرده بود که این موضوع در دادگستری رسیدگی شد و پرونده آن مختومه شد و جرمی برای فردی در این رابطه احراز نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز در مجلس تعدادی از نمایندگان از دخالت‌های غیر قانونی وزارت کشور به وسیله استانداران شکایت کردند و اظهار داشتند که اغلب استانداران به نفع کاندیداهای مورد نظر خود در انتخابات دخالت کردند آیا قوه قضائیه در این زمینه ورود کرده یا خیر گفت: من بارها خواسته ام که علیه فرد و یا دستگاهی که خود حضور ندارد تا در مورد مطالب بیان شده دفاع کند و یا توضیحاتی ارائه دهد صحبتی نشود، در مورد آنچه در مجلس مطرح شده نمی توانم اظهار نظری کنم چون آن را نشنیده ام واطلاعی ندارم.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دادستان به عنوان مدعی العموم در ارتباط با صحبتهای نماینده ارومیه (قاضی پور) و توهین وی با بانوان ورود کرده است یا خیر گفت: در این زمینه پرس و جو نکرده ام و اطلاع ندارم که مدعی العموم وارد شده یا خیر.

در مورد بخشی از مجازاتهای جایگزین حبس باید زمینه فراهم شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضا برای اجرای صحیح مجازاتهای جایگزین حبس و موضوع فقدان ابزارهای نظارتی چاره‌ای اندیشیده است یا خیر اظهار کرد: در مورد بخشی از مجازاتهای جایگزین حبس باید زمینه فراهم شود و بخشی از آن به آمادگی دستگاهی بستگی دارد که باید متهم را برای کارکردن بپذیرد مثلا شهرداریها، وزارتخانه ها یا مراکز عمومی و دولتی که در قانون پیش بینی شده است و در این زمینه آیین نامه نیز نوشته شده است و برخی هنوز اعلام نشده است بنابراین باید زمینه آن در این دستگاه ها فراهم شود.

وی ادامه داد: در مواردی هم که منجربه محرومیتهایی برای متهم می شود گاهی مجازاتهای جایگزین به نفع متهم نیست مثلا یک فرد راننده است اگر بخواهند گواهی نامه اش را باطل کنند وی مطلقا نمی تواند رانندگی کند و اگر در اینجا بگویند ما تورا حبس نمی کنیم وجزای نقدی هم نمی دهیم اما گواهی نامه را باطل کنند این امر صحیح نیست بنابراین همه موارد به نظارت برنمی گردد البته باید به بحث نظارت هم توجه کرد وبا سازوکاری که پیش بینی شده دادستانها هم موظف به نظارت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: برخی از افراد در محیط سکونت خود امکان معرفی به محلی برای شغلی نیست مثلا امکان آن برای شهر همجوار وجود دارد که در اینجا نظارتها مشکل تر می شود و باید نیابت قضایی داده شود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در جزای نقدی در برخی موارد فرد می گوید که امکان مالی دارد و با کارکردن جزای نقدیش را پرداخت می کند اما گاهی به قولش عمل نمی کند و یا کاری پیدا نکرده تا بدهی اش را پرداخت کند بنابراین در این موارد باید به صورت موردی وارد شد، سیاست ما کاهش جمعیت کیفری است و به جای حبس مجازاتهای جایگزین بازدارنده می دهیم اما در برخی موارد مثلا در مجازاتهای برخی اشرار امکان حذف حبس وجود ندارد و حذف آن برای جامعه مضر است.

طبق نظر کارشناسان ما مواد مخدر صوتی نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده ای در قوه قضائیه در ارتباط با شایعه شدن مصرف و فروش مخدرهای صوتی در برخی سایت‌ها و نظارت بر عملکرد آنها تشکیل شده یا خیر، گفت: طبق نظر کارشناسان ما مواد مخدر صوتی نداریم البته ممکن است برخی از اصوات مضر باشند اما در این خصوص پرونده ای به این معنا در دستگاه قضا تشکیل نشده است و به صورت رسمی ارجاع داده نشده است.

آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت عربستان اظهار کرد: کسانی که در دادسرای تهران بودند به غیر از دو مورد با قرار مناسب تا روز دادگاه آزاد شدند، چند نفری(3 الی 4 نفر) در بازداشت دادسرای ویژه روحانیت بودند که پیگیری کردم اما هنوز خبرش را نگرفته‌ام.

تکذیب ادعای معاون رئیس جمهور از سوی مقامات قضایی زاهدان

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در ارتباط اظهارات معاون رئیس جمهور(مولاوردی) در مورد وضعیت اعدامها در سیستان و بلوچستان تشکیل شده یا خیر گفت: چنین ادعایی از طرف وی نقل قول شد البته نمی دانم چنین حرفی گفته اند یا خیر اما اگر چنین حرفی زده باشند همان طور که مقامات قضایی زاهدان آن را تکذیب کردند چنین چیزی صحت ندارد و دادستان زاهدان علیه وی گزارشی نوشته و تقدیم دادسرا کرده و طبعا در دادسرا رسیدگی خواهد شد.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی


کیفرخواست پرونده کرمان به زودی صادر می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده فساد 12هزار میلیاردی (پرونده کرمان) اظهار کرد: صرف نظر از مبلغ آن، پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است و اگر کیفر خواست اگرتا لحظه ای که در اینجا حاضر هستم صادر نشده باشد باید بگویم که به همین زودی صادر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 4 نماینده مجلس به رئیس جمهور نامه نوشتند و ادعای رانت خواری نزدیکان دولت و دلالی فردی به نام (ن) مطرح کردند آیا گزارش آن به قوه قضائیه رسیده یا خیر و آیا شکایتی از طرف دولت علیه 4 نماینده حاصل شده یا خیر گفت: در این که آن نمایندگان نامه یا رونوشتی از نامه را به قوه قضائیه داده باشند اطلاعی ندارم و در مورد صحت آن نیز نمی توانم اظهار نظر کنم و باید مستندات را ببینم.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد : از طرف دولت نسبت به برخی از افراد و بعضی از نمایندگان مجلس شکایت صورت گرفته اما نمی دانم که مربوط به این نامه بوده یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمپینهای متعددی برای رد صلاحیت نماینده ارومیه (قاضی پور) تشکیل شده آیا اگر خانم های رسانه‌ای در این زمینه شکایت کنند مدعی العموم به آن ورود می کند یا خیر اظهار کرد: اگر کسی مستقیم مورد اهانت واقع شده، شکایت کند طبیعی است که مورد توجه واقع می شود و اگر فرد خاصی باشد و موردی گزارش شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده دستور دادستانی در مورد عدم حضور رئیس جمهور دولت اصلاحات در مراسمی صادر شده است و از طرفی شایعاتی در مورد حصر وی مطرح است آیا این امر صحت دارد گفت: دومین موردی که بیان کردید صحت ندارد و اولین مورد نیز خروج نبوده بلکه ورود بوده است و با دستور دادستان جلوگیری شده است و در موارد بعدی هم در خصوص مورد تصمیم گیری می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا با توجه به اظهارات وزیر کشور مبنی بر معرفی مسئولان متخلف در رابطه با پرونده پدیده شاندیز به دستگاه قضایی و شکایت 14 دستگاه دولتی در این زمینه آیا متهمان جدیدی به پرونده پدیده شاندیز افزوده می شود یا خیر؟ اظهار کرد: من دیروز حضوری دادستان مشهد را دیدم و وی گفت  مسئولان متخلف در پرونده مزبور تاکنون به دستگاه قضایی معرفی نشده اند و شکایت 14 دستگاه دولتی هم در این زمینه صحت ندارد.

رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در دادسرا ادامه دارد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فاز دوم رسیدگی به پرونده متهمان نفتی از چه زمانی آغاز می‌شود؟ گفت: رسیدگی به این پرونده در دادسرا ادامه دارد و در این رابطه از افراد زیادی به عنوان متهم و مطلع تحقیق به عمل آمده و در این رابطه هر پرونده‌ای تکمیل شود به دادگاه ارسال می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: پرونده نفتی متهمان دیگری دارد که در حال حاضر دستگاه قضا مشغول رسیدگی به آن‌ها است و پرونده آنها راکد نیست و پس از تکمیل پرونده آنها کیفرخواست صادر می شود و به دادگاه نیز ارسال می‌گردد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احضار فاطمه هاشمی به دادگاه صحت دارد یا خیر؟ بیان داشت: احضاریه ای صادر شده است ولی مربوط به پرونده سابق می شود و موضوعات جدیدی مطرح نیست.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی

پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس جدی است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به احتمال سپرده شدن تولیت آستان قدس رضوی به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان کل کشور آیا امکان ایجاد تغییرات در رده مسئولان عالی قضایی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله صحبت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هست و این صحبت جدی است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حجت الاسلام والمسلمین منتظری از دیوان عدالت اداری می رود یا خیر؟ اظهار کرد: خیر این بحث مطرح نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف دو میلیارد یورو بدهی در پرونده بابک زنجانی چه می شود؟ اظهار کرد: بخشی از اموال وی شناسایی شده و بخشی دیگر در حال شناسایی است و شرکت ملی نفت می تواند هر مقدار از اموال وی که شناسایی شد را با قیمتی که تعیین می شود بردارد و یا اینکه آن اموال را به فروش برساند.

وی ادامه داد: اگر اموال وی نسبت به بدهی هایش کسری داشت باید ببینیم آیا می تواند پرداخت کند یاخیر که اگر نتوانست باید بررسی شود که آیا اموال دیگری دارد یا خیر.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیانی رئیس دولت اصلاحات تجدید نظر صورت خواهد گرفت  یا خیر؟ گفت: فعلاَ (تجدید نظر) نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اقدام دستگاه قضا در قبال مجتمع در حال ساخت تجارت جهانی در خیابان فردوسی تهران با توجه به نامه ای که سازمان مهندسی استان تهران در رابطه با مقاوم نبودن این سازه به دادستانی ارسال کرده چه خواهد بود؟ گفت: من در رابطه با این مطلب اطلاعی ندارم و اگر در این رابطه اختلافی وجود داشته باشد اختلاف نظر کارشناسی است.

وی ادامه داد: درسال 94 ، 433 سوال در نشست خبری من با اصحاب رسانه مطرح شد که از این مقدار من در پاسخ به 32 سوال اظهار بی اطلاعی کرده بودم که اگر این 32 مورد را از قبل خبرنگاران مطرح کرده بودند به آنها نیز پاسخ می دادم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم بابک زنجانی ابلاغ شده و اینکه در این پرونده میزان رد مال چقدر است؟ گفت: میزان رد مال همان مبلغی است که گرفته و نتوانسته پرداخت کند واگر چنانچه چیزی تصاحب نشده باشد مبلغ همان است و علی القاعده قاضی باید حکم را ابلاغ کرده باشد.

تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی، احمدی نژاد و متهمان بانک صادرات

سخنگوی دستگاه قضا به تشریح آخرین وضعیت پرونده هایی از جمله، بقایی، احمدی نژاد و متهمان بانک صادرات پرداخت و گفت: در پرونده بانک صادرات 46 نفر متهم هستند که 44 نفر از آنها مربوط به بانک صادرات است ودادگاه آن تمام شده و به زودی حکم صادر می شود، البته باید در نظر داشت حکم بدوی در مورد این پرونده ها همچنین پرونده بابک زنجانی چنانچه آنها اعتراض کنند به مرحله تجدید نظر می رود.

وی در مورد پرونده خاوری گفت: از طریق اینترپل پیگیر آن هستند به اعتقاد بنده روزنه امیدی برای تحویل وی وجود ندارد هر چند پلیس بین الملل امیدواریهایی داده که امیدواریم محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای درباره پرونده مرتضوی اظهار کرد: در این رابطه وضعیت پرونده همان مواردی است که در نشست های قبلی توضیح دادم و چیز جدیدی برای بیان ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده بقایی گفت: وی آزاد شد وپرونده در مرحله تکمیل تحقیقات است، سیستم اطلاعاتی و بازپرس مشغول بررسی هستند همچنین سیستم اطلاعاتی بخشی از گزارش نهایی خود را به بازپرس داده است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد گفت: وی در برخی موارد به عنوان شاکی ودر برخی موارد به عنوان متهم است و درمواردی که علیه وی شکایت شده است پرونده همچنان در همان شعبه دادگاه است و همچنان دادگاه مشغول رسیدگی است، برخی شکایت ها جزیی بوده و برخی نیز از سمت مجلس بوده که بر اساس مستندات بایدبررسی شود که هنوز مجنربه صدور حکم نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در مورد شکایت های جزیی از احمدی نژاد گفت: سه شکایت از احمدی نژاد مربوط به سخنرانی در استانها بوده که یک نفر بیان کرده که به ما توهین شده است ویک نفر شکایت کرده بود که ماشین همراه و یا ماشینی که وی در آن بوده به پای او خسارت وارد کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در پرونده ای که آقای احمدی نژاد علیه آقای جهانگیری شاکی شده بود بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد و وکیل آقای احمدی نژاد نسبت به نحوه رسیدگی بازپرس اعتراض داشتند وبیان کردند که چون به نحوه رسیدگی اعتراض داریم به خود قرار منع تعقیب نیز اعتراض نمی کنیم بنابراین قرار قطعی شد.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت فیلتیرینگ هوشمند شبکه های اجتماعی به کجا رسید و آخرین وضعیت پرونده افرادی که به عنوان مدل فعالیت می کردند به کجا رسید گفت: انجام نشدن فیلترینگ هوشمند را باید از وزیر مربوطه ، دبیرخانه و یا کارگروه سوال کنید و من اطلاعی ندارم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: کسانی که در فضای مجازی جرم می کنند برخورد با آنها تفاوتی با مجرمانی که در فضای حقیقی مرتکب جرم می شوند ندارد و توسط نیروهای اطلاعاتی و قضایی مورد پیگیری قرار می گیرند، مدتی پیش 8 نفر در این رابطه دستگیر شدند که برخی جرمهایشان سنگین و مربوط به اشاعه فحشا و ترویج فساد است، پرونده‌‎های اخیر هنوز به دادگاه نرفته اما 8 نفر بازداشت که با قرار مناسب آزاد شدند و برخی نیز ادعا کردند که قصد اشاعه فحشا نداشتند اما در نهایت عوامل اصلی و سرشبکه ها و باندها بازداشت و پرونده برای آنها تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه قضا بابیان اینکه زیرساختها باید بومی شود و مردم از شبکه های اجتماعی به صورت بهینه استفاده کنند گفت: دو دیدگاه در فیلترینگ هوشمند وجود دارد اول اینکه چون ما نمی توانیم صد در صد جلوگیری کنیم آن را رها کنیم که از نظر من بسیار غلط است و ما باید تلاش کنیم تا هر قدر که می توانیم از عناصر غیر اخلاقی جلوگیری کنیم ، دیدگاه دیگر مبنی بر بومی کردن زیرساختها وتوجیح جوانان و مردم است و اگر لازم است با کمترین هزینه فیلترینگ هوشمند را انجام دهیم و اگر می توانیم یک صفحه را فیلتر کنیم به صورت کلی فیلترینگ نکنیم و این کار منطقی است.

وی در ارتباط با واکنش دستگاه قضا در مورد قاچاق کالا و میوه گفت: ستاد مبارزه با کالا و قاچاق زیر نظر دولت است و رئیس جمهور مسئول آن را انتخاب می کند و بخشی نیز زیر نظر تعزیرات است اما اگر قوه قضائیه هم مشاهده کند که قاچاقی صورت می گیرد حتما با هماهنگی برخورد می کند.

آخرین خبرها از پرونده پدیده شاندیز، موسسه ثامن الحجج، تخلفات انتخاباتی، مرتضوی و بقایی


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در ورود کالاهای قاچاق ضربات سنگینی به کارگاههای کوچک واردمی شود و گاهی کالای فاسدی وارد می شود که دادستان در این زمینه ورود می کند وقوه قضائیه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه وکیل بابک زنجانی مدعی شده که بانک خارجی معرفی شده توسط شرکت نفت از دریافت پول موکلش خوداری کرده، بر این اساس وضعیت پرداخت بدهی متهم نفتی چه می شود گفت: مطلقا چنین چیزی نیست، در زمان دادسرا و دادگاه به وی فرجه داده شد و تا الان نیز برای وزارت نفت و دادگاه احراز نشده که وی واقعا بتواند این پول را پرداخت کند و چنین چیزی ثابت نشده است و اعلام می کنم امروز نیز دیر نشده و می تواند اقدام کند و پول را پرداخت کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده سرکرده عرفان حلقه خاطر نشان کرد: اطلاع جدیدی در این زمینه وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *