"نوروز" عید کهن افغانستانی هاست

20:09 - 02 فروردين 1395
کد خبر: ۱۴۴۹۷۰
در افغانستان، تاجیکستان و در مناطقی از شبه‌قاره هند از جشن نوروز مانند اعیاد دوران کهن این مناطق تجلیل می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل  در افغانستان، تاجیکستان، ایران و در مناطقی از شبه‌قاره هند از جشن نوروز مانند اعیاد دوران کهن این مناطق تجلیل می‌شود.
 
آنگونه که در لغت‌نامه "دهخدا" ذکر شده در دوره ساسانیان این جشن با گردش سال تغییر می‌کرد و زمان برگزاری جشن نوروز در آغاز بهار هر سال نبود بلکه با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شد به طوری که مانند عید ماه رمضان و عید قربان در فصل‌های مختلف سال برگزار می‌شد.


 
در حدود سال 392 قمری بود که جشن نوروز به اول فروردین منتقل شد و به فرمان سلطان‌ملک شاه سلجوقی ترتیب تقویم "جلالی" اجرایی شد و بر اساس آن، جشن نوروز در آغاز بهار هر سال مقارن با تحویل آفتاب به برج حمل فروردین تثبیت و به همین مناسبت جشن باشکوهی برگزار می‌شد.
 
مراسم جشن نوروز در افغانستان از روز اول ماه فروردین در این کشور آغاز می‌شود.
 
آغاز مراسم جشن نوروز در افغانستان از شهر «مزار شریف» در شمال افغانستان آغاز شده و مردم از نقاط مختلف افغانستان از دیر باز تاکنون در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف رسانده و در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (علیه السلام) جشن‌های نوروز را با بر افراشتن علم در کنار مرقد این امام همام آغاز می‌کنند.
 
همزمان با برافراشته شدن علم در مزار شریف، 21 گلوله توپ نیز به رسم احترام شلیک می‌شود.
 
زیارتگاه مزار شریف تا 40 شبانه‌روز پذیرای زائران است. در روزهای چهارشنبه و شب‌های جمعه، ازدحام جمعیت در داخل و اطراف حرم به بیشترین حد خود می‌رسد.

 
باور عموم مردم افغانستان در این است که امام علی (علیه السلام) در روز اول نوروز به خلافت رسیده و لذا جشن‌های نوروز در این کشور با نام امام علی (علیه السلام) پیوند خورده است.
 
کابل از مناطق مهم دیگری است که زیارت سخی در آن انجام می‌شود و در آنجا نیز پرچم منسوب به مولا علی (علیه السلام) توسط علما، روحانیون و پهلوانان کابل در اولین روز فروردین همزمان با تحویل سال نو برافراشته شده و تا 40 روز که علم بر افراشته است، مردم به زیارت سخی آمده و به نیایش و دعا می‌پردازند.
 
در شهر «هرات» در غرب افغانستان نیز، مردم این شهر در روز اول فروردین به مساجد و تکایا رفته و آغاز سال نو را گرامی می‌دارند.
 
مردمان این شهر که در همسایگی ایران به سر می‌برند آغاز سال نو را با دعای تحویل سال در مساجد آغاز کرده و در هنگام تحویل سال با دعا و نیایش از خداوند می‌خواهند که سال نو را سال خوبی برای آنها قرار دهد.
 
زیارت مزار "سلطان میر عبدالله الواحد شهید"، نواده امام حسن مجتبی (علیه السلام) و بنا به برخی منابع، پدر "حضرت عبدالعظیم حسنی"، در جنوب شهر هرات افغانستان، یکی از مهم‌ترین مناطقی است که در روز اول نوروز علم منسوب به امام علی(علیه السلام) در آنجا بر افراشته می‌شود و در هنگام دعای تحویل سال مردم ظرف‌هایی از آب را به زیارتگاه می‌آورند و بعد از پایان دعا، آن آب تبرک شده و دعا خوانده را به بیماران داده و از خداوند شفای بیمار خود را طلب می‌کنند.
 
در گذشته در افغانستان، جشن نوروز جشن نوروز، عید جمشیدی و یا نوروز سلطانی نامیده می‌شد و امروزه نیز با نام‌هایی چون جشن نوروز، نوروز باستان، میله گل سرخ و عید نوروز نامیده می‌شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *