رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تصویب موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات/ ارجاع ماده مربوط به برخورد با تخلفات انتخاباتی به کمیسیون شوراها

11:02 - 10 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۲۲۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
با رای نمایندگان مجلس، ماده الحاقی مربوط به برخورد با تخلفات انتخابات الکترونیکی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد.
تصویب موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات/ ارجاع ماده مربوط به برخورد با تخلفات انتخاباتی به کمیسیون شوراها

به گزارش گروه سیاسی ،نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان با اصلاح مواد الحاقی 6، 7 ، 8  و 10 موافقت کردند.

براساس ماده الحاقی 6؛ پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیات نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه و 5 نسخه از آن چاپ می‌شود که یک نسخه نزد هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه نگهدای می‌شود و  بقیه برای هیات نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (2 نسخه) و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.

گفتنی است ماده الحاقی 6 طرح مذکور با 112 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر به تصویب رسید.

لازم به ذکر است نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده الحاقی 7 آن با 111 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر موافقت کردند که براساس آن؛ پس از شمارش آرا، صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین مهر و موم (پلمب) می‌شود و همراه نسخه چاپی، صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌گردد.

شایان ذکر است نمایندگان در ادامه بررسی طرح مذکور با ماده الحاقی 8، با 103 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن در صورت اختلال رأی‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رأی یا یک دستگاه، با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود. در پایان اخذ رأی در شعبه، نتیجه تجمیع دستگاه الکترونیک، بازخوانی می‌گردد و بازشماری صندوق اخذ رأی دستی به صورت مجزا انجام و در نهایت آرای شعبه تجمیع می‌شود.

لازم به ذکر است نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده الحاقی 10 این طرح با 101 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن کارشناس فنی الکترونیکی با تایید رئیس شعبه و هیات نظارت می‌تواند به منظور رفع اشکالات احتمالی دستگاه الکترونیکی اخذ رأی در شعبه حضور داشته باشد.

گفتنی است نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان مواد 9 و 11 این طرح را برای رفع ابهام و شبهات و همچنین بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع کردند.

در ماده الحاقی 11 آمده است در کلیه جرایم و تخلفات انتخاباتی موضوع این قانون که ورقه رای یا اسناد انتخاباتی موضوع حکم قرار گرفته است در صورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، کدها و اسناد الکترونیکی در حکم اسناد کاغذی است و مشمول همان احکام می شوند.

در تبصره این ماده نیز آمده است در مورد تخلفات انتخابات الکترونیکی قاضی می تواند متخلف را حسب مورد به مجازات مذکور در این قانون و یا مجازاتی که در قانون جرایم رایانه ای مقرر است محکوم نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *