برنامه‌های مشترک وزارت علوم با دانشگاه‌های اروپایی

16:30 - 09 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۱۹۱۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر علوم با بیان اینکه شورای عتف یکی از اساسی‌ترین ارکان علم و فناوری کشور است، گفت: باید به اجرای طرح‌های کلان ملی توجه بیشتری شود.

به گزارش گروه جامعه ، محمد فرهادی صبح امروز در نشست تخصصی هم‌اندیشی ملی تدوین‌ سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهش و فناوری در کتابخانه ملی گفت: با کشورهای آلمان، ایتالیا و سوئیس کارهای مشترکی داریم و سعی داریم تحقیقات مشترک را با دانشگاه‌های اروپایی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم یکی از برنامه‌هایی که شورای عتف باید داشته باشد، کار مشترک با مراکز علمی کشورهای دیگر است و مسئله محوری در تحقیق و فناوری بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: برنامه پنجم توسعه که آثار آن در برنامه ششم نیز وجود دارد، می‌گوید امتیاز ارتقای اعضای هیئت علمی باید به کسانی داده شود که پروژه‌هایشان در خدمت جامعه است، بنابراین وزارت علوم نیز برای تقویت نظام ملی نوآوری و حمایت از جریان نوپا ولی مؤثر اقتصاد صنعتی و کسب و کار دانش‌بنیان برنامه دارد.

وی ادامه داد: در گذشته قوانینی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ثبت اختراعات تصویب شده است، ولی باید به اجرای طرح‌های کلان نیز توجه داشته باشیم، زیرا شورای عتف یکی از اساسی‌ترین ارکان علم و فناوری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: فعالیت‌هایی که در زمینه پژوهش و فناوری در یک سال اخیر صورت گرفته است و فعالیت‌هایی که برای سال آینده درنظر داریم، در زمینه تحقیقات مبتنی بر نیاز به کشور است.

وی ادامه داد: به طورکلی اولویت‌های پژوهشی و فناوری کشور را مبتنی بر نیازها با حضور دستگاه‌های اجرایی بازنگری کرده و آنها را اجرایی می‌کنیم.

میزان سهم تحقیقات پایه‌ای و کاربردی کشور

فرهادی با بیان اینکه تحقیقات باید هم کاربردی و هم بنیادی باشد، گفت: سهم تحقیقات پایه‌ای در کشور باید به 20 درصد و سهم تحقیقات کاربردی به 80 درصد برسد.

وزیر علوم با تشریح اولویت‌های علمی ـ فناوری کشور مطرح کرد: مسئله ریزگردها، بحران آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، برداشت بیشتر از منابع نفتی، ساخت خودروهای برقی و هیدریدی، اولویت‌هایی است که دانشگاه‌ها با صنایع تفاهم‌نامه امضا کردند تا به این مسائل بپردازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *