سال آینده گندم وارد نمی کنیم

8:44 - 26 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۴۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیازی به واردات گندم نداریم و ثبت سفارش نخواهیم داشت.
به گزارش،عبدالمهدی بخشنده با اشاره به اینکه در سال زراعی  93 - 94 حدود  8 میلیون و  100 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد ، افزود : ذخایر استراتژیک گندم کشور در شرایط بسیار خوبی است و بیش 6 ماه نیز ذخیره در اختیار داریم.
 
وی گفت : ‌برداشت محصول گندم از فرودین سال آینده از استان های جنوبی کشور آغاز می شود و برنامه ریزی شده است بیش از 9 میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شود.
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی افزود : نیازی به واردات گندم در سال آینده نداریم و کشور در این زمینه خودکفا است .
 
بخشنده تاکید کرد : آنچه که برای مصارف انسانی نیاز داریم خریداری شده و موجود است.
 
*برنج های خارجی مشکل بهداشتی ندارد
 
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت : کوچکترین تردیدی در سلامت بهداشت برنج های خارجی توزیع شده وجود ندارد و مردم مطمئن باشند.
 
عبدالمهدی بخشنده  با اشاره به اینکه تمام محصولات تولید داخل و وارداتی تابع استانداردهای بهداشتی بین المللی ، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت است ، افزود : آنچه توزیع شده یا در حال توزیع است بهداشتی است و ما هرگز اجازه نمی دهیم کوچک ترین تخلفی در این زمینه صورت بگیرد.
 
وی گفت : وزارت جهاد کشاورزی هرگز اجازه توزیع مواد غذایی ناسالم را نداده است و نخواهد داد.
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد ‌: مردم مطمئن باشند آنچه که عرضه می شود از نظر سلامت هیچگونه مشکلی ندارد.
 
*کاهش 2 درصدی واردات دانه های روغنی
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی  وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان واردات  دانه های روغنی سال آینده تا 2 درصد کاهش می یابد.
 
عبدالمهدی بخشنده با اشاره به اینکه واردات دانه های روغنی یکی از شرمندگی های جهاد کشاورزی است افزود: امسال سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در مقایسه با سال گذشته  2 برابر شده است اما هنوز نمی توانیم نیاز کشور را تامین کنیم.
 
وی گفت: از آنجا که سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا افزایش یافته است میزان واردات نیز کاهش می یابد.
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی  وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس برنامه  10 ساله و برنامه افزایش تولید محصولات راهبردی اقتصاد مقاومتی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا تا یک میلیون هکتار خواهد رسید.
 
بخشنده گفت: بر اساس این برنامه یک میلیون هکتار از اراضی زیر کشت گندم به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص می یابد و با اجرای برنامه های مدیریتی گندم مورد نیاز از اراضی باقی مانده تامین می شود.
 
وی افزود: به تدریج سطح زیر کشت کلزا افزایش می یابد و در برنامه 10 ساله  70 تا  75درصد روغن موردنیاز از داخل تولید می شود.
 
* ادعای واردات بی رویه محصولات کذب است  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ادعای واردات بی رویه محصولات کشاورزی، کذب است.  
 
عبدالمهدی بخشنده با اشاره به اینکه مجموعه واردات انجام شده تا ماه دهم امسال 13 میلیون تن است افزود: بر اساس آمارهای گمرک میزان واردات محصولات کشاورزی در سال 91 و 92 بیش از 22 میلیون تن بود و تراز تجاری کشور نیز در این بخش بیش از 8 میلیارد دلار منفی بوده است .
 
وی گفت: در 10 ماه گذشته 13 میلیون تن واردات انجام شده و تراز منفی واردات نیز 3 میلیارد دلار است که در مقایسه با سالهای 91 و 92 حدود 5 میلیارد دلار واردات کاهش یافته است.  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال 93 برخی واردات در پی دستور شورای امنیت ملی برای ارتقای ذخایر راهبردی انجام شد.  
 
بخشنده گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور برای اینکه ذخایر غذایی کشور از شرایط مطمئنی برخوردار باشد میزان ذخایر از سه ماه به 6 ماه ارتقا یافت و میزان واردات افزایش یافت.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون واردات محصولات کشاورزی بی رویه نیست، در پایان سال 92 ذخایر راهبردی گندم به کمتر از 19 روز و در برخی استان ها حتی به کمتر از 3 تا 4 روز رسیده بود بنابراین دولت ناچار شد برای ارتقای ذخایر راهبردی غذایی 7 میلیون و 500 هزار تن گندم وارد کند.  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بعد از سال 92 به تدریج واردات گندم کاهش یافت به طوری که ثبت سفارش جدید برای واردات گندم در سال آینده ممنوع شده است و در سال آینده واردات گندم نخواهیم داشت.  
 
بخشنده همچنین از ذخایر مناسب سیب و پرتغال شب عید خبر داد و افزود: دولت در کنار بخش خصوصی ذخایر مناسبی در اختیار دارد و پیش بینی شده است هر زمان اگر بخش خصوصی برای توزیع و تامین این دو محصول با کمبود برخورد کرد دولت می تواند از ذخایر خود،نیاز را تامین کند بنابراین امسال هیچگونه کمبودی برای تامین سیب و پرتغال نداریم.
 
وی تاکید کرد: ذخایر گوشت مرغ بیش از 70 تا 80 هزار تن است که در این زمینه نیز هیچگونه کمبودی نداریم.
 
*امضای یادداشت تفاهم همکاری جهاد کشاورزی با سازمان فضایی  
 
یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فضایی ایران به منظور تهیه اطلاعات دقیق ماهواره ای از اراضی کشاورزی دو محصول گندم و جو امضا شد.  
 
عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح اراضی کشاورزی باغی، زراعی و شیلاتی 16 میلیون هکتار است گفت: از آنجا که واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی خرد و پراکنده است و آمار دقیقی از این واحدها در اختیار نداریم بنابراین برای اجرای برنامه الگوی کشت به اطلاعات دقیق نیاز داریم که با تهیه اطلاعات ماهواره ای از اراضی کشاورزی اجرای برنامه مدیریتی کشت امکان پذیر خواهد شد.  
 
وی افزود: حدود 4 میلیون بهره بردار داریم و بیش از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود بنابراین تلاش داریم برای ارتقای امنیت غذایی کشور برنامه دقیقی بر اساس اطلاعات دقیق اجرا کنیم.  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمار و اطلاعات موجود بر اساس روشهای آمار سنتی قدیمی و با استفاده از عملیات میدانی تهیه شده است. اما امروزه برای برنامه ریزی دقیق و مدیریت تولید به آمار و اطلاعات دقیق با استفاده از فناوری های جدید ماهواره ای نیاز داریم .  
 
بخشنده افزود: با اجرای این تفاهم نامه می توانیم آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی را با استفاده از فناوری های پیشرفته ماهواره ای به روزرسانی کنیم.
 
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در گذشته نیز از اطلاعات ماهواره ای سازمان خوار بار جهانی "فائو" استفاده کرده است اما اکنون خودمان صاحب این فناوری هستیم.  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ، 32 درصد فضای کسب و کار و 20 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است بنابراین تهیه اطلاعات دقیق نیز از ضروریات است .  
 
بخشنده گفت: تهیه اطلاعات و سنجش از راه دور محصولات گندم و جو در شهرستان استان های خوزستان / اصفهان و خراسان رضوی انجام می شود.
 
وی افزود: اطلاعات دقیق ماهواره ای 10 محصول زراعی و 4 محصول باغی در 40 دشت کشور در محورهای همکاری یادداشت تفاهم است. 

بهرامی رئیس سازمان فضایی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری سنجش از راه دور یکی از 5 مرکز اولیه جهان است گفت: مرکز داده های فناوری سنجش از راه دور تا اوایل تابستان سال آینده به بهره برداری می رسد و پرتاب یک ماهواره سنجشی نیز در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد.  
 
وی ابراز امیدواری کرد اجرای طرح تهیه اطلاعات دقیق از اراضی کشاورزی زمینه مناسبی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولان این بخش ایجاد کند.  
 
پس از امضای تفاهم نامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان فضایی ایران از 5 سامانه الکترونیکی نیز رونمایی شد.  
 
عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سامانه ذخایر راهبردی ، سامانه قیمت محصولات کشاورزی ، سامانه داده های مکانی و نقشه های اراضی کشاورزی و سامانه صدور مجوزهای بخش کشاورزی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در اجرای برنامه دولت الکترونیک است.  
 
وی افزود: از آنجا که تنوع خدمات در وزارت جهاد کشاورزی قابل توجه است و بیش از 400 نوع مجوز در زمینه های مختلف صادر می شود با ایجاد سامانه الکترونیکی از این پس این خدمات در این سامانه ارائه خواهد شد.  
 
معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر این 100 نوع خدمات دیگر در بخش کشاورزی وجود دارد که در آینده این خدمات نیز در سامانه الکترونیکی ارائه خواهد شد.  
 
بخشنده افزود: با ارائه خدمات در سامانه الکترونیکی صدور مجوزها و ارائه خدمات با سرعت بیشتری انجام می شود و حتی کاهش فساد اداری و شفافیت امور را در پی خواهد داشت.  
 
وی گفت: تا 6 ماه آینده تمام مجوزها و خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می شود و دیگر مراجعه حضوری نخواهیم داشت.
 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *