رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قراردادهای طویل‌المدت در شرایط کاهش شدید قیمت نفت موجب زیان کشور است

3:50 - 25 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۸۲۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: وجود قراردادهای طویل‌المدت در شرایط استرس‌زا و ناپایدار همچون کاهش شدید قیمت نفت موجب زیان‌رسانی به کشور است.
قراردادهای طویل‌المدت در شرایط کاهش شدید قیمت نفت موجب زیان کشور است

به گزارش گروه سیاسی ،الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز شنبه در اولین دوره آموزشی فن مذاکره و اصول تنظیم قراردادهای بین‌المللی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، یک گفتگوی بین‌المللی را مقدمه یک مذاکره برشمرد و اظهار داشت: مذاکره دارای فنون و روش‌هایی است که باید این فنون را برای تحقق و صیانت از منافع ملی لحاظ کنیم تا یک توافق خوب حاصل شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان و مذاکره‌کنندگان، باید در حین مذاکره انتخاب‌های متفاوتی در اختیار داشته باشند تا در صورت به بن‌بست رسیدن بتوانند راه‌حل‌های دیگر را انتخاب کند، گفت: نمایندگان دولت‌ها باید اصول و شایستگی‌های لازم را در مذاکرات به نحو مطلوب داشته باشند تا منافع ملی دچار صدمه و زیان نشود.

امین‌زاده به وجود منافع مشترک، موازی و معارض در مذکرات اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به خط قرمز‌های موجود در داخل کشور و عرصه بین‌الملل باید سعی شود منافع مشروع و خط قرمزها را به طرف مقابل تفهیم کرد و در نهایت مذاکره را با حفظ اعتماد به نفس ملی، مراقبت از تاکتیک‌های خدعه‌آمیز و حفظ منافع ملی به پیش برد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور مراقبت از مقاصد مشکوک و وجود اطلاعات نادرست را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: هوشیاری در فرآیندهای پیچیده مذاکراتی و پیش‌بینی، ارزیابی و حاکم کردن اصول لازم بین مذاکره و نگارش قرارداد از جمله اصول مهم در مذاکره‌ و تنظیم قراردادهای ملی و بین‌المللی است.

امین‌زاده وجود قراردادهای طویل‌المدت را در شرایط استرس‌زا و ناپایدار همچون کاهش شدید قیمت نفت موجب زیان‌رسانی به کشور دانست و افزود: با در نظر گرفتن شرایط زمانی متوسط، مطمئن‌تر می‌توانیم وارد فرآیند انعقاد و اجرای یک قرارداد شویم و در این شرایط می‌توانیم به تمامی تعهدات قراردادهای بین‌المللی پایبند بمانیم.

امین‌زاده توجه به ویژگی‌ها و چگونگی مذاکرات و انعقاد قراردادها از جمله «موضع برابر و عادلانه»، «پایبندی به اصول»، «توجه به دستاوردهای تجارب حرفه‌ای» و «توجه به مسئولیت‌های اجتماعی همچون مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی خاص، کیفیت کالا، رعایت حریم خصوصی افراد» را مورد تأکید قرار داد و گفت: در یک توافق‌‌ خوب اقتصادی علاوه بر حقوق‌دانان و اصحاب فن، اصحاب فرهنگی و اجتماعی نیز باید حضور پررنگ و مؤثری داشته باشند.

وی توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ورود به بازارهای جهانی را برای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم و ضروری دانست.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را، ایجاد آگاهی در مذاکره‌کنندگان از حقوق و تعهدات یک قرارداد بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: با برخورداری از اطلاعات لازم در حوزه‌های بین‌المللی می‌توان فرآیندی موفقیت‌آمیز در ایجاد یک سند حقوقی فاقد ناقص را بوجود آورد.

امین‌زاده با اشاره به روند رو به گسترش و افزایش انعقاد قراردادهای بین‌المللی بعد از توافق هسته‌ای، برگزاری چنین دوره‌هایی را بسیار مفید و مؤثر ارزیابی کرد و از برگزاری نشست و دوره آموزشی شناسایی محاکم خارجی و تهیه پیش‌نویس لوایح دفاع از سوی این معاونت در آینده نزدیک خبر داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *