رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"پاکستان": اهمیت زیادی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان قائل هستیم

19:20 - 17 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۱۳۵۶
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه سومین نشست چهارجانبه برای فراهم کردن مقدمات انجام مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان بتواند به ترسیم نقشه راه نهایی بیانجامد، تاکید کرد که پاکستان اهمیت فوق العاده ای به صلح و ثبات پایدار در افغانستان قائل است.
به گزارش سرویس بین الملل سومین دور نشست چهارجانبه، روز شنبه با حضور نمایندگانی از افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای تکمیل روند ترسیم نقشه راه و فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات صلح طالبان افغانستان با دولت کابل، صبح روز شنبه به میزبانی اسلام آباد آغاز شد.

به نظر می رسد در نشست امروز، روند ترسیم "نقشه راه" برای صلح افغانستان نهایی خواهد شد و در مرحله بعد، باید مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان از سر گرفته شود.

این نشست با سخنرانی مقدماتی "سرتاج عزیز" مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی رسما آغاز شد. "حکمت خلیل کرزی" معاون وزیر خارجه افغانستان در راس یک هیات هفت نفره به اسلام آباد سفر کرده است تا ریاست طرف افغان در این نشست چهارجانبه را عهده دار باشد.

همچنین "اعزاز احمد چودری" قائم مقام وزارت خارجه پاکستان به عنوان نماینده دولت اسلام آباد در این مذاکرات حضور دارد.

"دنگ شیجون" نماینده ویژه چین در امور افغانستان و "ریچار اولسون" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز در این نشست حضور دارند.

در این نشست چهارجانبه، مباحث مطرح شده در نشست های اول و دوم که به ترتیب در روزهای 21 و 29 دی ماه سال جاری به میزبانی اسلام آباد و کابل برگزار شد، با هدف جمع بندی و نهایی کردن نقشه راه ادامه مذاکرات صلح افغانستان دنبال می شود.

سرتاج عزیز در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفت: پاکستان، صلح افغانستان را برای محقق شدن صلح و ثبات در منطقه بسیار حائز اهمیت می داند و ما کاملا متقدیم که راحل سیاسی و از طریق مذاکره، می تواند موجب محقق شدن صلح پایدار در افغانستان به عنوان هدف اصلی نشست های چهارجانبه و تلاش ها برای از سرگیری روند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان شود.

وی اظهار داشت که پاکستان در این مسیر تلاش های فراوانی برای تسهیل انجام گفت و گوهای صلح میان طالبان و دولت کابل انجام داده است و معتقد است که گفت و گوهای صلح افغانستان باید تحت هدایت و رهبری خود افغان ها باشد.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی افزود: پاکستان از تعهد و همچنین از تلاش های دولت وحدت ملی افغانستان برای پیشبرد روند صلح پایدار در این کشور از طریق راه های سیاسی قدردانی می کند و معتقد است که چین و آمریکا هم نقش های سازنده در این مسیر ایفا کرده اند.

سرتاج عزیز در حالی از نقش آمریکا به عنوان نقش سازنده نام برد که طالبان افغانستان بارها اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای بیگانه در افغانستان حضور دارند، نمی توان انتظار محقق شدن صلح در این کشور را داشت. کارشناسان و تحلیل گران نیز حضور نیروهای بیگانه در افغانستان را اصلی ترن مانع در مسیر تحقق صلح در این کشور می دانند.

وی با بیان اینکه پیشرفت های خوبی در دوره های اول و دوم نشست چهارجانبه برای کمک به روند صلح افغانستان انجام شده است، گفت: در دومین نشست چهارجانبه که در کابل انجام شد، شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت حضور سریع و بدون پیش شرط طالبان پای میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان تاکید کردند.

سرتاج عزیز اظهار امیدواری کرد که ادامه روند کنونی، بتواند هرچه زودتر به دستیابی به نقشه راهی برای ترسیم مسیر و جهت مذاکرات صلح افغانستان بیانجامد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *