عربستان با سفر "دی میستورا" به ریاض مخالفت کرد

17:50 - 05 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۶۰۷
یک شبکه خبری گزارش داد که عربستان با مخالفت با سفر نماینده سازمان ملل به ریاض وی را عنصری نامطلوب خوانده است.
به گزارش گروه بین الملل ؛شبکه المیادین گزارش داد: برخی اخبار از عدم سفر فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه به عربستان در پی نارضایتی شدید رژیم سعودی از اظهارات وی حکایت دارد.
 
بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به ریاض سفر نکرده است.
 
بر اساس این گزارش مقامات سعودی به دی میستورا گفتند که به دلیل اظهاراتش درباره عربستان عنصری نامطلوب است.

پیشتر "استفان دی میستورا"فرستاده سازمان ملل به سوریه در گزارش محرمانه‌ای به شورای امنیت از تلاش عربستان برای کارشکنی در حل سیاسی بحران سوریه انتقاد کرده است.

مجله آمریکایی فارن پالسی با اعلام این مطلب نوشت: فرستاده سازمان ملل به سوریه این گزارش محرمانه را 18 ماه جاری میلادی در نشستی پشت درهای بسته به شورای امنیت ارائه کرد.

دی میستورا در این گزارش اعلام کرد که عربستان از طریق داوری کردن درباره مخالفانی که باید در مذاکرات ژنو شرکت کنند در حل سیاسی بحران سوریه کارشکنی می‌کند.

وی از ائتلافی که ریاض تشکیل داده و خود را تنها هیات مخالف می‌داند، انتقاد کرد و گفت: طرف‌های ذیربط نه تنها درباره شکل و محتوای مذاکرات با هم توافق ندارند بلکه در آزادی عمل سازمان ملل در تهیه لیست نهایی مخالفان تردید دارند و این مساله شدیدا مرا نگران می‌کند.

دی میستورا از آمریکا، روسیه و قدرت‌های اصلی دیگر خواست از تلاش‌های وی حمایت کنند چراکه در صورت پافشاری بازیگران خارجی درباره تعیین لیست موردنظر خود وی امکان دعوت از گروه‌های مخالف مشخصی را نخواهد داشت.

به گفته منابع، منظور دی میستورا از این بازیگران و پافشاری آن‌ها در تعیین لیست مخالفان سوریه عربستان بوده است.

همچنین به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل، هدف دی میستورا از این اظهارات این بوده که آمریکا را به اعمال فشار بر مقامات آل سعود وادارد تا از تصمیم خود برای تشکیل لیست بزرگتری از مخالفان برای شرکت در مذاکرات صرف نظر کنند.

مذاکرات صلح سوریه که قرار بود 25 ژانویه کنونی برگزار شود به بعد از این تاریخ موکول شده است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *