تشخیص سیاسی بودن اتهام، بر عهده دادسرا یا دادگاه بررسی کننده پرونده است

10:59 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۵۸۵۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشخیص سیاسی بودن یا غیر سیاسی بودن اتهام فرد مجرم را برعهده دادسرا یا دادگاهی قرار دادند که پرونده در آن مطرح است.
تشخیص سیاسی بودن اتهام، بر عهده دادسرا یا دادگاه بررسی کننده پرونده استبه گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جرم سیاسی با اصل ماده 4 این طرح با 127 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 4 این طرح آمده است که نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی و مقررات مربوط به هیات منصفه مطابق آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری است.

در ادامه همچنین نمایندگان با اصل ماده 5 این طرح نیز با 116 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 5 این طرح آمده است که تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است. متهم می‌تواند در هر مرحله از ر سیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه نسبت به غیرسیاسی بودن اتهام خود ایراد کنند. مرجع رسیدگی کننده طی قراری در این مورد اظهارنظر می‌نمایند. شیوه صدور و اعتراض به این قرار تابع مقررات آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری است.

لازم به ذکر است در جریان بررسی این ماده نادر قاضی پور پیشنهاد حذف کل و غلامرضا کاتب پیشنهاد حذف جزء اول این ماده را مطرح کرد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *