تهران به جای صادرات، کارخانه‌های تولیدی در "افغانستان" ایجاد کند

16:00 - 29 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۶۳۲
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: کابل انتظار دارد با لغو تحریم‌ها، تهران در مناسبات اقتصادی با افغانستان تجدید نظر کند و به جای صادرات کالا، به ساخت کارخانه‌های تولیدی در افغانستان اقدام کند.
تهران به جای صادرات، کارخانه‌های تولیدی در به گزارش سرویس بین الملل ، سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان با ابراز خرسندی از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران ، خواستار همکاری بیشتر این کشور در زمینه تجارت با افغانستان شد.
 
"قدیر بهمن" گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران روابط 2 کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه مناسبات اقتصادی، بیش از پیش گسترش می‌یابد.
 
وی افزود: افغانستان می‌خواهد با ایران روابط خوب بازرگانی و تجارتی داشته باشد و اگر همسایه‌ها دارای اقتصاد قدرتمند و باثبات باشند، بر وضعیت مردم افغانستان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
 
قدیر تاکید کرد: منافع کشورهای منطقه درهم گره خورده و اگر ایران که در آستانه خودکفایی کامل اقتصادی قرار گرفته است و به توسعه بیشتر اقتصادی دست یابد، بر افغانستان تاثیر مستقیم می‌گذارد. زیرا طرفین دارای همکاری‌های اقتصادی گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف هستند.
 
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان تصریح کرد: بخش بزرگ ترانزیت کالاها برای افغانستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و با رفع تحریم‌ها، تجار و بازرگانان افغانستانی با محدودیت‌هایی که در گذشته برای ترانزیت کالا با آن مواجه بودند، از میان برداشته می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: تحریم‌های غرب علیه ایران بر ترانزیت افغانستان از ایران تاثیر منفی گذاشته بود و بازرگانان با دلهره از این مسیر استفاده می‌کردند، اما با رفع تحریم‌ها این وضعیت تغییر خواهد کرد.
 
بهمن اظهار داشت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است و به همسایه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد تا از مسیر آن به آبهای آزاد دست یابد و از طرفی دیگر، بازرگانان افغانستانی بدون محدودیت و با انگیزه مضاعف با شرکت‌های ایرانی وارد معامله خواهند شد و آنها را ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در افغانستان خواهند کرد.
 
وی تصریح کرد: بازرگانان افغانستانی، از این پس می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتر با بازرگانان ایران سرمایه گذاری‌های مشترک انجام دهند.
 
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران در مناسبات اقتصادی خود با افغانستان تجدید نظر کند و به جای صادرات کالاهای ایرانی، به ساخت واحدهای تولیدکننده این کالاها در افغانستان اقدام کند.
 
تحریم‌های بین المللی علیه ایران دیروز با انتشار قطعنامه مشترک «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 در مذاکره هسته‌ای با ایران در وین پایتخت اتریش اعلام شد.
 
این قطعنامه پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تائید صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها، منتشر شد و وزیر خارجه ایران همزمان با اعلام لغو تحریم‌ها، این روز را یک روز خوب برای مردم ایران، منطقه و جهان دانست.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *