دستگیری باند دو نفره از سربازان ترخیص شده که موبایل و مواد مخدر داخل زندان می‌بردند

16:45 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۰۳۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جهانگیر با بیان اینکه منظور از کاهش جمعیت کیفری هدفمند کردن جمعیت کیفری است، گفت: تراکم جمعیت کیفری با توجه به ظرفیت زندان‌ها غیرقابل قبول است.
به گزارش ، «اصغر جهانگیر» رئیس سازمان زندانها در نشست مشترک با دادستان های تهران با اشاره به موضوع کاهش جمعیت کیفری در زندان ها گفت: این بحث از سالهای گذشته در کشور مطرح بوده است و در سال جاری نیز در دیدار مسئولان قوه قضائیه با رهبری به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد بحث مطرح شد و رهبری نیز در خصوص کاهش جمعیت کیفری تاکیدات خاصی را داشته است.

وی موضوع استفاده از مجازات های جایگزین حبس را یکی دیگر از محورهای مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و افزود: به دنبال این جلسه کارگروهی از سوی رئیس قوه قضائیه و به مسئولیت دادستانی کل کشور تشکیل شد که دادستان تهران و بنده نیز به عنوان عضو در آن حضور داشتیم.

جهانگیر با بیان اینکه محورهای مختلفی پیرامون موضوع کاهش جمعیت کیفری مطرح است اظهار داشت: بحث ظرفیت های قانونی که در قانون نیز به آن اشاره شده است یکی از همین محورها است نوشتن قانون جدید در رابطه با بحث مجازات های جایگزین حبس طبق کشورهای دیگر صورت گرفته است و بررسی ها مشخص کرد که این قانون در آن کشورها موفق بوده است با این حال نگاه قانونگذار در کشور این بوده است که با این قانون ظرفیت های جدیدی مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان زندانها در ادامه به بحث کیفرخواست شفاهی اشاره و تصریح کرد: در حالی صحبت از صدور کیفرخواست شفاهی می شود که در عمل هیچ آمار دقیقی در این رابطه نداریم و این در حالی است که بحث کیفرخواست شفاهی یکی از موضوعات ویژه ای است که باید به آن توجه کرد و ظرفیت های متعددی را برای آن لحاظ داشت.

وی افزود: علاوه بر ظرفیت های قانونی ظرفیت های مدیریتی نیز در این کارگروه لحاظ شده است بنابراین ظرفیت های مدیریتی در داخل و خارج از دستگاه قضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جهانگیر با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت کیفری به معنای خالی کردن زندانها نیست، گفت: کاهش جمعیت کیفری به منظور هدفمند کردن جمعیت کیفری دنبال می شود و نباید به خالی کردن زندانهای تبدیل شود به همین منظور باید کسانی در داخل زندانها باشند که برای جامعه ناامن هستند.

وی تصریح کرد: در مواقعی که صحبت از کاهش جمعیت کیفری می شود منظور ما این است که موضوعات دیه، مهریه و مسائل مالی و زندانیانی که با این مسائل درگیر هستند مدنظر قرار گیرند که متاسفانه تعداد این دسته از زندانیان نیز زیاد است.

رئیس سازمان زندانها با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های اجتماعی و فراقوه ای پیرامون ساماندهی زندانها اظهار داشت: دستگاه قضایی کشور جور کسانی را می کشد که به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند و اگر چه در قوه قضائیه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم راه اندازی شد اما همه می دانند که بحث پیشگیری از وقوع جرم مسئله ای فرا قوه ای و فرا دستگاهی است.

رئیس سازمان زندانها در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خروج زندانها از محدوده شهری اشاره و تصریح کرد: در حالی قانون ما را ملزم به خارج کردن زندانها از شهرها کرده است که این مسئله تبعاتی برای زندان، زندانبانی و حتی خانواده زندانیان دارد چرا که تنها ساخت فیزیکی زندان مطرح نیست.

جهانگیر با اشاره به وجود 7 دستگاه بادی اسکنر در ورودی های زندان ها گفت: این مسئله در شناسایی و کشف مواد مخدر در زندانیان بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در هفته اخیر یک باند دو نفره از سربازان ترخیصی یک زندان کشف و دستگیر شدند که موبایل، سیمکارت و مواد مخدر را با همکاری سربازان به داخل زندان می بردند.

وی به موضوع ممنوعیت ورود تلفن همراه به زندان ها اشاره کرد و افزود: تمام کارمندان زندان نیز پس از هر ورود و خروج بازرسی می شوند تا هیچ شائبه و استثنائی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان زندان ها در خصوص مشکلات ناشی از اعزام و بدرقه متهم گفت: یکی دیگر از مشکلات ما پیرامون فرسودگی ناوگان حمل و نقل زندان ها است و به دلیل محدودیت در حمل و نقل امکان توسعه وجود ندارد علاوه بر این سازمان زندان ها با مشکل کمبود سرباز نیز مواجه هستند.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی انجام شده در زندانها گفت: فعالیت های بسیار خوبی در زندانها انجام شده که از جمله آنها می توان به فعالیت و حضور دائمی 800 روحانی در زندانها اشاره کرد، علاوه بر این بیش از یک میلیون و 200 هزار نسخه کتاب نیز در زندان های سراسر کشور موجود است و زندانیان می توانند موضوع کتابخوانی را در زندانها دنبال کنند.

جهانگیر در ادامه بیان کرد: هزار زندانی در پروسه زمانی سه ماهه و در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *