جیسون رضاییان کیست؟

18:57 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۵۳۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جیسون رضاییان خبرنگار 40 ساله واشنگتن پست و دارای تابعیت ایرانی- آمریکایی، تیرماه سال 93 به اتهام جاسوسی دستگیر شد و دادستانی تهران چهارشنبه 24 دی ماه همان سال، از صدور کیفرخواست این پرونده و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد.
«جیسون رضاییان» کیست؟به گزارش ، «جیسون رضاییان آزاد شد»، خبری که امروز پس از اعلام آزادی 4 زندانی دو تابعیتی از سوی دادستان تهران در منابع غربی منتشر شد.

چرا جیسون رضاییان بازداشت شد؟

جیسون رضاییان خبرنگار 40 ساله واشنگتن پست و دارای تابعیت ایرانی- آمریکایی، تیرماه سال 93 به اتهام جاسوسی دستگیر شد و دادستانی تهران چهارشنبه 24 دی ماه همان سال، از صدور کیفرخواست این پرونده و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد.  

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان 5 خرداد ماه امسال در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار و اتهام جاسوسی به جیسون رضاییان تفهیم شد و دومین جلسه دادگاه صبح روز دوشنبه 18- خرداد ماه- در همان شعبه دادگاه برگزار شد. 

همچنین سومین جلسه غیرعلنی این دادگاه دوشنبه 22 تیرماه سال جاری در دادگاه انقلاب برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژیه در هشتاد و یکمین نشست خبری خود در این زمینه گفت: دادگاه جیسون رضائیان برگزار شد. جلسه بعدی هم برگزار می‌شود که در زمان خود مطلع خواهید شد و چنانچه حکم صادر شود، به اطلاع خواهد رسید. 

چهارمین جلسه دادگاه غیر علنی جیسون رضاییان صبح روز دوشنبه  19 مرداد در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و در پایان این جلسه دادگاه مادر جیسون رضائیان در بین خبرنگاران حضور یافت و بیانیه‌ای به زبان انگلیسی قرائت کرد. 

طبق اظهارات وکیل مدافع جیسون رضاییان آخرین دفاعیات پرونده به دادگاه ارائه شد، همچنین گفته شده لیلا احسن وکیل مدافع جیسون رضاییان در تشریح کیفرخواست برای این متهم به جاسوسی گفته است؛ جیسون رضاییان از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است. 

وی افزود: بر اساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضاییان است. 

سخنگوی قوه قضائیه: جیسون رضاییان در خصوص بحث خبرنگاری متهم نیست

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره هجمه غربی‌ها درباره پرونده جیسون رضاییان گفت: آنها در تلاشند تا پرونده این متهم را صرفاً در راستای کار قانونی و حرفه خبرنگاری‌اش نشان دهند، آیا این صحت دارد؟ معاون اول قوه قضائیه گفت: آقای جیسون رضاییان در خصوص بحث خبرنگاری متهم نیست؛ چرا که ما خبرنگاران زیادی داریم که تابعیت کشورهای دیگر را دارند و در ایران خبر تهیه می‌کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی: تعداد زیادی ایرانی هم در آمریکا به اتهامات عجیب و غریب زندانی هستند
 
رئیس قوه مقننه ایران درباره اتهامات جیسون رضائیان و سرنوشت قضایی او در 11 شهریور ماه در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در گفت و گو با سی ان ان گفت: اطلاع دقیقی از پرونده رضاییان ندارم و باید از قوه قضائیه سئوال کرد ولی ما هیچ علاقه ای به اینکه افراد را در زندان نگه داریم، نداریم. 
  
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چون قوه قضائیه مستقل است، باید مسئله را رسیدگی کند البته به این نکته هم توجه کنید که تعداد زیادی ایرانی هم در آمریکا به جرم های مختلف و اینکه برخی از این اتهامات عجیب و غریب هم هست، زندانی هستند و باید برای آنها فکری کرد و نگران بود. ما فکر می کنیم برای همه این ها باید تلاش کنیم که زندان کمتری تحمل کنند. اما درباره پرونده رضاییان نمی توانیم از منظر قوه مقننه، چیزی را به قوه قضائیه تحمیل کنیم. باید پرونده او را دید و فکر می کنم عدالت، بالاتر از هر صنفی است. هر کسی در هر رشته ای که است، باید در پیشگاه قانون علی السویه باشد ولی تلاش های دیپلماتیک در این زمینه مناسب است. 


گزارش سازمان اطلاعات سپاه از جیسون رضاییان
 
در 12 مهر ماه سازمان اطلاعات سپاه از پرونده جیسون رضاییان به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش داد و در بخش دیگری از جلسه این کمیسیون، گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره شیوه‌های نفوذ دشمن برای آسیب زدن به بنیان‌های انقلاب و نظام از جمله پیگیری آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان مورد بررسی قرار گرفت. 
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این زمینه گفت: براساس گزارش سازمان اطلاعات سپاه، جیسون رضاییان یک ایرانی آمریکایی‌الاصل است و یک عنصر حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها برای آزادی وی بسیار تلاش می‌کنند. 
 
وی اضافه کرد: جیسون رضاییان مأمور اجرای تفکر آن دسته از سنای آمریکاست که معتقدند اگر این کشور بتواند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد. 

اکنون پس از 18 ماه از بازداشت جیسون رضاییان، امروز ( 26 دی ماه) خبر آزادی وی به همراه 3 زندانی آمریکایی دیگر منتشر شد. یک منبع آگاه در ارتباط با زندانیان آمریکایی آزاد شده اظهار کرد: «سعید عابدینی»، «امیرمیرزا حکمتی»، «جیسون رضاییان» و نصرت الله خسروی اسامی چهار زندانی که امروز آزاد شدند. بر همین اساس هفت ایرانی که در بند زندان های آمریکا بودند آزاد خواهند شد و بر اساس این مبادله چهارده نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار دادند دیگر تحت تعقیب نخواهند بود.هفت نفر دیگر از زندانیان ایرانی نیز که دوران محکمیت خود را در آمریکا می گذارند پس از آزادی از قرنطینه معاف خواهند بود.  




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *