رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تدوین بسته ضد رکود برای بنگاه‌های خرد

16:53 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۴۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران خواستار تدوین بسته حمایتی بنگاه های کوچک شهری مختص شرایط رکود شد و گفت: اغلب این بنگاه ها در بستر شهری فعالیت می کنند و حتی مدیریت شهری نیز می تواند در تدوین این بسته مشارکت جدی داشته باشد.
به گزارش ، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی درخصوص شاخص‌های اقتصادی در 6 ماه نخست سال 94 گفت: این گزارش به نوعی تصدیقی بر استمرار شرایط رکود اقتصادی است.

وی کاهش قیمت نفت و عدم توان دولت برای عمل به تعهدات خود در برابر پیمانکاران و شبکه بانکی را یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید رکود عنوان کرد و گفت: در گزارش اخیر بانک مرکزی خالص مطالبات این بانک از بخش دولتی بیش از 200 درصد رشد نشان می‌دهد که  البته بدهکاری دولت باعث شده است تا پیمانکاران نیز نتوانند تعهدات خود به بانک‌ها را پرداخت کنند.

طباطبایی  با اشاره به اینکه استمرار رکود بیش از همه بنگاه‌های خرد و متوسط SME را تحت تاثیر قرار داده است اما در بسته سیاستی «خروج از رکود» رونق صنایع بزرگی مانند خودروسازی در اولویت قرار گرفته است، گفت: اگر دولت چاره‌اندیشی برای تامین نقدینگی و تحریک طرف تقاضا در دست نداشته باشد احتمال وقوع سیل بیکاری در جامعه با ورشکستگی این بنگاه‌ها وجود دارد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بنگاه‌های خرد و متوسط  SMEاشاره کرد و گفت: 84.9 درصد از بنگاه‌های صنعتی خصوصی در کشور را بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل می دهند و درصد ارزش افزوده بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط نسبت به کل ارزش افزوده بخش صنعت قریب به 14 درصد است.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این بنگاه‌ها به شدت نسبت به نوسانات اقتصادی آسیب‌پذیر هستند، افزود: بزرگترین چالش بنگاه‌های خرد و کوچک در سطح جهانی با 38.9 درصد مربوط به تامین مالی است و در ایران نیز طی 4 فصل منتهی به بهار 93 مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها و ضعف بازار سرمایه در تامین مالی از اهم مشکلات این بنگاه ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهم کارگاه‌های کمتر از 50  نفر از ابتدا تا پایان سال 92، 82 هزار و 810 کارگاه است که 91.5 درصد از کل تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: این بنگاه‌ها با یک میلیون و 21 هزار و 844 نفر سهم 41.2 درصدی از اشتغال کل واحدهای صنعتی را برعهده دارند.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه خواستار تدوین بسته حمایتی بنگاه‌های کوچک شهری مختص شرایط رکود شد و گفت: اغلب این بنگاه‌ها در بستر شهری فعالیت می‌کنند و حتی مدیریت شهری نیز می تواند در تدوین این بسته مشارکت جدی  داشته باشد.

طباطبایی در پایان به راهکارهای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط SME نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی ما نیازمند راه‌اندازی بانکداری مختص بنگاه‌های کوچک و متوسط، تخفیف‌های مالیاتی و استمهال بدهی‌ها، توسعه خوشه های کسب و کار و ... هستیم تا این بنگاه‌ها بتوانند دوران رکود را پشت سر بگذارند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *