"روسیه" آماده مسلح کردن صربستان است

13:00 - 22 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۶۴۴
خبرگزاری میزان - معاون نخست وزیر روسیه گفت، مسکو آماده است تا صربستان را به عنوان متحد خود در منطقه بالکان با تسلیحات پیچیده و قدرتمند مسلح کند؛ اقدامی که احتمالا با تمایل بلگراد در پیوستن به اتحادیه اروپا در تضاد است.
 به گزارش سرویس بین الملل به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در بلگراد گفت: مسکو آماده است تا به صورت مستقیم از صربستان به عنوان متحد خودش در منطقه بالکان حمایت کرده و تسلیحات پیچیده و قدرتمند شامل سیستم موشکی سطح به هوای S-300 را به این کشور بفروشد.
 
وی ادامه داد: ما درخواست صربستان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی می‌کنیم.
 
صربستان و کرواسی اخیرا بر سر برنامه‌های کرواسی در خرید موشک‌های دوربرد که احتمالا می‌تواند صربستان را هدف قرار دهد درگیر هستند؛ دو کشور در دهه 90 میلادی در جنگ بسر می‌بردند. کروواسی با دولت نروژ در حال مذاکره است که سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک را از این کشور خریداری کند.
 
معاون نخست وزیر روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک ادامه داد: اگر صربستان در 1999 این سیستم دفاع هوایی را در اختیار داشت می‌توانست از کمپین سه ماهه حملات هوایی ناتو در امان بماند.
 
الکساندر ووجیچ، نخست وزیر صربستان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: صربستان از نظر نظامی بی‌طرف است اما به خودش نیز اجازه نمی‌دهد که به همین راحتی هدف حملات کشورهای همسایه قرار بگیرد.
 
صربستان متحد دیرینه روسیه رسما به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست اما با مواضع سخت ناسیونالیست‌های حامی کرملین مواجه است و در مقابل فشارهای اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مقاومت می‌کند.
 
بسیاری از مقام‌های غربی نگران این مساله هستند که افزایش نقش نظامی، سیاسی و اقتصادی روسیه در صربستان و بوسنی باعث بی‌ثباتی بالکان شود که همچنان از پیامدهای جنگ دهه 90 میلادی به شدت آسیب دیده است.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *