بازخوانی 7 مورد از حملات به سفارت های ایران در خارج از کشور+ فیلم و تصاویر

17:03 - 13 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۰۲۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
نخستین حمله به سفارت ایران در خارج از کشور در سال 1980 اتفاق افتاد که سفارت ایران در انگلیس هدف قرار گرفت، 12 سال بعد در سال 1992، گروهی به سفارت ایران در اتاوا (کانادا) حمله کردند و تنها 6 سال بعد سفارت ایران در مزارشریف (افغانستان) هدف حمله قرار گرفت.
-گروه سیاسی: پس از اقدام خصمانه رژیم سعودی در اعدام روحانی آزادیخواه عربستانی آیت‌الله شیخ نمر، سراسر مسلمانان جهان خشم و انزجار خود را از این اقدام سعودی‌ها ابراز کردند؛ مردم ایران اسلامی نیز با انتشار پیام ها و پست هایی در شبکه های اجتماعی اعتراضات شدید خود را نسبت به این اقدام جنایتکارانه سعودی ها ابراز داشتند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

همچنین دیروز حوالی عصر عده‌ای از مردم تهران با تجمعی خودجوش در مقابل سفارت عربستان نسبت به اقدام جنایتکارانه رژیم دست نشانده سعودی اعتراض کردند. این تجمع در نهایت آرامش و به صورت کاملا مسالمت آمیز برگزار شد.

همچنین تجمع مشابهی نیز در مقابل کنسولگری عربستان در شهر مشهد مقدس برگزار شد و تجمع مزبور نیز عاری از هرگونه تشنج و اصطکاک بود.

تجمع کنندگان هم در تهران و هم در مشهد با سردادن شعارهایی ازجمله «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ براسرائیل»، «شهید راه شیعه شهادتت مبارک» و «شیخ نمر راهت ادامه دارد» خشم خود را نسبت به شهادت شیخ نمر ابراز کردند.

اما آنطور که برخی منابع خبری اعلام کرده اند، در تجمع دیشب مردم مقابل سفارت عربستان در خیابان فرمانیه تهران، بخشی از سفارت طعمه حریق شده است؛ علت این آتش سوزی و عاملان آن هنوز مشخص نشده است.


اما آنچه که مشخص است این است که  ماموران انتظامی شماری از تجمع کنندگان مقابل سفارت عربستان در تهران را بازداشت کرده اند و پس از دخالت ماموران انتظامی معترضین به تجمع خود پایان داده‌اند و پس از متفرق کردن تجمع کنندگان توسط نیروی انتظامی، حوالی ساعت 1:30 بامداد اوضاع در مقابل سفارت عربستان آرام بود و تنش ها فروکش کرده بود.

سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی پایتخت دیشب در حاشیه تجمع مقابل سفارت عربستان، اظهار کرد: "متاسفانه تعدادی افراد خودسر حوالی ساعت 22:20 در مقابل سفارت عربستان تجمع کرده و اقدام به شعار دادن علیه کشور سعودی کردند."

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: "به دنبال این تجمع، عده ای از این افراد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ساختمان سفارت کردند که باعث آتش سوزی قسمتی از ساختمان سفارت عربستان شد."

وی با بیان اینکه متاسفانه در این اقدام غیرقانونی و خودسر تعدادی از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند، افزود: در جریان این اتفاق تعدادی از این افراد وارد ساختمان سفارت شدند که با توجه به اقدامات پلیس عده ای از آنها دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضائیه:اقدام نسبت به سفارت عربستان خلاف قانون و مقررات بود با عاملان برخورد می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به اتفاقات شب گذشته در مقابل سفارت عربستان اظهار کرد: هر کاری که داخل کشور انجام می شود باید مطابق قانون باشد، اقدامی که نسبت به سفارت عربستان شد خلاف  قانون و مقررات بود تعدادی دستگیر شدند و تعدادی در حال شناسایی هستند که با آن ها برخورد خواهد شد، ‫دستگیری ها ادامه دارد و موضوع در حال پیگیری است‬‎ ‫وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته صورت گرفت به هیچ عنوان قابل توجیه نیست

همچنین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در واکنش حوادث شب گذشته گفت: حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.

بازخوانی 7 مورد از حملات به سفارت های ایران در خارج از کشور

در طول 4 در دهه اخیر بارها به سفارت های ایران در خارج از کشورمان حمله شده است که در ادامه به بازخوانی 7 مورد از آنها می پردازیم:


1-اشغال سفارت ایران در لندن -اردیبهشت 59

شش گروگانگیر که خود را وابسته به گروهک تروریستی خلق عرب معرفی کردند سفارت ایران را اشغال کردند.

این گروگانگیری به مدت 6 روز ادامه داشت و در این مدت سفارت ایران در اشغال بود!

سفارت ایران در لندن چگونه اشغال شد؟ + تصاویر
 
در فاصله اشغال سفارت و حمله نیروهای پلیس به داخل ساختمان، گروگان‌گیرها چند نفر از جمله یک کارمند شبکه خبری بی.بی.سی، یک توریست پاکستانی، یک خانم منشی سفارت، یک خبرنگار سوری و یک خانم مسئول روابط عمومی سفارت را آزاد کردند.

در میان گروگان‌های باقی مانده نیز دو دیپلمات ایرانی به نام‌های عباس لواسانی (وابسته مطبوعاتی) و علی اکبر صمدزاده شهید و غلامعلی افروز کاردار و علی دادگر مترجم محلی سفارت نیز توسط گروگان‌گیرهای مسلح زخمی شدند.

سفارت ایران در لندن چگونه اشغال شد؟ + تصاویر
 
با شهید شدن لواسانی، بالاخره ماموران انگلیس پس از 6 روز مماشات عجیب به محل هجوم برده و در عملیاتی که تنها 11 دقیقه به طول انجامید چهار نفر از تروریست‌ها را کشته و گروگان‌ها را آزاد کردند.


2-تعرض به سفارت ایران در کانادا- تیر ماه سال 91


سفارت ایران در لندن چگونه اشغال شد؟ + تصاویر

 در تیر ماه سال 91 و پس از سخنان «نازنین افشار جم» همسر ایرانی وزیر دفاع کانادا و اعلام تهدید مقامات کانادایی مبنی بر تعطیلی سفارت ایران در کانادا [اوتاوا] بواسطه اتهامات دروغین مطرح شده علیه مقامات کنسولی ایران، عده ای از عناصر معلوم الحال وابسته به گروهک های ضدانقلاب به سفارت ایران در کانادا یورش می برند.

3-حمله  به سفارت ایران در افغانستان- سال 77

در سال 1998 سفارت ایران در مزارشریف (افغانستان) هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن سوء قصد هایی نیز علیه دیپلمات های ایرانی انجام شد.

** ماجرای تصرف مزارشریف

طالبان كه بیشتر نقاط افغانستان ازجمله پایتخت و قلب این كشور را گرفته بودند، از سال 1376 به دنبال تصرف مناطق شمالی و مركز استان 'بلخ'یعنی شهر مزارشریف بودند كه تحت سیطره جبهه متحد شمال متشكل از نیروهای افغان قرار داشت.

اعضای این گروه حتی یكبار توانستند مزارشریف را برای مدت كوتاهی در سال 76 به تصرف درآورند اما جبهه متحد شمال كه در هماهنگی گروههای مختلف افغان در همراهی با مردم علیه طالبان ایستادگی می كردند، این مهاجمان را مجبور به عقب نشینی كردند تا اینكه طالبان پس از اطراق در 'قندوز' و تجدید قوا دوباره توانستند مردادماه سال 77 شهر مزارشریف را به محاصره درآورند.

براساس گزارش ها حدود یكماه جنگ طالبان با گروههای افغان در مزارشریف ادامه داشت تا اینكه به علت خیانت برخی افراد، طالبان توانستند از یك بخش وارد شهر مزارشریف شوند.
زمان ورود طالبان به مزارشریف روز 17 مردادماه سال 77 گزارش شده است.

17
مرداد و روز تاریخی برای ایرانیان

سقوط شهر مزارشریف افغانستان در مردادماه سال 1377 برای همه جهان خبری تكان دهنده بود اما برای ایرانیان بسیار دردناك تر؛ 9نفر از دیپلمات های كنسولگری و خبرنگار ایرنا در این رویداد به طور غیرمنتظرانه و مظلومانه به دست طالبان به شهادت رسیدند.

اعلام خبر شهادت این ایرانیان به آن شكل مظلومانه كه حتی با بی احترامی به پیكرهایشان از سوی طالبان همراه شد، ایرانیان را عزادار كرد؛ ابتدا كسی خبر نداشت، همه می دانستند كه مزارشریف سقوط كرده اما براساس آخرین تماس شهید ریگی سرپرست كنسولگری به وزارت خارجه و شهید صارمی خبرنگار ایرنا همه می دانستند كه طالبان وارد شهر شده اند.


بازخوانی 7 مورد از حملات به سفارت های ایران در خارج از کشور+ فیلم تصاویر
شهید صارمی كه محل فعالیتش ساختمانی رو به روی كنسولگری بود و برای در امان ماندن و بودن در كنار دیپلمات ها به كنسولگری آمده بود، هنگامی آخرین گفت و گوی تلفنی خود با همكارانش را قطع كرد كه گفته بود: من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزارشریف شدند، خبر فوری مزارشریف سقوط كرد؛ اینجا محل كنسولگری ایران در مزار شریف است، عده ای از افراد طالبان در محوطه كنسولگری دیده می شوند به من بگویید چه وظیفه ای... .

شهید صارمی همچنین تلفنی گفته بود: طالبان به زور وارد كنسولگری شدند، صدایشان در حیاط به گوش می رسد، من باید بروم، باید قطع كنم..... .

هنوز كسی نمی دانست طالبان دیپلمات ها و خبرنگار ایرنا را پس از چند دقیقه در زیرزمین ساختمان جمع و بدون توجه به قواعد دیپلماتیك جهانی، به شكلی بسیار مظلومانه تیرباران كرده اند.

حتی هنوز كسی نمی دانست كه عصر آن روز پیكر شهدا به گودالی در خارج از كنسولگری با اهداف مشخص منتقل شده بود تا نشان دهند كه این افراد در بیرون از كنسولگری بوده اند و این جنایت كار آنان نبوده است.

**
پشت پرده اقدام ننگین طالبان

تاكنون بسیار درباره جزییات شكل گیری این رویداد و آنچه در كنسولگری ایران در مزارشریف اتفاق افتاده، روایت شده كمتر درباره علل پشت پرده این جنایت و اینكه چرا طالبان به محض ورود به این شهر این اقدام را انجام دادند، سخنی به میان آمده است.


4-حمله افراد ناشناس به سفارت ایران در سوئیس- آذر ماه سال 90

در آذر ماه سال 90 مقامات پلیس سوئیس با انتشار بیانیه ای اعلام کردند ساختمان سفارت ایران در شهر برن (پایتخت) از سوی افرادی که هویت آن ها مشخص نبوده، هدف حمله قرار گرفت.

مهاجمان در این حمله که ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی صورت گرفت، مواد آتش زا و سنگ به سوی ساختمان سفارت پرتاب کردند.

5 و6-حمله منافقین به سفارت ایران در دانمارک و آلمان-آذر ماه سال 91

در آذرماه سال 91 یک گروه 50 نفری مجهز به تمامی تجهیزات وارد سفارت ایران در دانمارک شده و علاوه بر شکستن شیشه‌ها، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بر روی دیوار سفارت نوشته است.

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حمله به سفارت ایران در دانمارک، در ادامه حمله به سفارت ایران در آلمان انجام شده است، در تشریح جزییات این موضوع گفت: گروهی 50 نفره از منافقین با داشتن تمامی امکانات حتی نردبان از دیوار سفارت بالا رفته و حتی با قیچی‌های خاص سیم‌های خاردار را بریدند و بعد از ورود به سفارت، شیشه‌ها را شکسته و شعار علیه جمهوری اسلامی نوشته‌اند با این مضمون که جمهوری اسلامی موشک به فلسطین در جنگ 8 روزه داده است، این همان شعارهایی است که بر روی دیوار سفارت ایران در آلمان نوشته شده بود.

وی افزود: در زمان حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک، نیروهای پلیس حضور نداشتند، البته ظاهرا ایران از ابتدای صبح اعلام کرده بود که امکان تعرض به سفارتخانه وجود دارد، اما متاسفانه پلیس زمانی به محل سفارت رسیده است که دیگر منافقین، سفارتخانه را ترک کرده بودند.

نماینده مردم اردستان با بیان این که حمله به سفارت ایران در دانمارک به دستور اسراییل و توسط منافقین انجام شده است، ادامه داد: منافقین با داشتن نقش مزدوری، مجبورند برای احیای خود دست به هرکاری بزنند همان کاری که در گذشته به عنوان مزدور صدام حسین انجام می‌دادند.

7-تعرض به بخش کنسولی سفارت ایران در لندن- بهمن ماه سال 93

24 بهمن ماه سال 93 گروهی از عناصر ضد انقلاب، فتنه‌گران و سلطنت طلبان به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تعرض کرده و اقدام به خرابکاری کردند.

سفارت ایران در لندن چگونه اشغال شد؟ + تصاویر

سفارت ایران در لندن چگونه اشغال شد؟ + تصاویر








ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *